Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lettsykkel lappens teoriprøve


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.teoritentamen.no

 

Veien til førerkortet MC

http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmD...sp?item=2926222

 

http://www.nmcu.org gratis pdf filer og lærebøker

 

En bør ha komplett verneutstyr, greit med halsvarmer, så slipper en å bli anspent i nakken og rygg, i tillegg til at en slipper å bli syk

 

øvekjør 50 timer før du begynner på sertifikatet

 

spesielt øv deg på kontra svinging

progressiv utgassing av sving

gradvis nedbremsing, husk å øke mot slutten for å slakke den siste rest, da kan du presse extra på foten så du ikke tilter med nesen.

 

Se i bakspeilet før du bremser

 

Se framover mens du bremser ned og ikke ned i asfalten.

 

Se hvor du skal svinge hen, det betyr ikke at hvis det kommer en u sving så skal du vride nakken 180 grader, det betyr søk blikket punktvis og beveg blikket med samme mengde tilsvarende fart så du holder jevn kurve av sykkelen.

 

Mens du er på vei ut av svingen øk gassen og ha rett girvalg før du havner i svingen, en bør alltid vite hvilket gir en ligger i og trene på dette

 

 

 

Hælen skal ikke sitte på fothvilerne men tåballene skal sitte der, så du skal bevege hælen mot fothvileren hver gang du skal gire og bremse.

Du skal alltid bruke alle 4 fingre på clutch og forbrems, ikke 1 eller 2 eller 3 men alle. En skal heller aldri hvile 1 eller 2 3 eller 4 fingre på hverken clutch, forbrems, bremsepedal eller gir.

 

Kun i saktekjøring og i forberedning skal en hvile føtter eller fingre på hendler, gir, brems.

 

Hvis du er uheldig og bremser for bra så må du slippe forbremsen enkelt og greit, være bevisst dette.

løfter du opp på bakhjulet så skal du KLEMME KNÆRNE PÅ TANKEN ( BALANSEPUNKT, IKKE I HENDENE) og tåballene på fothvilerne så faller du ikke av, beste er å trykke på bakbremsen sjapt, så faller sykkelen rett nedover, hvis ikke så går det opp og framover. Tren på dette på vanlig trøsykkel så slipper du å havne på ryggen en dag du gasser.

Vær bevisst tyngepunktet på sykkelen

 

 

Det er veldig viktig å øve på å svinge seint og alle sving teknikker som lean inn- lean out, lean midd. dvs en svinger maks jo sakte en kjører og holder sykkelen beint oppe, nedlegg svinging= kontrasvinging. Så skal en kjøre mellom kjegler og bremse opp så sakte som 2-3kmt, en stryker lett her, det en tror er sent er fort iforhold en sensor, det er dyrt å stryke.

 

Kontra styring i 50km, først til venstre så til høyre så brems, veldig viktig å ikke kjøre i bue men | \ / rette synlige linjer, veldig markert så sensor ser det, sånn basic tests før en slipper ut på hovedveien. En bør øve minst 1/3 av tiden på lukket område på slike ting mener jeg. Mesteparten av tiden går til langkjøring anyways.

 

Bremseprøven er i 50kmt

 

Det er viktig på å trene å bremse i sving, det som skjer at når du bremser i en sving er at sykkelen retter seg oppover, det du skal gjøre er å tviholde på posisjonen, unngå at den går oppover mens du bremser for å så rette den opp når du snart stopper. Noe en trener på på sikkerhetskurs på bane. Vet ikke om det gjelder lett-mc, Men er likeviktig å kunne anyways.

 

En kan lese så mye en vil, men det er best å få prøvt det ut i praksis, lag en plan på hva du skal øve deg på.

 

En annen viktig øvelse er

hvis du står i et kryss og skal til venstre, så kan du svinge styret litt mot venstre, legge sykkelen ned litt mot venstre mens du beveger deg mot høyre og holder sykkelen stødigt. Da går det raskere ut av svingen og kan akselere fortere, veldig fun også.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...