thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 hei, jeg skal kjøpe meg en spill-pc om ca 1 mnd,(01.03.08). pcen skal kunne brukes til spilling, og jeg vil ha en veldig oppgraderbar pc. som jeg kan leke med i lenger tid. skal bygge den selv, med hjelp fra noen som har gjord det før, kabinetet trengs ikke. jeg er kun intresert i spill ytelse, ekstra lydkort trengs ikke. og som kan overklokkes lett. og jeg klarer ikke bestem meg for intel eller amd, eller om budsjettet klare ddr3 som igjen er intel... vil gjerne har noen forslag... dette kommer til og bli Intel vs Amd så kom med forslag men innen for 14.000kr... Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Her er svaret lett Velg en 45nm cpu for eks E8400 er et godt valg pris/ytelse Og det har dukket opp Intel X-48 hovedkort da eller nForce 790i. DDR3 ram koster ca 1k for 1k (mindre i mars) og i mars så er det nær GeForce 9xxx serien. Sikker på at du har en god nok PSU i kabinettet ditt? En med 4x2 +24pin og pci-e 6pin. EDIT Tok bort bilde pga Quotet. Endret 2. februar 2008 av War Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Her er svaret lettVelg en 45nm cpu for eks E8400 er et godt valg pris/ytelse Og det har dukket opp Intel X-48 hovedkort da eller nForce 790i. DDR3 ram koster ca 1k for 1k (mindre i mars) og i mars så er det nær GeForce 9xxx serien. Sikker på at du har en god nok PSU i kabinettet ditt? En med 4x2 +24pin og pci-e 6pin. (sniklåner cpugrafen ) takk for det, men du har vel ikke noen forslag på et helt sett, men allt untatt kabinet, har ikke PSU eller noe annet... som koster ca 13-14k Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Gigabyte GA-X38T-DQ6 Med "T" i navnet så får du DDR3 og ellers støtter den 45nm cpu. Intel Core 2 Duo E8400 Corsair TX 750W PSU OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB) evt x2 Sapphire Radeon HD 3870 X2 1024 MB Eller annet firma for annen kjøler. Sata dvd brenner Sata disk Noe sånt og evt endre etter OC behov osv. Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Gigabyte GA-X38T-DQ6Med "T" i navnet så får du DDR3 og ellers støtter den 45nm cpu. Intel Core 2 Duo E8400 Corsair TX 750W PSU OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB) evt x2 Sapphire Radeon HD 3870 X2 1024 MB Eller annet firma for annen kjøler. Sata dvd brenner Sata disk Noe sånt og evt endre etter OC behov osv. hva var total prisen på den PC-en da ? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 9000 + frakt Uten harddisk og dvd brenner. Ca 10k Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 takk.. men du vet vel ikke om noen asus hk vel ? har hørt så mye bra om asus se... takk for all hjelpa Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Asus P5E3 Asus P5E3 Deluxe Asus P5E3 WS PRO Asus P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n Asus P5E64 WS Pro Asus Maximus Extreme Jeg synnes "hjelp min maskin fungere ikke" trådene 99% er asus hovedkort. Men det er vel kun en modell. Endret 2. februar 2008 av War Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 ok, greit og vite, jeg er allt fra allvitende, men se på disse to sammen settningene. og si hvem av dem du ville kjøpt, og om det er verdt ventinga den ene har jeg "råd" til om 1 mnd, mens den til 17k, må jeg vertfall vente 2 mnd... amd vs http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F8-ACA02A486786 intel vs http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...4D-8BED4EF1649C Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Nederste, men du kunne jo ka kuttet ned prisen litt med en annen harddisk. Kjappere oppstart og loading i spill er boosten du får. Men venter du 1 mnd+ Så har det kommet X48 kort på lager. Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 x48? forklar den litt ? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Nye brikkesett fra intel. Offisiell støtte for 1600FSB Fikser en feil i X38 relatert til Intels Speedstep-teknologi (EIST) Her Min hardware var basert på og jeg vil ha en veldig oppgraderbar pc Endret 2. februar 2008 av War Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 hva er forsjelen mellom 38x og 48x da ? annet enn prisen Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Nye brikkesett fra intel.Offisiell støtte for 1600FSB Fikser en feil i X38 relatert til Intels Speedstep-teknologi (EIST) Her takk, noen forslag på komplett.no for et hovedkort med x48 ? takk og åsen lukker jeg dette tråden? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Anbefaler ikke å kjøpe DDR3 minne. Prisforskjellen er altfor stor mellom DDR2 og DDR3. Helt OK DDR2 minne får du fra 750 kr for 4 GB. Noen vil argumentere med at DDR3 trolig kan brukes lengre framover, det stemmer nok - men prisen på DDR3 vil trolig falle så mye at man vil kunne kjøpe 4 GB DDR2 i dag og 4 GB DDR3 om et til 1 1/2 år til en pris om er langt lavere enn det 4 GB DDR3 minne koster i dag. Minnet du har valgt er også så DDR-minne med svak ytelse. Skal DDR3 ha noen hensikt må man minst opp i 1333 eller helst 1600 Mhz. PC2-6400 (800 mhz) minne holder som bare det også til E8400 (unntatt om man ønsker å klokke svært hardt). PC2-6400 minne gir mulighet til å klokke E8400 til 3,6 Ghz. Vil du ha mer mulighet kjøper du 2 pakker av disse Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5. Knallminne til prisen, dvs ca 1 200 kr for 4 GB. Dette minne yter langt bedre enn det du har i handlekurven. Det er også bare tull å bruke over 2 000 kr på hovedkort for Intel. Husk at det ikke vil komme nye CPU-serier på LGA775 sokkelen, Nehalem som er neste CPU-serie fra Intel vil bruke en helt ny sokkel. Så det eneste vi vil få på LGA775 sokkelen er høyere klokket Penryn tokjerner (høyere FSB), samt en del kraftigere firekjernere. Et P35 kort til under 1000 kr er nok i massevis dersom man ikke skal ha crossfire. P35 er også mer stabilt enn X38. Ønsker du X38, sats heller på ASUS P5E eller Gigabyte GA-X38-DS5. X48 mener jeg kun er aktuelt dersom man virkelig er gira på Crossfire. Alle foreløpige reviews forteller at det gir lite ekstra i forhold til X38, utenom maks FSB. Nå klare omtrent alt som finns av X38 ogsp en FSB på 400++ (1600 Mhz), så betydningen er ikke stor. Asus kjøleren er ikke å anbefale etter min mening. Noctua NH-U12P er langt bedre, og for ikke å si en Thermalright ULTRA120 Extreme. Til litt lavere pris kan Scythe Ninja anbefales. Du trenger heller ikke mer enn 550 - 650 Watt til oppsettet ditt. Skjermkortet er faktisk ikke så strømkrevende, noe heller ikke E8400 er. Så med 650 Watt har du god margin. Argumentet er at en kraftig strømforsyning vil holde bedre til nytt utstyr. Utviklingen i dag er heldigvis mot mindre strømkrevende komponenter, så jeg tror en PC om 2 år faktisk vil bruke mindre energi enn i dag. Når det gjelder Raptor harddisker, har jeg aldri hatt sansen - og tester viser ikke særlig ytelsesøkning. Men det er en mindre bagatell. Jeg vill aldri kjøpt Raptor, men det er mitt valg. Slik sett sparer du fort mellom 4000 og 5000 kr. Du får et oppsett som yter minst like bra, og som faktisk har akkurat like lang samtidig livslengde. Rett og slett fordi neste generasjon CPU vil kreve nytt HK uansett. AMD oppsettet er greit, men i spill yter det dessverre klart dårligere enn Intel-oppsettet. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Isåfall må man se bort ifra jeg vil ha en veldig oppgraderbar pc. Da dette nesten ikke finnes i hardware-verden. __ OT Lenge har det blitt skrevet at wattforbruket går ned osv Men så har det også kommet SLI 3SLI osv Mine oppgraderinger på psu er: 360w 400w 550w 750w 1050W Får håpe det går andre vegen snart. Jeg ville også ha kjøpt en PSU som ikke var så lav W at den går på80+% , da begynner DB klattringen. Endret 2. februar 2008 av War Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Isåfall må man se bort ifra jeg vil ha en veldig oppgraderbar pc. Da dette nesten ikke finnes i hardware-verden. __ OT Lenge har det blitt skrevet at wattforbruket går ned osv Men så har det også kommet SLI 3SLI osv Mine oppgraderinger på psu er: 360w 400w 550w 750w 1050W Får håpe det går andre vegen snart. Jeg ville også ha kjøpt en PSU som ikke var så lav W at den går på80+% , da begynner DB klattringen. Oppgraderbarhet er nesten en utopi i hardwareverdenen. Mer minne, og bedre skjermkort lar seg ofte gjøre noe med. Men kjøper man en høytytende CPU, er det lite trolig at den lar seg oppgradere til særlig mye mer ytelse. Men etter 1 1/2 til 2 år, kan man regne at en oppgradering krever nytt HK og nytt minne. 8800 GT bruker betydelig mindre strøm enn 8800 GTX, Radeon HD 3870 betydelig mindre enn HD 2900XT. Radeon HD 3870X2 i fullt testoppsett ble beregnet av Anandtech til å trekke 290 Watt. Strømforbruk. Legg merke til at det står "Total system Power. Testoppsett. Så strømforbruket har gått ned betydelig relatert til ytelse (ytelse/watt). 2 stk 8800GT i SLI bruker trolig ikke så veldig mye mer enn et stk 8800GTX. Dersom vi satser på 65 % virkningsgrad, trenger vi da 450 Watt. 650 - 750 Watt skulle da holde lenge for de fleste. Kravene til PSU er faktisk i stor grad overdrevet, de fleste klarer seg godt med 650 Watt, også til SLI og CF oppsett. Men 8800GTX eller Ultra i SLI krever klart en god del, ikke minst nok på 12 volts railen. Endret 2. februar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 takk for det, men du som er allvitene i forhold til meg, lag et oppsett på en pc da til ca 13-17k... eneste forsjellen på de prisene i mine øyne er 1 mnd fra eller til. og hent alle delene helst fra komplett for det er nok der jeg kommer til og kjøpe den om du ikke vet om et like bra norsk stedd... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Utgangspunktet ditt er langt fra dårlig eller dumt, det er bare dumt å velge dyrere deler som ikke gir noe pluss (hverken kortsiktig eller langsiktig). Når det gjelder nettbutikker er PCutstyr.no, PS.no, Netshop.no, MPX like bra som Komplett, og ofte noe rimeligere. Men det varierer fra gang til gang. Blant annet er Komplett svært billige på noe minne (Crucial) i forhold til andre. Et forslag til oppsett. Her kommer komplett bra ut. Oppsett 2. I realiteten identisk, men tilpasset utvalg i annen nettbutikk. Generelt er det her valgt: * DDR2 minne. 4GB, minst 1000 Mhz. * Rimeligere X38 hovedkort. * En Seagate HD med 32 MB cache i stedet for Raptor HD. * 750 Watt PSU av samme merke i stedet for 850 Watt. * Bedre CPU-kjøler enn i det opprinnelige. Klokking skulle det ikke være problemer med. Her når du over 4,0 Ghz på luft om du er noenlunde heldig med CPU, og ikke når en eller anne FSB-wall. Uansett så sparer du 5000,- kr uten reduksjon i ytelse og reelle oppgraderingsmuligheter. Går du for P35 hovedkort, så sparer du ennå 500 kr til. I og med at du ikke skal investere før om en måned, regner jeg at driverproblemer knyttet til skjermkort er noenlunde løst. Men det kan ha kommet andre produkter som er mer interessante. PS! Jeg er langt fra allvitende, det er det ingen som er. Men jeg er alltid fokusert på optimal ytelse for lavest mulig pris. Lenke til kommentar
thekiwi Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 takk, det du har valgt ser veldig bra ut, men jeg skal kun bruke PC-en til spilling, og som sakt er det vel noe sannhet i at man kan ikke få i pose og sekk, så en oppgraderbar pc er ikke aktuelt, men et fint sted og begynne, jeg har tittet på PC-er siden jeg kjøpe min første ferdig lagt pc fra en data butikk... som jeg ble litt lurt på fikk agp snitt isteden for pci-e... så vil ikke gå på en sann smell igjen... og jeg har fortsatt noen gutte drømmer om den perfekte PC-en og jeg har lyst på maks, men har et budsjett jeg bør holde meg innen for, regner med at PC-en ikke blir gammlere en 1 år siden da vil jeg har 2 jobber, og har vært lærling i ca 6 mnd og en helge jobb... men det var bare litt histore i åsen jeg tenker, men er ikke en cpu vifte bedre enn en uten vifte? har/bygger kabinett med ca 6stk 12cm vifter så støy regner jeg med... du er nok allvitene i forhold til meg... du har vel bygg noen PC-er å vel ? men PC-en du valgte ut ser ganske bra ut... ikke ddr3 da men det koster vel mere enn det smaker... har du noen ide om når en quad på 3GHz blir rund 4k ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå