Gå til innhold

Vurdering av utenlandsk High School karakterer for opptak til NTNU

Bruun

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden på High School i Canada, og vil i år "graduate" og flytte tilbake til Norge hvor jeg vil studere Datateknikk ved NTNU. Jeg har vært i kontakt med Samordna Opptak, og vet at jeg har Generell Studiekompetanse, samt at jeg tar fag tilsvarende både 3MX og 3FY. Jeg har fått beskjed om at jeg vil få en individuell vurdering av min søknad, ettersom karakterene her ikke kan konverteres til norske (her gis de i prosenter, veldig kjekt og greit), men dette gjør jo selvfølgelig at jeg er veldig usikker på hva utfallet vil bli! Dette skriver Samordna Opptak i Søkerhandboka 2008:

Desse søkjarane blir rangerte i

forhold til søkjarar med poeng etter ei

skjønnsmessig vurdering av opptaksgrunnlag

og fagsamansetjing.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med dette, eller kan si noe om hva sjansene er for at jeg kommer inn hvis snittet mitt i 12. klasse ligger på ca 90% (12. klasse er det siste året, jeg ble fortalt at det er disse karakterene som vil bli sett på)? Jeg satser på å få høyere enn dette, men la oss si at jeg får minst 90%. I matematikk og fysikk ligger jeg på godt over 95%.

Takker på forhånd :)

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke fått karakterene for dette semesteret enda (4 fag pr. semester), men jeg ligger vel an til over 95 i to av fagene, og rundt 90 i to andre.

I fjor hadde jeg to 12. klasse fag, Matte og C++ programmering. Her fikk jeg 99% i begge, og klassesnittene var henholdsvis 75% og 63% . Jeg ligger øverst eller nest øverst i klassen i alle fagene jeg har hatt dette semesteret, og neste semester burde bli noe av det samme.

Hvis de kun teller med fag fra 12. klasse så burde jeg vel komme inn, men i 11. klasse hadde jeg et par nede på 70-tallet og en på 80-tallet som trekker snittet ned. Grunnkurs gikk jeg i Norge, hvor jeg hadde et slapt år med 4.5 i snitt, men slik jeg har forstått det så vil de ikke se på disse karakterene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hum. Jeg kan ikke gi noe definitivt svar, men jeg vil tro du kommer inn.

Det vil jeg og. Det som kan være lurt er å gi ditt vitnemål samt en generell beskrivelse av poengskalaen og i ditt tilfelle en uttaelse fra en av lærerne dine. Dette burde gå veldig bra :)

Vil du være helt sikker kan du vurdere å også sende det jeg nevnte over direkte til IME fakultetet til NTNU. De vil helt sikkert hjelpe deg om du skulle falle gjennom pga sløvt arbeide i SO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...