JFM Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Hei. Jeg går nå vg1 Bygg- og Anleggsteknikk ved Nordreisa VGS i Troms. Det er ca 20mil nord for Tromsø. Tengte jeg skulle søke Byggteknikk til neste år. Fordi jeg har lyst til å bli Tømrer eller "Betongarbeider". Kan nevne at pappa er tømrer. Vet ikke om jeg skal bli tømrer eller betongarbeider. Hva bør jeg satse på? Ser at man må gå bygteknikk uansett. Betyr det at de som skal bli tømrer og de som skal bli betongarbeider har samme læreplan? Hvis jeg skal gå byggteknikk må jeg flytte til Kvaløya (i Trømsø) for å gå på skole. Jeg må da bo på hybel. Er det noen her som går/har gått på denne skolen? Er den bra? Hvordan karakterer bør jeg ha for å komme inn der. Terminkarakterene mine var bra. 4.55 i snitt og en time fravær (pga oppkjøring til moped). Noen som vet hvor dyrt er det å leie hybel på Kvaløya? Hvi sjeg ikke kommer inn på byggteknikk aner jeg ikke hva jeg vil. Har dere noen forslag? Endret 1. februar 2008 av JFM Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Heisann! Jeg har vært tømrerlærling nå i snart 4måneder. Jeg tok det som "voksen" (23år) altså etter Allmen. Det tok meg 3-4år å finne ut hva jeg hadde lyst til å drive med her i livet. Har vært innom vekter,barnehage, jobbet på psyk. avd, butikk osv. men endte til slutt opp i læra som tømmrer og trives som f med det. Du må nesten bare ta tiden til hjelp og finne ut hva du vil bli. Jeg ville ikke tatt veldig hensyn til hvordan jeg har det under lærlingetiden i det faget jeg velger. Altså hvis du setter betongarbeider forann tømrer fordi det er billigere leiligheter ved siden av skolen til betongarbeiderene så kommer du til å angre. Tenk at skolen er 2-3år av tiden, så skal du jobbe med det resten av livet. Jeg tjente 18-27lapper som vekter og nå tjener jeg i underkant av 10.000kr i mnd som tømrerlærling og det greier jeg å leve med. Jeg valgte tømrer og ikke rørlegger/trikker/murer fordi man jobber med så utrolig mye mer når man er tømrer og mulighetene for å gjøre ting selv hjemme er utrolige. Er ikke bare å spikre en "planke" i en annen "planke" opplegg som mange tror. Liten oppsumering: Ta tiden til hjelp og tenk godt igjennom hva du vil. Lykke til! Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Altså hvis du setter betongarbeider forann tømrer fordi det er billigere leiligheter ved siden av skolen til betongarbeiderene så kommer du til å angre.Tenk at skolen er 2-3år av tiden, så skal du jobbe med det resten av livet. Begge er på samme skole. Man går uansett byggteknikk (vg2 eller vk1 om du vil) andre året. Alså vil man bli tømrer går man byggteknikk (vg2). Vil man bli betongarbeider går man også byggteknikk (vg2). Da har vell både tømrere og betongarbeidere samme læreplan? Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ja det høres logisk ut. Du kan jo sjekke det opp mot skolen som har disse fagene. Er bare å ringe på mandag eller sende en mail så går det bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå