MadsFN Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg følger de kristne tradisjonene som dåp, konfirmasjon, jul, påske osv. Men egentlig så gir jeg faen i alt som heter gud jesus og alt det skvipet der. Noen som kan definere meg? Ateist som vil ha penger og fridager =) å dæven du tok meg på senga. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg følger de kristne tradisjonene som dåp, konfirmasjon, jul, påske osv. Men egentlig så gir jeg faen i alt som heter gud jesus og alt det skvipet der. Noen som kan definere meg? Praktiserende, men ikke-troende kristen. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Ateisme er vel det som beskriver mitt livssyn best. Ateist og jævlig stolt av det! Mange religiøse livssyn er kjent (som jødedom, kristendom, islam), men det finnes også sekulære livssyn, for eksempel sekulær humanisme eller ateisme. Endret 3. februar 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Hvorfor er det så mange som tror at ateisme er et livssyn? Om jeg forteller at jeg er en ateist, så sier det noe om hvordan jeg ikke ser på livet. Det forteller at jeg ikke har et religiøst livssyn, men det forteller overhodet ingenting om hvordan jeg ser på livet eller hvilke meninger jeg legger i det – som jo er hva et livssyn skal gjøre. Ateisme kan gjerne være en del av et livssyn, et ateistisk livssyn, men ateisme i seg selv er ikke en livsanskuelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Er en ganske nøytral humanist. Mener at mennesker er dyr og at vi har det med å ødelegge for oss selv og andre, men jeg synes at menneskerettighetene er noe som er verd å kjempe for. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Å, jeg skulle ønske vi klarte å kolonisere noen planeter der ute, så kunne de religiøse hatt sin planet å krige på, mens fornuftige ateister kunne hatt sin egen. Bingo! Så kunne vi se hvem planet som klarte seg lengst! Jeg personlig syns at de religiøse hat hatt sitt "GO" i løpet av de siste to milleniumene og det har vel aldri vært større motsetninger i verden på grunn av religioner fra da og frem til nå! Så tiden er inne for andre og mer tolerante livssyn enn de rigide religiøse trosynene tror jeg. Og vil igjen påstå at jeg tror at verden faktisk vil bli et langt bedre sted uten religion. Så til en del av mitt livssyn.... For meg har en edderkopp like stor rett til å være på jorden som jeg har og det går for alt levende på jorden. Det er lenge siden jeg slo ihjel noe som helst bare fordi jeg ikke liker dyret eller insektet og dette innprenter jeg hos mine barn også. Så lenge de ikke er en direkte trussel for meg eller mine så lar jeg dem være og vi har av den grunn noen skikkelig svære edderkopper, sånne store rustrøde og hårete eksemplar av den arten, i kjelleren. De er snart så store at de jeg ikke lenger får støvsugd dem om jeg ville en gang, men jeg er sikker på at for at de skal bli så store må de ha et stort matlager og siden jeg ikke ser et eneste annet dyr eller insekt i kjelleren er jeg sikker på at de gjør en god jobb der nede. Har forresten ikke sett katten på en stund... hmmm. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg er en av dem som ser på livet som bortkastet og streber så hardt jeg kan for at det ikke skal være det. Og jeg ser på et liv hvor man har gjort mange gode ting er bortkastet, om man ikke hadde det morsomt hele tiden. Jeg skal leve så jævlig kort, så jeg vil faen meg ha det jævlig morsomt Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Siden relgion har blit nevnt så kan jeg si at jeg stiller meg høyst kritisk og skeptisk til alle relgioner jeg kjenner til fra satanisme, kristendom, jødedom, islam osv osv. Det eneste jeg tror på er det som kan bevises ved matematikk og vitenskap. Jeg bryr meg pent lite om hva andre tror, men må si at relgion bidrar pent lite til verdens framgang, heller tvert i mot det hindrer menneskets utvikling og framferd (se middelalderen i europa). Mitt livsyn går ut på å ha størst livsglede i mitt liv her på jorden siden jeg ikke tror på noe liv verken før eller etter. Da vil jeg gjøre det beste ut av det i dette livet som er det eneste vi er sikre på at vi opplever. Det går blant annet ut på en hviss form for egoisme. Jeg setter min egen lykke i sentrum, så kan andre tenke på sin egen lykke. (det betyr ikke at jeg driter i alle andre, men at jeg har meg selv i fokus) Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Meg: Naturalistisk, bare uavhengig av at skjebnen min er definert av arv og miljø. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg betegner meg selv som en agnostiker. Tror noe er der ute. Men religion har ikke noe påvirkning på mitt daglige liv, verdier og meninger. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg er vel en filosoferende agnostiker med en lett dragning mot atismen og med et verdisyn forankret i humanismen. Ikke noe radikalt med andre ord. Lenke til kommentar
edds Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg liker å kalle meg Agnostisk Deist. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Åsatroende, dvs. jeg tror på mennesket og de krefter som er i oss alle.. Lenke til kommentar
316 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Ja, det er jo festlig at det faktisk ble stemt fram at Jesus skulle være Guds sønn, og enda tror folk på det. Han sa det ikke selv en eneste gang. Å, jeg skulle ønske vi klarte å kolonisere noen planeter der ute, så kunne de religiøse hatt sin planet å krige på, mens fornuftige ateister kunne hatt sin egen. Det ble stemt fram fordi arianismen hevdet at han ikke var det, og det stemte ikke med evangeliet. Konsilet i nikea ble da i 325 enige om at arianismens lære måtte opphøres, fordi den fornektet treenigheten. Det som arierne påstod var at Jesus var Guds skaperverk. At Jesus var skapt, ikke at han var Guds sønn, som det står i evangeliene. Et av resultatene ved konsilet i Nikea i 325 var den "nikenske trosbekjennelsen". En bekjennelsestale som i dag blir brukt i kirkelig liturgi: Jeg tror på én Gud, den allmektige Fader, som har skapt himmel og jord, alle synlige og usynlige ting. Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen fra evighet. Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud, født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved ham er alt blitt skapt. For oss mennesker og for vår frelses skyld steg han ned fra himmelen. Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av Jomfru Maria, og er blitt menneske. Han ble korsfestet for oss, pint under Pontius Pilatus og gravlagt. Han oppstod den tredje dag, etter Skriften, fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd. Han skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde, og på hans rike skal det ikke være ende. Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver, som utgår fra Faderen og Sønnen, som med Faderen og Sønnen tilbes og forherliges, og som har talt ved profetene. Jeg tror på én, hellig, allmenn Kirke. Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse. Jeg venter de dødes oppstandelse og det evige liv. Amen. Jeg kan forresten si at dette oppsummerer mitt religiøse livssyn:) Hva gjelder mitt syn på livet generelt er så mangt. Blant annet: nyt livet, ha det digg, spis mat, lev sunt, grip dagen, benytt sjangser, ha det gøy og leve på kanten. Lenke til kommentar
2rst1 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg følger de kristne tradisjonene som dåp, konfirmasjon, jul, påske osv. Men egentlig så gir jeg faen i alt som heter gud jesus og alt det skvipet der. Noen som kan definere meg? Kristen i form av nasjonalitet og tradisjon. Det er vel ein fin måte å beskrive det på. Eg er på nesten samme måte sjølv. Eg er usikker på kva eg trur om alt sidan eg ikkje har tenkt igjennom det, og bryr meg lite om at eg ikkje har noko spessielt ord som beskriver det. Men eg synest kristendommen er ein fin religion. Flotte og greie folk som konfirmerte meg i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå