Thor. Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg har noen videoer som egentlig er lagret med 4:3 formatet men som egentlig er 16:9. Det vil si at jeg har et 16:9 bilde med en svart kant over og under selve innholdet. Hvilken programvare kan jeg bruke for å fjerne disse? Programmet bør kunne behandle to kjerner så ventetiden kortes ned Eksempel: Det svarte ligger i videofilen Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Kan du ikke bare lage et widescreen-prosjekt i f.eks. vegas? Da tror jeg de svarte streken blir "borte". Det du må huske på er at PAL er 720*576 uansett om det er 4:3 eller 16:9. Har du prøvd å spille av filmen på en widescreen skjerm, så du er sikker på at det ikke fyller hele skjermen? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Det du ser på bildet er video outputen fra VLC. Bildet under er bilde overført fra data til hd-tv. Der ser du at det er litt gråere over og under selve videoen. Det ligger på wmv filen! Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hmm... I vlc kan du jo croppe bildet til å passe skjermen. Ellers kan du prøve å lage et widescreen-prosjekt i et redigeringsprogram og "strekke" bildet slik at de svarte strekene kommer utenfor bildeaspektet Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) I sony vegas 8, har du et alternativ når du skal "rendre" og det er "stretch video to fill output frame size (do not letterbox)" Ikke velg denne, om du gjør det, blir det lagt til en svart bit oppe og nede, og da trykker 16:9 tv'en den sammen, og da blir bildet enda mindre.Håper det hjalp, du har sikkert lignende alternativ på det programmet du bruker. Endret 13. februar 2008 av AmonRa Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Olsen: Jeg kan croppe videoene i vlc men jeg skal ha dette på dvd er og gi til foreldrene mine. AmonRa: Jeg skal sjekke det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå