jsmtek Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg har en ASUS A6L Laptop. Og har fikk en gratis minnebrikke av en kompis. Når jeg går inn på nettsidene til komplett (hvor jeg kjøpte maskinen), og ser på PC-en der, står det under tilbehør et forslag til minne: "DDR SO-DIMM PC2700 512MB CL2,5 Non-parity, 2.5V, 64M x 64, 6ns, 200p" Brikken jeg har fått fatt i er "DR PC2100 CL2.5 200-Pin SODIMM", kan jeg bruke denne brikken i min PC? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Optimalt sett er det ikke noen god løsning å bruke den brikken. Enten må du kjøre alt minnet på PC2100 med minnedivider som gjør RAM og FSB asynkron (kort fortalt en ytelsesmessig dårlig løsning). Eller så må du kjøre PC2100-brikken overklokket til PC2700. Det kan medføre dårlig stabilitet, eller at den ikke booter i det hele tatt. Men det er enkelte fakta jeg stusser litt på. Prisguiden oppgir også at det er PC2700-minne som står i den. Men hos Intel kan det se ut som at brikkesettet ikke takler mer enn DDR266 / PC2100. Det jeg da vil anbefale deg å gjøre, er å kjøre CPU-Z og finne ut FSB- og RAM-hastighet (kanskje poste noen skjermskudd). Hvis jeg skal være helt dønn ærlig, så finnes det bare én måte å finne ut om du kan bruke brikken eller ei. Det er å prøve den i maskinen. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Komplett har ikke noe "dårligere" enn 2700, er nok derfor du blir anbefalt det. Så klokkes den bare ned. gjør som endre sier sjekk i cpu-z eller everest hvilken ram som er innstallert evtuelt se på den andre brikken fysisk (om du kommer til den) Jeg ville bare innstallert den Endret 3. februar 2008 av aleksnor Lenke til kommentar
jsmtek Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Takk for gode svar. Har lasta ned CPU-Z og tatt noen screenshots. Tok flere her jeg, er ikke sikker på hva som er relevant :-) Som dere ser så har jeg to minnebrikker i den nå. Det var 256 originalt, men så kjøpte jeg en ekstra 256 brikke når jeg kjøpte maskina. Den nye brikka jeg har fått fatt i er på 1GB. Endret 3. februar 2008 av jsmtek Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Siden minnet bare kjører på 133 MHz (DDR266), så skal det gå fint med den brikken du har fått av kameraten din (PC2100 = DDR266). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå