Gå til innhold

Legge windows på sata disk uten diskettstasjon

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

HJELP! har kjøp meg en harddisk som var sata tilkoblinger på, etter mye om og men klarte jeg å anskaffe datakabel til denne men da passet heller ikke strømmen.. etter enda mere om og men fikk jeg tak i en overgang på strømmen.. Hvorfor ikke beholde en standard?!? Nå er da problemet, jeg får ikke til å legge inn windows på denne da maskinen "ikke finner" den, har en diskett med SATA RAID DRIVERS og noe mere greier.. Men har prøvd 2 diskettstasjoner til nå men ingen fungerer.. Finnes det noen alternativer? Tenkte muligens at vista ikke trenger slike drivere, kan det stemme? takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt må jeg le litt, SATA med tilhørende tilkobinger,både data og strømkabel har vert standar i mangen år nå. Den disketten kan du egentlig gjemme på en god plass da du sannsynligvis ikke har behov for den, med midre du skal kjøre raid da. Desuten så er sannsynligvis driverne integret i Vista /XP. Har du koblet den til korrekt skal den virke "out of the box".Du kan sjekke i BIOS at den nye harddisken din ligger der. Fortell litt mer om PC-en din, hvilken type hovedkort etc. Skal du installere windows på nytt? Vist det er tilfellet så vil du få muligheten til å formateren disken før du skal installere nytt OS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hardisken er helt ny, hovedkortet er noen år gammelt men har jo disse sata tilkoblingene på seg.. på kortet står den KM400A VT8237, Hardisken er en Western Digital WD5000AAKS. Har prøvd å sett litt i bios men jeg vet jo ikke hva jeg leter etter.Kan kanskje nevnes at nå som hadisken er tilkoblet må jeg trøkke på "G" rett etter bios. Men før den booter fra denne midlertidige disken jeg bruker nå

Takker for svar :) er ikke helt inne på dette som du skjønner..

EDIT: Hva er forresten raid da?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Her kan du lese om RAID. Bruker du noen av SATA tilkoblingene i dag? Vist du ikke gjør det kan det tenkes at du må "enable" SATA i BIOS. Akuratt hvordan det gjøres er ikke så lett for meg å tippe. Kjører du windows på maskinen nå? vist du gjør det skal du kunne finne harddisken din under Start - Control panel - Administrative Tools - Computer Management - Storage - Disk managment. Der kan du høyre klikke på disken og formatere den.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hardisken er koblet til på begge sata tilkoblingene (strøm og data) jeg har en ledig sata kontakt på hovedkortet nå. Disken jeg kjører windows på nå er en IDE harddisk fra 1998... (8 GB...) Nå har jeg norsk windows men jeg tror jeg fant fram dit du skulle vise meg, men her finner jeg bare denne gamle disken som windows er på nå.. Begge hardiskene er tilkoblet. Når jeg ser på "min datamaskin" er det bare 1 harddisk der. Tror dette hovedkortet ble kjøpt i 2004

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Er dette Windows XP eller Windows Vista? I Windows Vista skal SATA fungere, og raid kan installeres fra en CD istedet for diskett.

I Windows XP derimot, må du ty til en diskettstasjon for å få dette til å fungere.

Når det gjelder raid, så ligger det ofte en .exe fil på hovedkort-CD-en som formaterer og legger driverne på en diskett.

I Windows Vista kan du bare bla deg frem til driverne fra installasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er xp. Men jeg finner ikke produktnøkkel til vista.. :( Men kanskje først legge inn vista og så legge inn xp etter på eller vil også driverne formaterest bort? Takk for kjempesvar! :D Skjønte ikke stort av det der raid greierne på wikipedia, er i grunn bare interesert i å få disken i bruk hehe

Lenke til kommentar
Det er xp. Men jeg finner ikke produktnøkkel til vista.. :( Men kanskje først legge inn vista og så legge inn xp etter på eller vil også driverne formaterest bort? Takk for kjempesvar! :D Skjønte ikke stort av det der raid greierne på wikipedia, er i grunn bare interesert i å få disken i bruk hehe

Først å fremst bør du kople bort den Ide disken, ellers blir det bare rot når du skal installere Windows på en S-ata disk, så må du sørge for at den står innstilt i bios til å starte med cd, deretter setter du inn windows CD-en for å installere, du trenger ikke disketter for å installere S-ata hardisker i hverken Xp eller Vista, skal du kjøre raid i XP så må du nok, men det trenger du ikke i Vista, jeg kjører ett Raid 0+1 (striping/speiling) i Vista, jeg trengte bare å sette opp raidet i bios å installere Vista, funker bra det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja jeg har koplet bort ide disken da jeg prøvde å legge inn windows, maskinen booter fra windows cd men kommer opp men at ingen masselagringsplass ble funnet. Hva skal jeg se etter i bios? jeg finner bare IDE innstillinger der

Lenke til kommentar
Ja jeg har koplet bort ide disken da jeg prøvde å legge inn windows, maskinen booter fra windows cd men kommer opp men at ingen masselagringsplass ble funnet. Hva skal jeg se etter i bios? jeg finner bare IDE innstillinger der

Det kan være du må klargjøre disken før bruk, dersom den er helt ny og uformatert altså, da må du først starte windows med den Ide disken og ha S-ata disken koplet til, deretter går du inn i windows å velger Diskbehandling, der kan du gjøre noen valg sånn at disken dukker opp, husker ikke helt hvordan dette var i Xp da jeg ikke har brukt XP siden Vista kom.

I Bios må du se etter noe som heter "VIA OnChip IDE Device" trykk deg inn der og du vil få opp ett nytt skjermbilde hvor du kan velge "On-Chip Serial ATA"

This setting is used to specify the SATA controller. Settings: Disable, Enabled.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå er jeg nært tror jeg! fant den on-chip sata tingen, den var enabled. Nå hørest jeg sikkert ut som en kjempeidiot men hvor finner jeg den diskbehandlingen? nermeste jeg finner er diskopprydding og verktøybehandling.. Men jeg har jo installert windows før på nye hardiske (ide da) og da formaterte jeg dem under installeringen. Men hvis det lar seg gjøre å finne disken i diskbehandling er jeg evig takknemelig! Takk for kjempesvar!

Lenke til kommentar
Nå er jeg nært tror jeg! fant den on-chip sata tingen, den var enabled. Nå hørest jeg sikkert ut som en kjempeidiot men hvor finner jeg den diskbehandlingen? nermeste jeg finner er diskopprydding og verktøybehandling.. Men jeg har jo installert windows før på nye hardiske (ide da) og da formaterte jeg dem under installeringen. Men hvis det lar seg gjøre å finne disken i diskbehandling er jeg evig takknemelig! Takk for kjempesvar!

trykk start -> kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling -> +Lagringsplass -> diskbehandling

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Takker! skal gjøre ett forsøk her nå! :)

Nei kan ikke si jeg finner ut av det.. har også prøvd "legg til ny maskinvare" men finner kun IDE kontrollere som nærmeste alternativ.. Maskinen merker jo at det er noe der siden jeg må trykke G rett etter bios for å starte opp maskinen..

Har lagt inn Via Sata Raid controller nå men fortsatt ingen disk å finne, er det meg eller disken som det feiler noe?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...