Gå til innhold

Øke størrelsen på C:\ partisjonen

Anbefalte innlegg

Jeg har en C:\partisjon på ei maskin som ble i minste laget da disken ble formatert.

- Er det mulig å øke størrelsen på denne ved å hente plass fra D:\ som er stor nok til å avstå gigabytes? Ønsker ikke ny formatering da maskina er innarbeid i daglig bruk.

Noen som har løsningsforslag her? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
GParted. http://gparted.sourceforge.net/

PS: Det er en del som misforstår hva dette er. Det er ikke et vanlig Windows program, men en Linux CD. Man laster ned en image fil (iso) som må brennes som image.

Så kan du boote fra CD-en og forandre partisjonene.

Verktøyet ser meget spennende ut, men jeg er usikker på hvilket menyvalg i oppstartvinduet jeg skal bruke til mitt behov. Jeg vil være sikker i videre bruk sånn at ikke noe blir ødelagt.

Kan du veilede meg litt eller plassere en link til guide/tutorial for verktøyet.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp noe windowsbilde som de i guiden for rezising. Booter fra cd og får et grått bilde med svart skrift med mange valg fra meny, opp/ned med piltaster, mus funker ikke der. Blir bedt om å velge riktig menyvalg. Nederst står det GNome... i rød skrift.

Det er ikke windows XP, men heller lignende på gammeldags DOS-windows.

Hva er feil da?

Lenke til kommentar
Bare la CD-en starte opp, ikke rør tastaturet når skjermen kommer opp bare la den gå av seg selv.

atlef.

Det skjer ingenting etter flere minutters venting , det kommer bare det vinduet hvor det står GNome Partition Editor med stor, rød skrift nederst og mange linjevalg for ulike metoder. Ikke noe Windows-vindu dette.

Forstår det dit hen at dette er et Windowsbasert program, det stemmer vel det?

Har jeg hentet riktig fil, denne: gparted-livecd-0.3.4-11.iso og laget image av.

Lenke til kommentar
Det er Linux basert, ikke Windows. Men du tenker antagelig på at det skal være grafisk brukergrensesnitt, og det skal det jo være.

Er det denne du mener? http://gpartedclonz.tuxfamily.org/screens/gparted.png

Prøvd å trykke Enter på auto-configuration?

Tenkte litt feil, er jo klar over at det er Linux, men mente grafisk snitt ja. Skjermbildet er slik ja. Har prøvd auto-konfigurasjon og da ruller det all verdens tekst og verdier over skjermen og det hele stopper opp ved VEGA-kommentar ang. 1024x768. Der står det da gparted i rødt med et blått grindtegn bak(#). Ingenting mer skjer... og hva så??? :hmm:

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne.

Har også en partisjon som jeg vil gjøre litt større. Men er det slik at man kan "ta" et par gb fra en partisjon over til en annen, uten å formatere noe som helst. Altså: Jeg har en c:\ partisjon som er på 19,5gb og en d:\ partisjon som er på 350gb og har 100gb ledig. c:\ partisjonen blir litt i minste laget så vil utvide den men ca 5gb. Tenkte da å "ta" 5gb fra d:\ partisjonen uten å formatere verken c:\ eller d:\

Er dette faktisk mulig ved bruk av GParted? Høres jo helt fantastisk ut! :)

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne.

Har også en partisjon som jeg vil gjøre litt større. Men er det slik at man kan "ta" et par gb fra en partisjon over til en annen, uten å formatere noe som helst. Altså: Jeg har en c:\ partisjon som er på 19,5gb og en d:\ partisjon som er på 350gb og har 100gb ledig. c:\ partisjonen blir litt i minste laget så vil utvide den men ca 5gb. Tenkte da å "ta" 5gb fra d:\ partisjonen uten å formatere verken c:\ eller d:\

Er dette faktisk mulig ved bruk av GParted? Høres jo helt fantastisk ut! :)

Greit at du følger med, men ikke stjel tråden min. Det er mitt emne.

Ja, det er akkurat det det går ut på.

Alderban_: Hva slags PC har du?

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Trådstarter: Ikke begyn med sånn "Ikke stjel tråden min" og sånn. Det er bare tull. Ingen som stjeler noen ting. Dere er i samma båt, så derfor synes jeg det er fint at han lurer på det samme, så slipper han å lage en ny tråd.

Ta heller å konsentrer deg om å få Gparted til å fungerer du. Og ikke bruk så mye energi på å si at han andre skal stjele tråden din. Er bare unødvendig.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Ikke begyn med sånn "Ikke stjel tråden min" og sånn. Det er bare tull. Ingen som stjeler noen ting. Dere er i samma båt, så derfor synes jeg det er fint at han lurer på det samme, så slipper han å lage en ny tråd.

Ta heller å konsentrer deg om å få Gparted til å fungerer du. Og ikke bruk så mye energi på å si at han andre skal stjele tråden din. Er bare unødvendig.

Du har vel ingenting her å gjøre, som ikke har noe problem. Hvorfor bry deg og ødelegge for meg slik? Håper du er grei nok til ikke å skrive mer.

Lenke til kommentar
Hvilket merke PC du har?

Er det f.eks en laptop? Eller er det hjemmebygd PC, litt om HK og grafikk-kort.

De oppstartvalgene ser ut som de har valg for Macbook, HP laptop, og forskjellige chipset.

Det er stasjonær pc, MSI 845E hk/Intel P4 2,4 GHz/grafikkort NVidia GeForce4 MX 440

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...