Prusk Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Som tittel sier KRÅD vil stenge fastfood-sjapper for å redusere helgevold. Høres veldig fornuftig ut, helt til man tenker over hva man selv gjør. Her er det tydelig at folka som kommer fram til en slik løsning ikke selv benytter seg av dette tilbudet. Jeg har selv et behov for mat etter en tur på byn, særlig om det blir litt sent. Å fjerne muligheten for fastfood betyr med andre ord at jeg selv må lage maten hjemme. Hvor fornuftig det er at folk skal sette inn en pizza i ovnen når man kommer hjem fra byn får andre vurdere, men jeg antar det er en mulighet for at man kanskje sovner fra ovnen etc.. Selv har jeg aldri sett antydninger til slosskamper i matkø på byn. I taxikøen jeg er sett slosskamper flere ganger, hvorfor ikke fjerne taxitilbudet, da dette tilbudet må ha minst like stor tiltrekkingskraft på vold som burgeren fra MD. Selv tar jeg ikke taxi, og ville klart meg fint. Et alternativ kunne være kun taxi ved bestilling, og ingen holdeplasser. Helt hull i hodet er det selvsagt, men det ligger på samme nivå som et eventuelt forbud mot fastfood om natten.. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Da brenner du i alle fall ned dit eget hus og slår ikke ned noen på byen. Enig med at man kun kan ha bestillinger hvor man blir hentet forskjellige steder. Om man ikke kan kjøpe mat så drar kanskje folk hjem før, drikker mindre og slåss ikke i køen? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det beste hadde jo vært om alle bare var inne hele døgnet, og aldri gikk ut, da hadde det ikke blitt noen slåsskamper på byen i det hele tatt! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg tror ikke folk tenker på mat før man er på vei hjem uansett. Eventuelt vil man kjøpe inn mat på forhånd som man varmer når man kommer hjem? Eneste som vil hjelpe er vel å stenge utestedene klokken 01 eller noe. Jeg for min del synes det høres ut som et tafatt forslag fra noen som ikke selv benytter tilbudet. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Folk blir ikke noe mindre fulle om utestedene stenger 01.00.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Folk blir ikke noe mindre fulle om utestedene stenger 01.00.. Nja, om de stenger 23, så får vi i alle fall mindre "nattevold" og trolig mer "kveldsvold", hva som er best av disse aner jeg ikke. Mulig det vil være sparsomt for samfunnet med færre leger og politi på jobb mellom 01:00 og 05:00? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Jeg liker forslaget om nattåpent overalt, og bøter til utesteder hvor det er bråk slik at de får vakter som faktisk passer på området rundt utestedet også, ikke bare inne. Det blir vel fremdeles en del nattebråk på gatene, men det er jo derfor politiet er overbetalt og overbemannet... /sarcasm Endret 2. februar 2008 av tofagerl Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Utesteder er pålagt å sørge for at område rundt er fritt for bråk, hvis de ikke gjør det, vil sjenkebevilgningen inndras. Lenke til kommentar
StockDama Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Vel, i Alta har det vist seg å være motsatt. Finnmarking er kanskje mer hissig, ikke vet jeg, men det var _alltid_, uten unntak, slosskamper i taxi køen, hver eneste helg måtte politiet holde seg nær og patruljere nær taxikøen i helgene. Så ble det satt opp en fastfood cart rett ved taxikøen, nå er det så og si aldri slagsmål der mer, folk blir rett og slett mindre irritable når de er mette. Om dette gjelder overalt er visst ikke tilfellet, men alta politiet elsker den vogna, så kan de fokusere på andre mer viktige ting. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Nja, om de stenger 23, så får vi i alle fall mindre "nattevold" og trolig mer "kveldsvold", hva som er best av disse aner jeg ikke. Mulig det vil være sparsomt for samfunnet med færre leger og politi på jobb mellom 01:00 og 05:00? De fleste skadene skjer på vors/nachspiel, da flytter man bare problemet og det blir flere som får skader. I tillegg vil det forstyrre boligområdet og naboer rundt der det er fest. Det er mye bedre at politiet og helsevesen har faste plasser å dra til enn at de må rykke til mange forskjellige steder i byen samtidig på de ressursene de har. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Nok et latterlig forslag. I den tiden jeg har vært på byen har jeg aldri sett en slåsskamp forran en kebabsjappe. Utenfor- eller inne på et utested er det en annen sak. Men når det kommer til slåssingen spiller det ingen rolle når man stenger det. Enten så drar man ut for å ha det gøy, eller så drar man ut for å komme i bråk, Utestedene burde heller funnet på en løsning slik at de regelmessige bråkmakerne ikke kommer inn. Endret 2. februar 2008 av thrice Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Forby alkohol? Må man drikke for å ha det gøy så er man ikke mye kreativ. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Må man bestemme over andre voksne mennesker som en barnehagetante, er man ikke noe særlig bedre enn Mao og andre grusomme diktatorer.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 En setning: Mere synlig politi i gatene i helgene. Har man politipatrulier som patruljerer og er godt synlige i gatene, vil man bli kvitt mye vold og faenskap. Mat må man ha uansett, og hvor smart er det at drita fulle folk skal begynne å lage mat hjemme? Det kan fort gå galt. Lenke til kommentar
StockDama Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Forby alkohol?Må man drikke for å ha det gøy så er man ikke mye kreativ. Det har vært prøvd før....det funka ikke. Folk lager uansett selv eller sniker det inn i landet. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Rules and fucking regulations around every corner! Frihet har mistet sin betydning i mitt hode. Her i byen hvor jeg bor har de startet med og stenge en time tidligere på utesteder samt at alle matsjapper ikke får være åpne etter 2. Jeg føler meg seriøst beklemt og trengt opp i et hjørne , faens folk! Så skal det sies at jeg ikke har vært ut på byen mer en 5 ganger det siste året. Alt har tapt seg, utestedene, folket , matsjappene og generelt bylivet. Så nå har politikerne fått det akkurat som de ville. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 - Mye av opphopningen av svært berusede personer om nettene skjer i tilknytning til salgssteder for såkalt «fastfood» som regelmessig medfører knubbing, slåssing og ikke minst stor forsøpling, sier styreleder for KRÅD, Kjellbjørg Lunde, til avisen. http://epos.stortinget.no/Biografi.aspx?initialer=KDL StortingsperioderRepresentant nr. 14 for Hordaland 1981-85, SV. Representant nr. 14 for Hordaland 1985-89, SV. Representant nr. 7 for Hordaland 1989-93, SV. Representant nr. 9 for Hordaland 1993-97, SV. Ikke overraskende... Lenke til kommentar
TheRuthless Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Nå er ikke jeg noen vitenskap mann, men vil tro at mat er veldig viktig for oss, og kanskje spesielt på fylla. Jeg vet selv at jeg hvis ikke jeg får mat i meg blir jeg mye lettere full og det kan også påvirke meg til å gjøre dumme ting, som ikke hadde skjedd med mat i kroppen. Jeg tror dette forslaget vil kunne føre til flere elvesøk for å si det sånn... og det tjener vel samfunnet neppe på? Endret 2. februar 2008 av TheRuthless Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Som andre har nevnt. Det er i taxi og utestedkøer det oppstår trøbbel. Sjeldent jeg har sett det i matkøen for der er alle bare keene på å få seg no fòr. Håpløst forslag. Alternativene blir da altså å reise hjem og begynne å mekke mat på egenhånd i en heller lite funksjonabel form. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 La heller utestedene stenge akkurat når de ønsker det. Da unngår man at alle skal hjem samtidig og ønsker taxi samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå