Gå til innhold

Kalorimåler, noe å stole på?

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om kalori-målere er noe å stole på. Har to slike målere i hus, en på mobilen og en på en stepmaster, eller hva det nå er. Ligner på en slags stor mekanisk skigåing/sykkel-uten-sete-sak...

Anyway, jeg klarer ikke å unngå å legge merke til at når jeg holder på med stepmasteren så forbrenner jeg rundt 300 kcal på rundt 40 minutter. Og når jeg bruker mobilen når jeg jogger, så brenner jeg 280 kalorier på et kvarter.

Det er ikke noe særlig forskjell på intensiviteten, så det er jo latterlig stor forskjell på kaloriene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke stol på dem du.. Viss du vil ha et mer nøyaktig tall på hvor mange kalorier du forbrenner, så kjøp ei pulssklokke.

Tellere på treningsapparat kan variere veldig, og stort sett tar de ikke hensyn til alder, vekt, hvilken puls du har når du trener osv. Og dermed blir tallet bare noe maskina er programmert til å tro, noe en veldig gjennomsnittlig person ville forbrent. Så ta det med en stoooor klype salt du :p

Lenke til kommentar

Koster det mye for ei pulsklokke? Og hvor kan jeg i så fall fått kjøpt en? Kan ikke huske å ha sett en i noen av butikkene jeg har vært i.

Edit: Never mind. Etter ett lett google søk så fant jeg pulsklokke.no :p

Edit 2: Au, må ut med langt over en tusenlapp for å finne ei klokke med kalorimåler :S

Endret av Kanius
Lenke til kommentar

Jeg elsker kardio med veldig høy intensitet. Begynnelsen på dagen ser somregel ut som dette for meg:

Spise 1 eple og 1 banan

1 time kardio med høy intensitet (puls 185-195)

Frokost

30min vektløfting der jeg hopper fra et sett til et annet uten pause. Prøver å fokusere mest på eksplosiv styrke. (puls 160-180)

30-60min kardio (puls 160-170)

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Jeg har ei pulssklokke fra Polar, og den fungerer helt fint. Vil absolutt påstå at det er verdt investeringa!!

195 i puls i en time? Jeg synest det høres veldig mye ut.. Pass på så du ikke overbelaster deg selv!

det høres ikke bare veldig mye ut, det høres umulig ut...

har ei polar klokke jeg og, veldig fornøyd, da ser man virkelig hvor mye avvik det er på disse kclmålerne...

edit: ser at fyern som sier dette er født i 1987-ergo 20/21 år, da har han/hun en makspuls på 200/199, og du greier ikke holde nesten makspulsen din i 1 time...

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Jeg elsker kardio med veldig høy intensitet. Begynnelsen på dagen ser somregel ut som dette for meg:

Spise 1 eple og 1 banan

1 time kardio med høy intensitet (puls 185-195)

Frokost

30min vektløfting der jeg hopper fra et sett til et annet uten pause. Prøver å fokusere mest på eksplosiv styrke. (puls 160-180)

30-60min kardio (puls 160-170)

1 time kardio med puls på 185 til 195 før frokost? Særlig..

Om dette seriøst stemmer, så kommer du til å gå på en skikkelig kollaps snart.. Kroppen er ikke lagd for å ligge på maxpulsgrensa lenge om gangen, og de eneste gangene du burde opp på et så høyt nivå er under intervalltrening. Tror ikke formen din blir spesielt mye bedre av denne treninga, heller motsatt.

Men så nekter jeg igjen å tro at det er mulig..

Lenke til kommentar
Tull. Makspulsen min ligger på ca 220. Den formelen du kom med der er langt ifra noe fasit.

makspulsen din er 220 minus aldern din.... alle andre enn deg kan visst den

hadde du hatt 220 i makspuls som 20 åring hadde du vært noe uten om det vanlige...

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Tull. Makspulsen min ligger på ca 220. Den formelen du kom med der er langt ifra noe fasit.

Og det har du målt med en maxpuls-test? Tommelfingerregelen er som OZ-Racing sier 220 minus alder, så i ditt tilfelle skal den ligge rundt 200. Og det er jo sagt at dette kan ha individuelle forskjeller, men nei, maxpulsen din kan ikke være 220.. Jorden kaller..

Lenke til kommentar
Den formelen gir et brukbart utgangpunkt for 60% av befolkningen. Den riktige makspulsen finner man ved å feks presse seg alt man kan opp en lang bakke.

ikke prøv deg engang a... 220 i makspuls har du ikke uansett, forresten sa jeg at jeg tar 500 kg i benk? like sannsynlig

Lenke til kommentar

Men herregud da mann. Det er jo ikke værre enn å ta en titt på wikipedia eller et søk på google.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heart_rate

Measuring HRmax

The most accurate way of measuring HRmax for an individual is via a cardiac stress test. In such a test, the subject exercises while being monitored by an electrocardiogram (ECG). During the test, the intensity of exercise is periodically increased (if a treadmill is being used, through increase in speed or slope of the treadmill) until the subject can no longer continue, or until certain changes in heart function are detected in the ECG (at which point the subject is directed to stop). Typical durations of such a test range from 10 to 20 minutes.

Since the HRmax declines with age, this test does not hold permanent value.

A less costly way to calculate is to warm up thoroughly on a bike (maybe 15 minutes on the flats). On a long, steady hill (doesn't have to be steep) increase effort every minute for at least 5 minutes until you can't go any faster (sitting, not standing). Then full-out sprint for 15 seconds (it is OK to stand at this point). Stop, get off the bike (this is for safety reasons - not mandatory) and immediately check your heart rate at its maximum for a full 60 seconds this is because 30 seconds and doubling it is inaccurate as you may have a heart Problem and it may change in the last sector of the reading.

Many exercise machines (stationary bikes, treadmills, etc) have a built-in heart rate monitors. To ensure you are getting an accurate MHR reading, it's best to do this test on different days. Also, if you are doing this at a health club, try using various machines.

Conducting a maximal exercise test can require expensive equipment. If you are just beginning an exercise regimen, you should only perform this test in the presence of medical staff due to risks associated with high heart rates. Instead, people typically use a formula to estimate their individual Maximum Heart Rate. The most common formula encountered is:

HRmax = 220 − age (caution: can vary significantly!)

http://www.madshus.com

Teoretisk kan en bruke formelen 220 minus alder i år = makspulsen. Makspuls er en medfødt størrelse som synker med alderen. Formelen gir et brukbart utgangspunkt for 60 prosent av befolkningen. Men for de andre 40 prosentene kan makspulsen være opptil 15 til 20 slag over eller under det formelen sier. Det er ganske mye.

En kan også finne makspulsen ved å utføre en fysisk test på egen hånd. Dette gir en mer nøyaktig makspuls enn den teoretiske formelen. Slik kan en test utføres: Varm opp godt og finn en bratt motbakke som tar minst fire-fem minutter å løpe opp. Ta tre-fire drag på tre-fire minutter hver opp bakken. Begynn hardt nok til at siste halvdelen av draget er på maks innsats. Les av pulsklokka på toppen av de to siste dragene. Dette er sannsynligvis svært nær makspulsen. Denne testen er ekstremt krevende, og bør kun utføres av friske, opplagte utøvere.

Lenke til kommentar

Tonna.. Har du tatt en maxpulstest?

Det virker fryktelig suspekt at en 20-åring har 220 i maxpuls, uansett hva du sier. Iht til det du viser så kan maxpuls variere 15 til 20 bpm.. Jeg tror ikke det gjelder 20-åringer, heller folk litt mer opp i åra, der maxpulsen synker ulikt.

Og viss du seriøst har målt, så sjekk pulsklokka di. Det bør du forresten uansett viss den påstår du forbrenner 1500kcal på en time.. Viss du ikke veier veldig mye. Men da igjen, tror jeg ikke på at du klarer å holde den pulsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...