Lulubelle Skrevet 1. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 Et av de første bildene jeg tok med 350D, av en stk fullblodsaraber på ridebanen. Bildet er skalert ned, og virker mindre skarpt enn originalen. Er fornøyd med selve hesten, synes det er mye bevegelse i bildet. Skulle dog ønske bakgrunnen ikke var så innmari rotete, vanskelig å regissere hester i fri utfoldelse Vil gjerne ha konstruktiv kritikk, hva som kunne vært gjort annerledes osv. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 1. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Hesten ser gal ut, bakgrunnen er rotete,og den er midt i mellom uskarp og skarp (noe som irriterer fryktelig). Jeg kunne tenkt å sett i større versjon. Sånn som det er nå, så ser det ut som om skarpheten i bildet ikkje er så bra som den burde være. Og som du sier, det er vanskelig å utfolde hester i fri natur. Post gjerne Exif. Endret 1. februar 2008 av cv-trial Lenke til kommentar
Lulubelle Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 Kan prøve å legge ut bildet i full størrelse. Exif følger: Blender: f/8 Lukker: 1/1000 sek. ISO 400 Brennvidde 55 mm Hva mener du forresten med at hesten ser 'gal' ut? At han ser feilproporsjonert ut, eller heller mentalt ustabil? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 Den rotete bakgrunnen ødelegger bildet for min del. At hesten gjør en sånn "gal" bevegelse synes jeg ikke er noe negativt, tvert imot. Det er heller den tekniske utførelsen man må kommentere her. Hvorfor har du brukt så høy blender f. eks? Kunne heller senka denne, og da hadde du også kunne fått noe lavere ISO-verdi. Kan prøve å blure bakgrunnen i f. eks Photoshop, slik at hovedmotivet blir mer fremtredene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 Har prøvd å gjøre litt, endret kontrasten med curves, croppet det en del tettere, og skarpet det opp litt... Utsnittet gir mer fartsfølelse synes jeg, og fjerner noe av det rotete i bakgrunnen. Kontrasten var nesten i overkant, så jeg tunet den ned litt, særlig på hesten... Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 3. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2008 Har prøvd å gjøre litt, endret kontrasten med curves, croppet det en del tettere, og skarpet det opp litt... Utsnittet gir mer fartsfølelse synes jeg, og fjerner noe av det rotete i bakgrunnen. Kontrasten var nesten i overkant, så jeg tunet den ned litt, særlig på hesten... Versjonen din ble betydlig mye bedre, men når du croppet det sånn som dette så ser du det tydelig at fokusen ligger feil. Fokusen ligger bakover på kroppen i stedet for rundt hodet. Lenke til kommentar
Lulubelle Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg brukte dessverre action-instillingen da jeg tok bildet, er nok derfor blender er såpass liten. Om jeg stilte på iso selv eller ikke, husker jeg ikke, men ser jo at det slettes ikke er nødvendig med så høy iso ute.. Er heldigvis gått over til manuelle innstillinger nå, så neste gang blir det forhåpentligvis bedre Bommet litt med fokuset ser jeg, framparten er mye skarpere enn hodet. Er også enig i at et tettere utsnitt blir bedre. Takker for innspill, håper det tekniske er mer på plass neste gang Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 4. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2008 Syns det var et flott motiv som du fikk et ok resultat av. Synd det ble bedre når det ble klippet til. Men det som jeg syns hadde vært stilig er om noen hadde klart å fjærne bommene og gjæret bak så det så ut som om at den gjorde det i naturen, men kanskje litt vanskelig å få til? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 4. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Enig med sistemann her. Få fjernet gjerdet er mye viktigere enn mer uskarp bakgrunn, selv om det også hadde vært å foretrekke. Kanskje ikke så lett å få til, men det er sikkert noen her som er såpass gode i PS at det vil se temmelig greit ut. Forøvrig artig med en litt uvanlig positur på hesten. Har forsøkt å fjerne i PS det jeg nevnte, det er veldig slurvete gjort men gir en ide om hva som kan gjøres. Endret 12. februar 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Hei Bortsett fra at redigeringen er kjapt og stygt gjennoomført, hva synes andre her om dette å fjerne gjerdet? Hadde vært artig med vurderinger / diskusjon for og imot.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Jeg tror det hadde holdt å fått "malt" gjerdet i en mer diskre farger, og så lagt på en diskret blur på bakgrunnen. For meg virker gjerdet som en viktig del av omgivelsene. Den gir settingen, mao. Tom Endret 12. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Skjønner godt at du mener det, det er jo også mer tro mot virkeligheten. Personlig synes jeg det er mer befriende med illusjonen av hesten i fri lek uten begrenssninger, samt at jeg generelt ikke synes gjerder er pent. Når jeg tar bilder av dyr, prøver jeg for enhver pris å unngå å få gjerder eller for opptråkket mark synlig på bildene. Det gjelder også hus, biler, skilter, ledninger etc. Forøvrig håper jeg det er greit for trådstarter at jeg tok meg friheten å redigere bildet. Jeg er superfersk på det med bilderedigering og kan nesten ingenting, men det er litt artig å prøve seg litt frem og se hva som skjer med bildene etter en slik prosess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå