Gå til innhold

Adorama - nettbutikk med store krav?

Anbefalte innlegg

Erfaringer med Adorama? Jeg handler nå i dette sekund noe kamerautstyr og når kjøpet var gjennomført og jeg hadde betalt gjennom Paypal får jeg beskjed av butikken i en automatisk generert mail om at jeg må kopiere begge sidene av kredittkortet mitt og siste måndes bankkontoutskrift. Dette er da ikke nødvending å gjøre når jeg bruker PayPal som er sikker for begge parter? Har ikke noe lyst å sende ut så mye sensitiv info over sjøen. Vet at Adorama kan stoles på, men det må da være grenser til sikkerhet??

mvh Espen :hrm:

Endret av ezpen88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde noe lignende nylig fra england denne uken hvor butikkens "policy" krever at de verifiserer adressen, i mitt tilfelle mot kortet det ble betalt med.

Virkelig irriterende for jeg har ikke noe bankutskrift for Visa-kortet som viser min adresse. Men det var det de var vant med fra førstegangskunder; en bankutskrift som inneholdt kortnummer og adresse (fra f.eks. en betalt regning på husleie, strøm e.l. med ref. til adresse).

En skjermdump fra banken var gode greier, selv om jeg forklarte dem at det kan jeg forfalske på et par-tre minutter. - Policy var policy uansett hvor lite gjennomtenkt og sikkert det var.

Det var for både min og deres sikkerhet, og min signatur (som kan verifiseres ved en fotokopi av baksiden på kortet) på en kjøpekontrakt/ordrebekreftelse var helt ubrukelig for dem..

Lenke til kommentar
Erfaringer med Adorama? Jeg handler nå i dette sekund noe kamerautstyr og når kjøpet var gjennomført og jeg hadde betalt gjennom Paypal får jeg beskjed av butikken i en automatisk generert mail om at jeg må kopiere begge sidene av kredittkortet mitt og siste måndes bankkontoutskrift. Dette er da ikke nødvending å gjøre når jeg bruker PayPal som er sikker for begge parter? Har ikke noe lyst å sende ut så mye sensitiv info over sjøen. Vet at Adorama kan stoles på, men det må da være grenser til sikkerhet??

mvh Espen :hrm:

Dette var unormale krav. Siste bankutskrift er totalt uhørt.

Kan være med på kopi av for og bakside på kort dersom man maskerer kontroll koden.

Jeg ville valgt å avstå fra handelen.

Lenke til kommentar
Ikke uvanlig dette, samme prosedyre fra B&H.

Har ikke lagt til kopi av bankutskrift. BH Photo forlangte som "førstegangs" kunde, kopi av front og bakside av kort. Det var BH Photo selv som foreslo å maskere kontroll koden da jeg "murret" på å kopiere baksiden grunnet kontroll koden.

Kjøpte fra Adorama i fjor høst\vinter uten at de forlangte kopi av bankutskrift.

Lenke til kommentar
Ikke uvanlig dette, samme prosedyre fra B&H.

Har ikke lagt til kopi av bankutskrift. BH Photo forlangte som "førstegangs" kunde, kopi av front og bakside av kort. Det var BH Photo selv som foreslo å maskere kontroll koden da jeg "murret" på å kopiere baksiden grunnet kontroll koden.

Kjøpte fra Adorama i fjor høst\vinter uten at de forlangte kopi av bankutskrift.

Ok, har ikke bestilt fra B&H, men har hørt at dette var vanlig der også.

Kopi fra e-mail fra Adorama; "Kindly scan and fax or email us a copy of your credit card,

and a bill showing name, address & card number."

Lenke til kommentar
[......

Kopi fra e-mail fra Adorama; "Kindly scan and fax or email us a copy of your credit card,

Dersom dette er den nye politikken, så har de mistet en kunde.

Det bør ikke være noe problem for butikken å verifisere "Billing Adress" mot "Shipping Adress" fra Visa/Master Card når de utfører transaksjonen.

Lenke til kommentar

Det bør ikke være noe problem for butikken å verifisere "Billing Adress" mot "Shipping Adress" fra Visa/Master Card når de utfører transaksjonen.

Dette er trolig deres gamle krav til verifisering, e-mailen jeg klippet fra er ca 2 år gammel da jeg bestilte derfra første gang.

Lenke til kommentar
Men det var det de var vant med fra førstegangskunder; en bankutskrift som inneholdt kortnummer og adresse (fra f.eks. en betalt regning på husleie, strøm e.l. med ref. til adresse).

I England og Irland er det helt vanlig at man må "bekrefte" adressen sin med en regning eller annet brev (helst fra det offentlige, men også regning på telefon, nett, strøm, gass, vann, forsikring etc godtas) dersom man skal bestille eller leie noe. Det er helt høl i hue, som jeg selv erfarte da jeg mens jeg bodde i London skulle være grei og opplyse min lokale videoutleiesjappe om at jeg hadde fått ny adresse (i samme nabolag). Nei, det kunne de ikke godta uten at jeg "beviste" det med en regning/brev, og inntil jeg kom innom og kunne fremvise noe slikt ville medlemskapet mitt fremdeles stå på den gamle adressen. Jeg ga selvsagt faen i om de hadde korrekt adresse på meg, så jeg bare flirte og gikk. Får være deres problem at de da ikke har korrekt informasjon på meg.

Lenke til kommentar
[......

Dette er ikke noen ny politikk fra Adorama - da jeg handlet der for første gang for snart 3 år siden, så måtte jeg gjøre det samme - for- og bakside på Visa-kortet samt kopi av siste kontoutskrift.

B&H og KEH.com krever "bare" kopi av kortet. Grei forholdsregel mtp. hvor mye tyveri av kredittkortnumre det er der ute...

Lenke til kommentar

Her er det noe som skurrer. Dersom trådstarter betalte med PayPal så er det ingen grunn til at butikken selv skal ha tilgang til noen informasjon. Da er det PayPal som står ansvarlig, og tar for seg verifisering av kortdetaljer. Det er en ting at de vil ha bekreftet kortdetaljer når du handler gjennom deres nettløsning, men når du går via en tredjepart, som er svært seriøs, så ville jeg ihvertfall ha sendt en e-post til PayPal, og informert de om den praksisten som denne nettbutikken bedriver.

Lenke til kommentar

Enig med deg Gibbs. Jeg har måttet verifisert kortet mitt gjennom en "liten" transaksjon til PayPals konto når jeg registrerte mitt bankkort der. Dette er for å forsikre min ID og at jeg har penger på kontoen og at jeg ikke har stjelt kortet. Hvorfor må Adorama ha ENDA en verifisering, til og med kontoutskrift?!

Lenke til kommentar

Litt morsomt at jeg nettopp fikk en mail personlig fra Adorama, hvor det stod følgende;

the id is not needed

Sincerely,

Morris Abrams

Customer Service

Merkelig at det ikke skal mer enn en epost til fra meg også er visst ikke de strenge kravene så viktige...

Endret av ezpen88
Lenke til kommentar

Paypal har også blitt strengere på dette. Jeg har hatt konto der i mange år, men fikk i høst en mail med beskjed om at kontoen min var låst grunnet "mistenkelig aktivitet". Jeg mistenker at grunnen var at jeg hadde flyttet, og at "shipping adress" på mitt siste kjøp ikke stemte med kredittkortadressen som jeg hadde registrert. Jeg fikk uansett ikke noe nærmere informasjon om hva som var galt, men måtte sende over en kopi av "utility bill" for å bekrefte min nåværende adresse. Da jeg bor i blokk og hverken får egen strøm, telefon, internett eller avfallsregning, og i tillegg bruker skandiabanken som ikke sender ut kontoutskrift på papir, ble dette ganske komplisert. Jeg måtte ringe skandiabanken og be dem skrive en bekreftelse på at kredittkortet mitt var registrert på min bostedsadresse (noe annet er umulig da skandiabanken henter adresse fra folkeregisteret). Etter mye om og men fikk jeg endelig åpnet paypal-kontoen, og fikk endelig betalt en småirritert ebay-selger en drøy uke over tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...