Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ingen andre dyr enn mennesker har evnen til å være religiøse. Hvorfor? Fordi de ikke har intelligens nok til å forestille seg guder eller hva som vil skje etter døden. Drivkraften bak evolusjon er ønsket om å overleve. Livet er en kamp mellom artene. De som er best tilpasset gjør det best i lengden. På den måten blir artene bedre og bedre tilpasset. Med mennesket har naturen for første gang produsert et dyr som er så selvbevisst at det har evnen til å forestille seg hva døden innebærer og stille eksistensielle og filosofiske spørsmål. Vi har på en måte fjernet oss litt fra naturen, men overlevelsesinstinktet er der fortsatt. Vi ønsker ikke å dø. Likevel er vi - sannsynligvis som første dyreart - bevisste på at vi skal dø en gang. Vi får dermed angst og behov for å føle trygghet. Vi ønsker at vi fortsetter å leve også etter døden, og at dette livet er enda bedre enn dette. Vi ønsker at denne døden skal bli den eneste. Vi finner opp forestillingen om en Himmel hvor vi skal leve evig! Og for å slippe kritiske spørsmål, finner vi opp et Helvete for alle dem som er uenige med oss. På den måten kan vi leve livsløgnen vår til vi dør. Slik tror jeg religion oppsto. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
andir Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg har ingenting å tilføye annet enn å anbefale Daniel Dennetts bok, "Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon". Jeg tror du vil få mye glede av den boka, da den bl.a. går inn på hvordan og hvorfor religion har oppstått. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Life, but how to live it.. Don't talk to me about life :!: Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) My two cents: Fantasi er utgangspunktet. Mennesket ble bevisst sin egen rolle i naturen, og overbevist om det var, eller kunne bli naturens herre. På et eller annet punkt ble fantasien vår veldig forsterket, og tok en dominerende rolle i utviklingen. Dermed akselrerte den teknologiske utviklingen, fra flintbiter å skjære skinn og kjøtt med, til mer avanserte teknologiske nyvinninger som klær, skjul, våpen, etc, etc. Dess mer teknologi vi fikk, dess raskere gikk utviklingen. På en eller tid ble behovet for å forstå og mestre naturen så stort at enkeltpersoner fikk roller i stammene som tolkere og veiledere for å mer effektivt kunne overleve i naturen. Dette etterhvert til det vi kjenner i dag som shamaner. De forklarte nok mye ved hjelp av fantasirike forklaringer, primitive mytologier, av en slags naturåndeverden. Først hadde nok disse en mer praktisk rolle med å tolke avanserte ting som f.eks årstidene og dyrearters beiter. For å kunne tolke dette, så må man kunne holde regning på dagene. Man må telle. Og man må gjerne holde styr på tallene ved å lage tegn på fysiske objekter. Dette leder til tegning, primitiv mattematikk, og senere primitivt skriftspråk. Og dermed også okkultisme. Okkult betyr skjult viten. Når en sjaman ble initsiert, kunne han ved hjelp av tegn på hulevegger eller barkbiter lære seg deler av sine forgjengeres kunnskap, altså kommunisere med de døde. Her begynner nok forgjengertroen, altså troen på at de døde ennå kan kommunisere med de levende, fra et eget ånderike. Dette ble forsterket, eller kanskje skapt, gjennom at sjamanene utviklet teknikker for å nå andre bevisthetstilstander, gjennom trancer, meditasjon, eller diverse rusbringende planter. Dette er teknikker som brukes den dag i dag, og strengt tatt ikke stort forskjellig fra da Einstein kom opp med relativitetsteorien i halvsøvne en natt. Menneskehjernen kan komme opp med mye rart når fantasien er fri til å trekke linjer mellom logiske elementer som den ikke ville puttet sammen i en mer våken tilstand. Akkurat når og i hvilken rekkefølge disse tingene skjedde skal jeg ikke si noe om. Det skjedde helt sikkert ikke akkurat slik jeg beskrev. Men, disse shamanistiske jeger og sanker samfunnene var likevel ikke religiøse på samme måte som senere urbane samfunn. Dette var små stammer, hvor alle kjente alle, alle var med på de samme hendelser, og deltok i de samme ritualer. Shamanene og stammelederne brukte ritualene til å knytte sterke bånd mellom hele stammen. Resultatet er noe som av noen beskrives som en kollektiv bevissthet som ennå eksisterer i diverse stammesamfunn i f.eks sør-amerika. Noen bruker til og med ordet telepati. Jeg tror ikke det er snakk om noe slikt, men heller bare en veldig samkjørt bevisthet. Ikke kollektiv, ikke telepatisk, bare veldig samkjørt, noe som man ennå kan oppleve den dag i dag, men bare i små blaff, siden vi har alt for mye annet å forholde oss til for å være samkjørt med de som er rundt oss. Så.... Når begynte den organiserte religionen? Den begynte med jordbruket. Jordbruket skapte en sikkerhet som jakt og sanking aldri hadde, og en overflod som aldri før var mulig. Men det krevde arbeid. Fra stammesamfunn som faktisk har mye mer fritid, så begynte samfunnene å vokse til uhåndterlige størrelser, med folk som måtte arbeide hele tiden. I et lite samfunn er det lettere å motivere folk til å jobbe, men etterhvert så oppstår det såpass mange ting å håndtere at man må dele ut roller. Spesialisert arbeidskraft må til for å dyrke korn, organisere husdurhold og jakt, lagring og fordeling av ressurser gjennom årtidene, vakthold, og handel med andre stammer som har andre ressurser(Eventuelt plyndring, om nøden var stor). Etterkommerne av shamankultene, gjerne med nære sirkler av initsierte jegere som ble til krigere, tok kontroll over samfunnets organisasjon. Disse hadde ennå den "okkulte" vitenen, og kunne derfor relativt lett rettferdiggjøre sin posisjon. Men når samfunnet vokser, og nye problemer kommer inn, må de i større og større grad ty til ren maktbruk. Dermed brukte de fantasien sin til å etablere seg som "gudekonger", hvis makt ikke lå i deres viten alene, men i at de var plassert i sin maktposisjon av mystiske krefter. Dette var såpass suksessrikt at det etterhvert ble etablert bystater. Og dess større folkemengder som måtte overbevises, dess mer spektakulære "show" må de bruke for å overbevise folkemengdene, og dess mer makt og vold må de bruke når folkene mister troen på dem. Dette betyr mer store statuer, templer, klesdrakter, og så videre. Dette kulimerer i de store "Gudekonge"sivillisasjonene som f.eks Egypt. Pyramidene og Sfinxen er enkelt og greit symboler på kongens makt. De rettferdiggjør ham. Men dette er bare effektivt så lenge det meste av folket kan få sett og opplevd "gudekongens" makt. Dess større sivillisasjonene blir, dess mer makt blir tillagt evige "Guder", mange sikkert basert på tidligere gudekonger. Altså, på begynnelsen av det som skulle bli de store prehistoriske sivillisasjonene var nok "Gudene" folk du kunne måte. Ekte folk. Med ekstrem makt, viten, og rikdom. Men når samfunnen blir sivillisasjoner, er nok de fleste "Gudene" blitt om til evige makter, som er en blanding av de tidligere åndeverdenes mystiske krefter og forlengst døde "gudekonger". På et punkt ble nok kaotiske gudepantheonene, og deres rettferdiggjøring av uttalige gudekonger, for upraktisk. Dermed fødes de moderne verdensreligionene og filosofiene. Disse har et overtak på pantheonene med at de samler hele maktsystemet, komprimerer det ned til evige dogmer, som ikke lenger bare er gyldig for folk i et bestemt land, eller et bestemt område, men som sier seg gyldig for ALLE mennesker. Dermed etableres maktstrukturene som noe universelt. Kongen er ikke lenger en gud selv, men hans makt er ennå rettferdiggjort av Gud, gudene, eller bare av Karma. Og vips.... Den Moderne Verden. Hvor man begynner å lure på om kongene virkelig er plassert i tronen av Gud. Det er sikkert utallige feil og unøyaktigheter i forklaringen min, men etter mange år med intens interresse for religion, historie, og politikk så er det min beste forklaring. Egentlig kan den kokes ned til dette: Religion er skapt for å forklare verden og løse konflikter og problemer. Etterhvert som samfunn blir større blir det upraktisk å måtte rettferdiggjøre verdenssynet og konfliktløsningene, og makten blir dermed forklart med mystiske regler som blir håndhevet med makt. (Og selvfølgelig, løftet om evig liv, eller trusselen om evig pine, er en del av dette fra veldig tidlige jordbrukssamfunn, om ikke før). Endret 1. februar 2008 av Niskivara Lenke til kommentar
316 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Flott! Høres ut som du har mye peiling på dette! Kjempebra innlegg. Jeg lurer bare på om du har brukt visse kilder, eller om det er din tolkning? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Flott! Høres ut som du har mye peiling på dette! Kjempebra innlegg. Jeg lurer bare på om du har brukt visse kilder, eller om det er din tolkning? Takk. Utrolig mange kilder, men mikset sammen i hodet mitt så jeg ikke kan helt si hva som kommer hvorfra. Ekstremt mange dokumentarfilmer og lydbokforelesninger, noen historiske bøker om spesifike ting, noen alternative historiske bøker som motvekt og for humor, og veldig mange samtaler med folk som vet mer enn meg. Så mange enkeltpunkter vil du finne i diverse kilder, men jeg tror ikke jeg har hørt noen helhetlig teori slik som jeg legger fram. Men siden jeg synes det var rimelig opplagt å legge sammen elementene på noenlunde den måten jeg har gjort, så regner jeg med at det må finnes noen som har skrevet langt bedre og mer utfyllende ting med lignende teorier, men jeg har ikke funnet dem ennå så si fra hvis du finner dem. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Viss kristendommen kan forklares ut i fra evolusjonslæren, er da Eva og Adam metaforer for amøber? Lenke til kommentar
316 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Viss kristendommen kan forklares ut i fra evolusjonslæren, er da Eva og Adam metaforer for amøber? Kanskje? Nei, egentlig tror jeg ikke det. Jeg har egentlig aldri heng meg så mye opp i evolusjonslæren vs. kristen/jødisk skapelsesberetning. Men det står i bibelen at dyr ble skapt før mennesker, så jeg har hele tiden antatt at dyrene har "evolusjonert" seg slik vi kjenner til det i dag, så kom menneskene. Gud skaper verden. 1 Mos, kapittel 1.I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag. 6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. 8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag. 9 Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted, så det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. 10 Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav. Og Gud så at det var godt. 11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag. 14 Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. 15 De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, 18 til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag. 20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag. 24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.» Og det ble slik. 31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag. Endret 2. februar 2008 av 316 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 En annen ting.. Gud skapte Jorden og alt som finnes her på 6 dager, før han så tok seg en hviledag. Det finnes 10^22 stjerner i Melkeveien. (jeg går ut i fra at gud bruker like lang tid på å skape en stjerne som en planet) Gud ville da ha brukt 7 x 10'000'000'000'000'000'000'000'0 dager på å skape alle de stjernene. Så må man regne med at det kan finnes opptil flere planeter rundt hver stjerne, og opptil flere måner rundt hver planet.. Og tør eg spørre.. Hvor mange galakser finnes det....? Og La oss da si at Gud bare kan trykke på en knapp (som vi gjør med museknappen) så oppstår det en planet / stjerne / måne i riktig bane, avstand og det som skal til. Jeg vedder på at selv med den allmektigheten ville han ikke vert ferdig i Melkeveien selv etter 13,7 milliarder år Og om han hadde, så må man regne med at han fotsatt har milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder av milliarder (etc.) galakser igjen som inneholder nøyaktig like mange planeter ogs stjerner.. Eg kan bare ikke unngå å tenke på det sånn Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg lurer bare på om du har brukt visse kilder, eller om det er din tolkning? Logg deg på www.amazon.co.uk og finn boka som heter "Breaking the Spell" av Daniel C. Dennett, så får du en utrolig interessant bok om akkurat dette. Anbefales sterkt. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg lurer bare på om du har brukt visse kilder, eller om det er din tolkning? Logg deg på www.amazon.co.uk og finn boka som heter "Breaking the Spell" av Daniel C. Dennett, så får du en utrolig interessant bok om akkurat dette. Anbefales sterkt. Takker! Jeg så et intervju med ham som bekreftet for meg en del av de teoriene jeg allerede grublet på, og som ga meg noen nye innspill. Men så glemte jeg hvor jeg hadde funnet intervjuet, og glemte navnet, så jeg har vært litt på utkikk etter ham siden den gang. Supert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå