Gå til innhold

Hvordan fjerne XP SP2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vanligvis fjernet den i recovery console når den vanlige uninstallern ikke har fungert. Fungerte hver gang, men dette var jo 2-3 år siden.. Du kan følge punktet "Use Recovery Console"

http://support.microsoft.com/KB/875350

Er en liten jobb, og tar litt tid. Du må blant annet ha XP-platen din.

Hva er forresten grunnen til at du ønsker å fjerne SP2? Da kan man jo like greit legge inn Windows 98 med en gang ;)

Lenke til kommentar

Har hatt krasj på maskinen. Fikk en type blue-screen, og maskinen gikk i "loop" (starta om og om igjen). Har så fulgt råd fra nettet, der det stod at jeg måtte fjerne SP2 for å installere det på nytt.

Så problemet er altså at jeg ikke får avinstallert SP2...

Har prøvd alle punktene fra support-siden ;)

Lenke til kommentar

Det funker ikke når du går inn i recovery-console heller? Det er veldig uvanlig.. Men spørs jo litt hvor lenge du har hatt SP2 installert.

Dessuten skal du ikke se bort fra at du har installert XP med SP2 på platen, og da kan du ikke fjerne SP2. Da må du finne på noe annet å løse problemet på ;)

Lenke til kommentar
Hva står det på blåskjermen da?

På blåskjermen stod det:

Stop: c0000135 (finner ikke komponent)
Programmet kan ikke starte fordi winsrv ikke finnes. Det problemet kan la seg løse ved å installere programmet på nytt.

Jeg måtte ta bilde med kamera for å kunne lese det som stod fordi blåskjermen bare varte i et øyeblikk hver gang den startet.

Jeg søkte så på nettet for å finne løsning på problemet.

Bruk gjenopprettingskonsollen

Hvis du ikke kan fjerne Windows XP SP2 ved å bruke en av metodene som er omtalt ovenfor, følger du denne fremgangsmåten: 1. Sett inn oppstartsdisketten for Windows XP i diskettstasjonen, eller sett inn Windows XP-CD-ROMen i CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen, og start deretter datamaskinen på nytt. Når du får følgende melding, trykker du en tast for å starte datamaskinen fra Windows XP CD-ROMen:

Trykk en tast for å starte opp fra CD-ROM

Obs! Datamaskinen må konfigureres til å starte fra CD-ROM-stasjonen eller DVD-ROM-stasjonen. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konfigurerer datamaskinen til å starte fra CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen, kan du se dokumentasjonen for datamaskinen eller kontakte datamaskinprodusenten.

2. Når du får følgende melding, trykker du R for å starte gjenopprettingskonsollen:

Velkommen til installasjonsprogrammet

3. Velg installasjon for Windows XP. Dette er vanligvis C:\Windows.

4. Angi et administratorpassord hvis du blir bedt om det. Trykk ENTER hvis du ikke har et administratorpassord.

5. Skriv inn cd $ntservicepackuninstall$\spuninst ved ledeteksten, og trykk deretter ENTER.

6. Advarsel! Når du har fullført dette trinnet, kan du ikke avslutte fjerningsprosessen.

Skriv inn batch spuninst.txt ved ledeteksten, og trykk deretter ENTER.

7. Når fjerningen er fullført, skriver du inn exit, og deretter trykker du ENTER.

8. Start datamaskinen på nytt.

Viktig! Når datamaskinen starter på nytt, kjøres ikke Windows Utforsker (Explorer.exe), og du må følge denne fremgangsmåten: a. Trykk CTRL+ALT+DEL for å åpne Oppgavebehandling.

b. Velg kategorien Programmer, og klikk deretter Ny oppgave.

c. I Åpne-boksen skriver du inn regedit, og deretter klikker du OK.

d. Finn og klikk følgende registerundernøkkel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\RpcSs

e. Høyreklikk ObjectName, klikk Endre, og skriv deretter inn LocalSystem i Verdistreng-boksen.

f. Start datamaskinen på nytt.

9. Bruk en av de tidligere omtalte metodene til å fjerne Windows XP SP2 fra datamaskinen.

Punkt 9 lar seg ikke gjennomføre. :wallbash:

Bestemte meg for å kopiere diverse dokumenter ol. til ekstern harddisk for så å formatere hele skiten. Men det viser seg at det ikke er mulig å kopiere/klippe ut/overføre noe som helst.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

du kan da kopiere ting med recovery console?... Men kanskje ikke til ekstern disk...

Hvis du får tak i eksterne disker kan du bruke copy kommandoen for å kopiere filer.

f.eks.

copy "C:\Documents and settings\Bjarne Bjørn\My Documents\*.*" X:\backup /s

NB! Sjekk at alle filer er kopiert, for jeg tror man egentlig må bruke xcopy for at den skal ta med undermapper.

Hvis ikke kan du gjøre følgende, men jeg kan se for meg at du kan få problemer med å få tak i filene dine hvis de ikke er tilgjengelig for alle.

Det du eventuelt kan gjøre (for å berge dokumentene dine) er å installere Windows på nytt uten å formatere (Leave filesystem intact)

Eller bruke et live image av enten Windows eller et annet operativsystem for å hente filene dine og legge det på en annen disk.

her er også Microsoft sin beskrivelse av problemet:

http://support.microsoft.com/kb/885523

microsoft sin guide til å fjerne sp2

http://support.microsoft.com/kb/875350/

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...