Gå til innhold

Valg av etter VG2 Data og elektronikk...

Anbefalte innlegg

Hei!

Viste ikke helt hvor jeg skulle putte denne, men ente opp her. Håper det er riktig sted, hvis ikke, kan en moderator være snill å flytte den til riktig sted. :)

Har seg sånn at jeg går VG2 Data og Elektronikk ved Bournemouth and Poole College i England gjennom Sogn vgs i Norge. Tidligere så har jeg vært ganske sikker på at jeg vil gå dataelektroniker på VG3 også få fagbrev. For så å gjøre det som trengs for å komme inn på en data/elektronikk relatert linje på universitetet, fortrinnsvis NTNU.

Men i det siste har jeg blitt veldig usikker...

Valget sånn jeg ser det i dag står mellom følgende:

-Data og elektronikk VG3 Sogn VGS -> Fagbrev -> Universitet (som nevnt over)

-Romteknologi på Andøya VGS -> Høyskole i Narvik eller utlandet.

-Data og elektronikk VG3 Sogn VGS -> Lærling Befal i forsvaret. -> Universitet

-Droppe 3. året -> Lærling Befal -> Universitetet

(-Droppe 3. året -> LB -> Prøve på pilot i forsvaret)

Alternativet i bold er vel det jeg ser på som mest aktuelt om jeg velger Dataelektroniker + univeritetet, får allmenn studiekompetanse på lærling befal.

Romtek virker veldig spennende og intresant, men vet for lite om det til å si 100% om det er for meg eller ikke.

Pilot er vel egentlig en liten guttedrøm men som kan bli aktuell. Prøve seg på jagerfly hadde vært en spennende utfordring, finner også helikopter pilot meget intresant.

Karakterene mine er veldig greie vil jeg si, hadde 5 i alt første termin og lærern min sa til meg at i alle fagene uten om norsk så mente de at jeg var en 5+ og at hvis jeg fortsatte som nå så ville jeg få 6 i noen fag.

Fraværet mitt var 0 timer 0 dager så der er det ikke noe galt, orden og oppførsel var G G som også er maks.

For å nevne litt om meg selv så kan jeg si at jeg er over gjennomsnittet intresert i elektronikk og pc/data spesielt. Er ikke mange nyheter i hw verdenen som passere meg.

Liker også å fundere på hvorfor ting er som de er / virker som de virker. Lærer ting ganske fort og føler logikk er en av mine sterkere sider.

Har ingen problemer med sosialisering, altså er ikke 110% nerd. ;)

Håper noen her har erfaring fra disse linjene jeg ser på og kan skrive litt om hva de synes om de. :) Hadde vært veldig nyttig med litt mere info enn det jeg sitter med nå.

Takker for alle eventuelle svar! :)

Mvh

Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste linjene, om ikke alle, hos NTNU som har med IT å gjøre krever bl.a realfagsmatte og fysikk, såvidt jeg vet. Har du det? - Jeg tror ikke det ettersom du går yrkesfaglig linje. Da må du nok opp som privatist (tar 

t semester, minst), og ta eksamen etter at du er ferdig med VGS. 

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Om du går samme vei som meg, og sikter på å bli Sivilingeniør innen Datateknikk(Master in Computer Science), så må du nok ha både R2, og FY2.

Videre er det vel en fordel med litt ekstra matte( Matematikk X ) og engelsk. Dog, du burde antagligvis kunne mer enn nok engelsk ettersom du studerer i England.

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Læreren din er nok litt på viddene. Du velger T1 når du går VG1, på VG2 kan du velge T2 eller R1. Velger du R1 trenger du ikke å ta T2, men om du vil kan du ta "Matematikk X", på VG3 tar du R2. FY1 taes på VG2, FY2 på VG3.

En kan i realiteten ( i følge rådgiveren på ungdomsskolen min, og rådgivere fra flere vidergående skoler jeg har forhørt meg med ) velge hele fire valgfag på VG2, ettersom T2 forsvinner når du velger R1. Dermed har du plutselig 3 timer fri, eller du kan fylle dem opp med enda et fag. Min plan er FY1, R1, X og et fag til.

Om det er mulig å ta privatistkurs på kveldstid må du forhøre deg med på hver enkelt skole, tilbudet er forskjellig fra skole til skole. Merk at du må etter sigende betale for privatist-kurset du tar.

Forsvaret kan kanskje være en mulighet, de kan kanskje til og med betale for det, men forvent da at de skal ha noe igjen for det. F.eks om du utdanner deg til ingeniør i forsvaret, og du bruker to år på utdanningen, må du jobbe for dem i to år. Så husk, om du tar noe slikt i forbinnelse med forsvaret, pass på så du ikke binder deg opp mot dem. (Så sant dette ikke er noe du vil).

Lenke til kommentar

Ja, vet at forsvaret ofte binder deg om du tar utdannelse de betaler for, men på en annen side så er det ofte godt betalte jobber da så vet ikke om det er så negativt...

Viste også sånn halveis alt det her med 1R, 1Fy og 2FY, hadde ikke hørt om Mattematik X men..

Tusen takk for informative svar :)

Noen andre her som har erfaring med noen av de linjene nevnt i første post? Lurer spesielt på hvordan romtek er?

Mvh

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg har fått opplyst. Før reformen het det 1 fysikk, og 2 fysikk. (fysikk andreklasse, og fysikk tredjeklasse.. du kan ikke ha noe fysikk på VG1), etter reformen heter det fysikk 1, og fysikk 2. Det er så og si ingen strukturelle forskjeller i faget fra før reformen, til etter, så dermed er det bare en navneendring som er gjort.

*finne kilder*

For øvrig henger NTNU fortsatt i det gamle systemet, til og med i den nye studiekatalogen står det "3MX" i stedet for R2. Jeg fikk også opplyst om at du måtte ha fysikk i to år på VGS, dermed blir det Fysikk 2. Det skal sies at det kan være jeg blander, kanskje det ble sagt at det var en fordel med Fysikk 2.

Edit: My bad! Det virker som du har rett gonjimann. Da beklager jeg. Ikke hør på meg bounty, du trenger visst bare fysikk 1. Allikevell er det sikkert en fordel med fysikk 2 også.

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Herregud da. Du tar feil. Det het 2FY og 3FY (Jeg har hatt begge, dvs tar 3FY nå). Nå heter det fysikk 1 og fysikk 2. De lærer en del ting om halvlederteknologi som ikke vi lærte, forutenom det er det svært få forskjeller.

2FY = fysikk 1

3FY = fysikk 2

Skjønner?

Hva du mener å huske å ha fått opplyst er da knakende likegyldig, du trenger ANDREKLASSEFYSIKK for å komme inn på siving på NTNU. tredjeklassefysikk er ANBEFALT, spesielt på linjer med mye fysikk (hvilket det ikke er på datateknikk), men ikke et krav.

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fordra feilinformering selv, men jeg trodde nesten jeg var sikker på akkuratt dette. Det er jo en grunn til at jeg kryssforhører meg med fire, fem rådgivere, samt elever, men når alle informerer om det samme så er det jammen ikke lett å stille seg kritisk lenger.

Uansett så takker jeg for informasjonen. Greit å vite.

Lenke til kommentar

De har nok ment at du trengte fysikk andre året, og ikke to år. Dessuten, rådgiverne på ungdomsskolen har ikke peiling på opptakskrav på høyere studier. De kan hjelpe deg med å finne rett linje på videregående, men det er rådgiverne på videregående som kan fortelle hvilke fag du trenger/burde ta. Problemet er at disse også veldig ofte feilinformerer.

Lenke til kommentar

Bra vi fikk oppklart det i alle fall, regner ikke med fysikk blir noe stort problem å finne motivasjon til å jobbe med etter som jeg synes det er ganske intresant.

Og ja, er endel rådgivere som ikke helt har peiling, spesielt lærern min prøver å gi råd men er alt for naiv til å se at den skolen hun jobber ved ikke er så bra som hun tror... Så har lite tillit til henne, skal høre med rådgivern på gamle skolen som er mye bedre.

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...