Gå til innhold

Ønsker hjelp til heftig oppgradering

Anbefalte innlegg

I låpet av en måneds tid skal jeg bytte ut mesteparten av innmaten i maskinen min (på tide: :oops: AMD Athlon T-bird 750MHz, 384MB PC133 SDRAM, EpoX 8KTA, Creative GeForce4 MX420 128MB), og jeg er takknemlig for alle råd, meninger og tips i forhold til dette.

Jeg har ikke tenkt å foreta noe overklokking i utgangspunktet, og maskinen skal hovedsakelig brukes til spill.

I utgangspunktet har jeg tenkt å kjøpe følgende:

-MoBo basert på SiS655 chipsett

-P4 2,53 GHz (eller raskere dersom prisene skulle falle)

-Redeon 9700

-2 memory sticks, 256 eller 512 MB hver, avhengig av pris.

Det jeg spesielt lurer på er:

-hvor raskt minne bør jeg kjøpe? Jeg har tenkt på DDR 333 (pga pris), men hvordan vil dette påvirke ytelsen relativt til DDR 400?

-Trenger jeg en spesielt kraftig PSU til dette? (Har ikke noe annet spesielt i kabinettet, i.e. CD, floppy, HD)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

intel skal senke prisene på cpuene ved slutten av februar, p4 3,06 med ht skulle ligge på 3000 kr..

bør kunne skaffe deg en 2,8ghz til 2600..

skaff deg et asus p4pe :)

2*corsair xms 3500 ddr

hmm, hvor "kraftig" er psuen din da ??

Lenke til kommentar

Hei

Hvis du skal satse på spill, ville jeg ha gått for amd XP 2000 ca. med Radeon 9500 PRO overklokket til 9700.. d.v.s du trenger bare de nyeste driverne og en "fix", så ordner kortet seg selv. Hovedkortet bør være 400Mhz DDr, d.v.s. at du trenger PC3200 ram også. Bare et tips....

Lenke til kommentar

PSU'en min er på 235W.

Holder dette?

Dersom det er tilstrekkelig for et Intel system, vil det også være nok for et AMD-system? Trekker ikke de mer?

Når det gjelder mobo, så skal jeg definitivt ha et med ett av de nye chipset'ene som støtter dual-channel DDR. Dvs. SiS655 eller E7205 for Intel (eller nForce2 for AMD dersom det skulle bli aktuelt). Ifølge en test på AnandTech er SiS655 å foretrekke ytelses- og prismessig i forhols til "Granite Bay" (E7205).

Asus P4PE er utelukket siden det ikke støtter dual-channel DDR.

Lenke til kommentar

Ville nok kjøpt meg AMD hvis jeg var deg, bedre i spill osv, eller i det minste kjøpt/ventet til en CPU med HT. Kjøp DDR400, så kan du dra nytte av det senere, eller kanskje med en av de cpu'ene du kunne kjøpe. P4 med 800 FSB og HT er nok flott det til spilling. Vent til FX kommer i hyllene, slik at det blir litt priskrig. Du vil nok spare endel på å kanskje vente littegrann til.

Kjøp ny PSU også. Enermax om du har råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...