Gå til innhold

sliter med å finne dvd-versonen av live cd 7.10 ubuntu


Anbefalte innlegg

som emnetittel sier: hvor laster jeg ned dvd-versonen av linux desktop live ubuntu cd? jeg fant den i går, men nå finner jeg bare CD-versonen...

 

 

 

(og en sak til: en kamerat av meg logget inn med CD-live verson (kjørt i LIVE), og opplevde at han må taste inn passord. Hva er dette for no tull? skal vel ikke være passord på livecd? prøvde brukernavn root, men det var ikke riktig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som emnetittel sier: hvor laster jeg ned dvd-versonen av linux desktop live ubuntu cd? jeg fant den i går, men nå finner jeg bare CD-versonen...
Hva skal du med den? Forskjellen er bare at det ligger flere pakker tilgjengelig til å installeres fra DVD-en... Men når du har installert systemet så vil du allikevel heller laste ned nye pakker fra nettet for å få de siste oppdaterte pakkene... så lenge du har nett-tilkobling da.

 

Om du bare har DVD-plater tilgjengelig å brenne ut på, er det ikke noe problem å brenne en CD-iso til en DVD-plate.

 

(og en sak til: en kamerat av meg logget inn med CD-live verson (kjørt i LIVE), og opplevde at han må taste inn passord. Hva er dette for no tull? skal vel ikke være passord på livecd? prøvde brukernavn root, men det var ikke riktig)
Det er ikke noe passord. Hvis du blir bedt om å skrive inn passord i en Ubuntu live-cd, trykker du bare enter. Brukernavnet til sudo-brukeren på live-CD-en tror jeg er live. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hei. Hvis du laster ned DVD Image til Ubuntu 7.10 så får du med LiveCD i samme slengen. Faktisk så er det vel slik (Slik jeg kunne se) at man faktisk kunne installere Ubuntu når man kjørte Live. Så det er egentlig bare å finne DVD Image og laste den ned. Eneste problemet med det der er hastigheten. Det er litt forskjellig hastighet på linjene som man kan laste ned fra. Du få bare prøve google litt, også får du prøve deg fram med hvilken server du får best hastighet på.

Lenke til kommentar
Her er den vel. Noe poeng med dvd versjonen ser jeg ikke med mindre du har tenkt å senere installere på en maskin uten eller treg nettforbindelse Passord på livecd har jeg også møtt på(men ikke med Ubutu), og forstår ikke helt årsaken til det. brukernavn og passord root eller guest bruker da og fungere. Noen distroer har løst dette med automatisk innlogging etter 30s...
Lenke til kommentar

Uannsett hvor kjapp linje du har så handler det litt om hvor mange som laster og hvor bra linje den serveren du laster ned fra har. Jeg er for øyeblikket ikke sikker på hvor mange mbits jeg har, men er ikke alltid jeg får stor hastighet når jeg laster ned f. eks Linux distroer.

 

Og en ting til. Jeg vet ikke hvor mye du leita eller om du leita i det hele tatt, men jeg tviler på at du finner noen Ubuntu 7.10 DVD Image i kjøleskapet så da prøver du å se her istede:

 

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors

 

Hvis du leser nedover der så står det:

 

DVD downloads

 

For Ubuntu 7.10, our latest release, you can download DVDs from one of the following locations

 

 

Så står det nedover og hvis du trykker på et av landene så får du opp DVD Image som du kan laste ned. Verre var det ikke.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

jaja... når jeg lastet ned fra en annen plass, og brente ny cd, kom jeg meg inn på skrivebordet og fikk installert linux. Alt gikk bra, utenom en error "system [parameter] [ett eller annet rart som jeg ikke husker] is 1k, but has to be 4 cluster (16k). Googling viste at dette hadde noe med systemgjennopprettingsfil for windows som ikke funket som den skulle. jeg vet ikke om dette er kilden til problemet, men da jeg restartet dataen uten live-cd, kom grub opp. jeg valgte linux 7.10 (øverste valg), og da startet den å loade. da den hadde loadet en stund, ble skjermen svart. og det virket ikke ut som at det hjalp å trykke på noen knapper. forslag til problem/løsning?

 

 

edit: recovery mode funker...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

X200M, er det det samme som integrert Radeon Xpress 200 ?

 

Om du kommer deg inn i en kommandolinje (Ctrl+Alt+F1), kan du jo prøve å laste ned og installere de proprietære ati driverne.

 

Du kan bruke wget i kommandolinjen for å laste ned driverne.

http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

Evt, er links en fin nettleser for kommandolinje.

 

Du må sikkert ha installert bl.a.:

linux-headers (eller linux-source) og build-essential for å klare å installere ati-driverne:

sudo aptitude install linux-source build-essential

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

1. som sagt funker recoverymode, og det er vel det samme som kommandolinje (altså i funksjon)?

 

2. jeg vet ikke om x200M er det samme som radeon xpress 200, men det er godt mulig. hvis det er av relevans, kan jeg google det...

 

3.

Du kan bruke wget i kommandolinjen for å laste ned driverne.

http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

 

altså, jeg skriver: wget http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

?

 

4. Trenger jeg den "links"-saken for å løse problemet mitt?

 

5. skal jeg kjøre

sudo aptitude install linux-source build-essential

 

før jeg gjør punkt 3?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
som sagt funker recoverymode, og det er vel det samme som
"Recoverymode" som i at den starter gnome i "safe-graphics mode" ?

 

Forskjellen er at den har funnet ut at du har et ATI kort, som default bruker den da radeon driveren, som sikkert ikke har støtte for x200. I recovery mode bruker ubuntu vesa driveren som ikke trenger å støtte enkelt skjermkort, så lenge skjermkortet støtter vesa-standardene...

 

Dermed får du svart skjerm i "vanlig" modus og bilde i "recovery" modus.

 

Du kan sikkert prøve å redigere /etc/X11/xorg.conf og bytte ut Driver "radeon" med: Driver "ati". - Men da får du ikke akselerert 3D støtte.

 

Slik redigerer du xorg.conf fra kommandolinje:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup-02-02-08

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Lenke til kommentar
3.
Du kan bruke wget i kommandolinjen for å laste ned driverne.

http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

 

altså, jeg skriver: wget http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

?

Nei, da laster du bare ned html siden til ati, du skriver:

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...-x86.x86_64.run

 

4. Trenger jeg den "links"-saken for å løse problemet mitt?
Links er som sagt en nettleser som lar deg browse nettet og laste ned en driver ved å bruke piltasene og trykke på lenker via kommandolinjen. Det kan hjelpe deg, men du trenger den ikke hvis du har en direktelink til filen du skal laste ned, da kan du bruke wget.

 

5. skal jeg kjøre

sudo aptitude install linux-source build-essential

 

før jeg gjør punkt 3?

Spiller forsåvidt ingen rolle, wget laster kun ned, den installerer ikke. Du gjør:

 

cd ~

går til hjemmekatalogen din.

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...-x86.x86_64.run

laster ned driveren.

sudo aptitude install linux-source build-essential

installerer kildekoden til linux-kjernen og kompilatorverktøy.

chmod +x ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

gjør filen du lastet ned fra ati kjørbar.

sudo ./ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

kjører installasjonsprogrammet med superbrukerrettigheter (sudo).

Lenke til kommentar

redigering av xorg fører til at jeg ikke kan bruke blant annet compiz-fusion? eller er det andre ting jeg ikke kan gjøre med akselerert 3d-støtte?

 

mente du at dette bare skulle være en midlertidig løsning, eller at vi klarer oss fint uten?

 

skal jeg redigere xorg før, etter, eller i stede for [punkt 3] og [punkt 5] (i min forrige post)?

 

 

edit: så at du har skrevet et nytt svar, så ikke svar meg før jeg har skrevet "edit2" i denne posten ;)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
bare for å ha det helt klart: når jeg skriver recoverymode, mener jeg et av alternativene i GRUB menyen. resultatet når jeg trykker der, er at ting ser ut som i server-versonen av linux. Det går altså greit at jeg gjør det du bad meg om i "recoverymode"?
Tipper du kan få litt problemer med at xserveren blir konfigurert med "recoverymode"-instillinger... noe du helst ikke vil.

Prøver heller å starte på vanlig måte og trykk Ctrl+Alt+F1 når skjermen blir svart.

Lenke til kommentar

denne dataverdenen er noe spesiell av og til :/

 

bare for å ha det helt klart: ctrl+alt+f1 skal gjøre at du kommer inn i en "ms-dos" liknende modus? altsa kun tekstbassert?

 

hvertfall: det funket ikke å trykke på ctrl+alt+f1 mens skjermen var svart, men det funket å gjøre det rett før den gikk i "svart modus" (altså der det står

[OK] loading bla bla bla

[OK] loading bla bla bla

 

og da komm jeg meg faktisk inn på ordentelig desktop-linux; jeg skriver inn passord og brukernavn, og er inne på linux :D

 

deretter restarter jeg, og lar være å trykke ctrl+alt+f1, og da går den i svart

prøver igjjen uten ctrl+alt+f1, og den går i svart

prøver igjen MED ctrl+alt+f1, og da funker det gjen. Jeg kom meg riktig nok ikke inn i "ms-dos" vindu.

 

en annen ting som var litt merkelig, var at den orange "loading" linja aldri dukket opp.

 

hva bør jeg gjøre videre? kan/bør jeg kjøre disse kommandoene i terminal?

 

cd ~

går til hjemmekatalogen din.

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...-x86.x86_64.run

laster ned driveren.

sudo aptitude install linux-source build-essential

installerer kildekoden til linux-kjernen og kompilatorverktøy.

chmod +x ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

gjør filen du lastet ned fra ati kjørbar.

sudo ./ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

kjører installasjonsprogrammet med superbrukerrettigheter (sudo).

Lenke til kommentar
hva bør jeg gjøre videre? kan/bør jeg kjøre disse kommandoene i terminal?

 

cd ~

går til hjemmekatalogen din.

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...-x86.x86_64.run

laster ned driveren.

sudo aptitude install linux-source build-essential

installerer kildekoden til linux-kjernen og kompilatorverktøy.

chmod +x ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

gjør filen du lastet ned fra ati kjørbar.

sudo ./ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run

kjører installasjonsprogrammet med superbrukerrettigheter (sudo).

Har du kommet deg inn i gnome, så kan du kjøre disse kommandoene i en terminal ja. :) Legg merke til at forumet komprimerer lenken til ati-driveren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...