Gå til innhold

å få higpoint rocketraid 2300 til å virke...


Anbefalte innlegg

Jeg har dette kortet og har 4 500 gb wd disker på det. Men jeg kan ikke finne dem under /dev/sd*.

 

Jeg har prøvd å sette dem opp i raid 5 og i jbod i bios men det hjelper ikke. Jeg fant ut at det er installert noen marvell drivere til kortet, og ettersom jeg har forstått så er det en marvell chip på kortet så det stemmer nok.

 

Jeg vil gjerne sette opp et software raid istedenfor bios supported raid. Det er mere fleksibelt hvis kortet skulle ryke.

 

tips? Jeg er helt på bar bakke når det kommer til linux, men jeg er fast bestemt på å lære meg det. via kommandolinja!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han mener "lspci" med en "L", den kommandoen kjører du på kommandolinja.

 

lspci viser deg en liste over alle pci kort i din datamaskin, ved å legge det vil kaller parametere slik som vist her "-nn", gir deg flere valg, regner med at -nn i denne sammenheng viser deg den informasjonen om raid kontrollern, som Havarn trenger å vite for å hjelpe deg.

 

Da kjører du bare "lspci -nn" på kommandolinja, kopierer og limer inn det som dukker opp her.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Ok,

 

-nn legger til [1103:2300]

 

Som kan være nyttig å google med.

 

Jeg fant bl.a. disse to sidene:

opensubscriber.net

cateee.net

 

Som skulle tilsi at selv i linux 2.6.24-rc5 var det ennå kun eksperimentell støtte for denne via en driver som heter sata_mv. Som ser ut til å kanskje måtte konfigureres (kanskje før du kompilerer kjernen) til å tillate støtte for kortet ditt.

 

Men du kan jo prøve å kjøre:

 

sudo -s

rmmod sata_mv

modprobe sata_mv

 

og se om det fungerer.

 

Denne burde fortelle deg om driveren er i bruk:

lsmod | grep sata_mv

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hmm jeg får en feilmelding når jeg skriver "rmmod sata_mv"

 

ERROR: Module sata_mv does not exist in /proc/modules

 

 

når jeg tar "lsmod | grep sata_mv" får jeg opp:

sata_mv 20488 0

libata 125168 5 sata_mv,sata_nv,sata_sil24,sata_sil,ata_generic

 

 

Jeg prøver å forstå hva de forsjellige kommandoene gjør... Jeg bruker "man grep" feks. men manualen som kommer opp er jo så komplisert og det blir nesten gresk for meg. Er det slik at grep plukker ut linjene som inneholder sata_mv i denne kommandoen?

Lenke til kommentar
Jeg prøver å forstå hva de forsjellige kommandoene gjør... Jeg bruker "man grep" feks. men manualen som kommer opp er jo så komplisert og det blir nesten gresk for meg. Er det slik at grep plukker ut linjene som inneholder sata_mv i denne kommandoen?
Kan ikke ha vært så gresk da... du har jo forstått det riktig. :) Grep plukker ut de linjene som inneholder 'sata_mv' i resultatet fra denne kommandoen.

 

Dette 0-tallet sier at driveren ikke er i bruk, som tyder på at den versjonen av driveren og kjernen du har ikke støtter kortet ditt.

sata_mv 20488 0

 

Da kan det nok bli relativt komplisert å få den til å virke.

 

Tipper du må laste ned og kompilere en ny kjerne. Selv da er du ikke garrantert at den virker. Siste stabile versjon av kjernen er 2.6.24.

 

Var jeg deg, ville jeg nok prøvd å finne en løsning uten å bruke denne kontrolleren.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Ok, det er visst ikke sikkert jeg trenger å kompilere en ny kjerne allikevel.

Klippet ut av readme filen fra driveren jeg lastet ned fra highpoint:

 

 

1) Install kernel build tools (gcc, binutils, make, etc.)

 

2) Setup the kernel source/headers

 

To build driver modules for a specific kernel, you shall use same

configuration for the kernel and the driver. Otherwise, the driver may

be unable to load, or behave abnormally.

 

- For Linux kernel 2.6 -

 

On most distributions based on kernel 2.6, an exploded source tree is not

required to build a driver against the currently in-use kernel. As long

as the system has kernel headers setup under /lib/modules/`uname -r`/build,

you can simply run "make" to build the driver.

 

If you want to build the driver against a custom kernel source, you must

setup the kernel source manually and run "make" under kernel source tree

to setup kernel headers.

 

 

Dette har jeg prøvd men jeg har ingen "build" directory... kan dette legges inn?

 

Er det kernelen i "ukompilert" tilstand som skal ligge der?

Lenke til kommentar

Hmm det ser ut som det virker nå. i alle fall kommer diskene frem. har ikke testet de ennå men det ser lovende ut.

Var ikke lett dette her.

 

Jeg krøp til korset og installerte vanlig ubuntu med gui heller. Da virka "make" som beskrevet over.

Deretter brukte jeg "make install" og alt installerte seg fint.

Jeg fikk en feilmelding "mkinitrd command not found" men jeg antar dette har med å boote fra raid kortet å gjøre.

 

i alle fall så kunne jeg aktivere driveren med:

 

# modprobe rr2310_00

 

Fra readme:

To load the driver automatically during system startup, you can either

put it into initrd file or configure a /etc/rc.d script to load it.

 

Jeg må altså kjøre denne kommandoen under oppstart, for jeg vil jo naturligvis ha diskene tilgjengelig...

 

klokka er mange og jeg skal tidlig opp imorgen så det blir mer prøving imorgen kveld.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke alle detaljer i hodet, men du bør i alle fall få et utgangspunkt... :p

 

Lag partisjoner på diskene med fdisk e.l. og sett de som du vil ha med i raid'et til type fd - "raid autodetect" (eller noe slikt).

 

Sørg for/sjekk at ønskede raid-typer er støttet i kernel (enten kompilert inn eller i form av moduler som er lastet inn).

 

Deretter laget du selve raidet (/dev/mdN - der N er et tall, 0 for det første raidet) med mdadm (sjekk man-pages for detaljer).

Status/progresjon kan sjekkes med: cat /proc/mdstat (husker ikke helt om det heter mdstat eller mdstatus)

 

Når raidet er ferdig bygget og klart til bruk, formatterer du med ønsket filsystem på vanlig måte men bruker /dev/md0 (eller hvilket tall ditt fikk), f.eks. mkfs.ext3 /dev/md0

 

Det sies at kjappeste måte å få et software raid operativt er å opprette raidet med en feilende/manglende partisjon, og så "hot-adde" denne etterpå, men hvor mye tid som spares vet jeg ikke.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Jeg har fått det til å virke nå, blir utålmodig av å vente på svar her så jeg bruker google vilt og hemningsløst :!:

Jeg har formatert og partisjonert raid5 arrayet til et ext3 filsystem. og skal nå teste integriteten på det. Det er ikke md_raid driveren jeg tviler på, det er driveren til RR 2300 kortet...

 

Gjenstår ikke mye nå før den er helt oppe å kjører slik jeg vil ha den. Jeg bruker remote desktop til windows pcen min. og det funker aldeles.

 

Finnes det et kopieringsprogram til linux ala copy handler til windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...