Gå til innhold

Jeg savner titler og yrkesrespekt i samfunnet...

Anbefalte innlegg

Jeg syntes vi godt kan ha yrkes titler i samfunnet. Syntes det rett og rimelig å vise respekt for det. Det å være høflig mot alle er enkelt og greit vanlig folke skikk. Men yrkes titler som "doktor" "professor" "bakemester" "politi konstabel" osv osv viser vi ved å tiltale de ved yrkes titler at vi setter pris på yrket deres og den rollen det bidrar til samfunnet med.

Men selfølgelig er jo dette uaktuelt i vårt like stilte samfunn fordi det er diskriminerende mot de med lavere stående yrker eller uten yrker. Det er liksom ikke samme fine klangen over "Herr Professor" og "Herr arbeidsløs"

Som nevnt av andre i tråden er de enda for disiplinens skyld nøye på det i millitære. Jeg har selv utført førstegangstjeneste og hadde ikke problemer med å tiltale befalet ved grad. Tvert i mot, det gir en hvis respekt for personen og vedkommendes posisjon.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ser det for meg:

Hei, vaskedame!

Hei, bonde!

Hei, senior kunstdirektørassistent!

Eg trur ikkje titlar er vegen å gå, eg liker at vi i Noreg pratar til alle på same måte. Likverdigheit :)

Lenke til kommentar

Huff, dette minner meg om en dag på kundesenteret for noen år tilbake da jeg jobbet med support..

Husker ikke navnet, men si at det var Frank Olsen som ringte...

Samtalen startet med "Ja, det er Dr. Olsen som ringer!"... blablabla.

Dette var noe internett support som måtte feilmeldes.

På slutten så sa jeg noe som at "Da vil tekniker ta kontakt med deg Olsen iløpet av..." Så ble jeg avbrutt og han sa. "Jeg heter Dr Olsen Takk!!".

Mannen var vel over 65 og dette med Dr var veldig viktig for han. Jaja whatever tenkte jeg inni meg og kjente jeg ble nesten kvalm.

Lenke til kommentar
Huff, dette minner meg om en dag på kundesenteret for noen år tilbake da jeg jobbet med support..

På slutten så sa jeg noe som at "Da vil tekniker ta kontakt med deg Olsen iløpet av..." Så ble jeg avbrutt og han sa. "Jeg heter Dr Olsen Takk!!".

Mannen var vel over 65 og dette med Dr var veldig viktig for han. Jaja whatever tenkte jeg inni meg og kjente jeg ble nesten kvalm.

Vel, hadde du hatt noe imot å sagt "herr Olsen"? Det måtte du hvis du levde i England.

Lenke til kommentar

Vel, hadde du hatt noe imot å sagt "herr Olsen"? Det måtte du hvis du levde i England.

Men så bor jeg ikke i England... Og når hele samtalen hadde en meget høffelig tone så syns jeg det var en krass tone å ta. Ved litt sære folk så bruker jeg faktisk De isteden for du. Og det bør holde i lange baner.

Lenke til kommentar

My name is not zaran you peasant, its MASTER ZARAN!!

Lenke til kommentar
Ser det for meg:

Hei, vaskedame!

Hei, bonde!

Hei, senior kunstdirektørassistent!

Eg trur ikkje titlar er vegen å gå, eg liker at vi i Noreg pratar til alle på same måte. Likverdigheit :)

Det heter ikke vaskedame lengre, nå kalles det renholdskonsulent :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan ikkje seie at dette høyrer så mykje betre ut:

Hei, reinhaldskonsulent!

Kva med dei med to arbeid?

Hei, parkeringsvakt som på laurdagar også arbeidar som vakt på ein utestad!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...