Gå til innhold

Milde melon, jeg har kjøpt kamera!

Anbefalte innlegg

Hehe.. hm... det føles fint :)

Jeg har nettopp bestilt meg et Canon EOS 30D + solfilter, bæreveske og batterilader!!

Funderte litt på 40D, men si meg - hvis man noensinne skulle kjøpe et 30D-kamera, er ikke dette akkurat riktig tidspunkt?

Prisen er jo ganske ok, og betyr endel for mitt budsjett.

Har MEGET GODE erfaringer med dette kameraet (har brukt det endel) - men kan såklart ikke sammenligne med noe annet, da jeg kun har brukt dette kameraet innen dSLR.

Har jeg gjort et lurt kjøp??! :) Jeg er (eller, vil være) semiproff, og har tenkt til å tjene penger på det.

Takker for evt. kritikk eller gratulasjoner :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 30D er et knallsolid kamera.

Det som avgjør hvorvidt jeg gir deg tommelen opp eller ned ang. smartheten i kjøpet ligger i hvilke objektiver du kjøpte samtidig.

En interessant kombo kunne sikkert være Canon 10-22mm EF-S sammen med Canon 24-105mm L F4 IS, alternativt droppe hele mellomområdet og erstatte sistnevnte med Canon 70-200 f4 L IS og en 50mm f1.4 EF.

En skikkelig Speedlight og to er selvsagt også essensielt om du har planer om å tjene penger på fotografering.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Canon 30D er et knallsolid kamera.

Det som avgjør hvorvidt jeg gir deg tommelen opp eller ned ang. smartheten i kjøpet ligger i hvilke objektiver du kjøpte samtidig.

En interessant kombo kunne sikkert være Canon 10-22mm EF-S sammen med Canon 24-105mm L F4 IS, alternativt droppe hele mellomområdet og erstatte sistnevnte med Canon 70-200 f4 L IS og en 50mm f1.4 EF.

En skikkelig Speedlight og to er selvsagt også essensielt om du har planer om å tjene penger på fotografering.

Jeg har foreløpig kun objektivet som følger med, 18-55, av budsjettmessige årsaker. Jeg har brukt dette kameraet endel tidligere, og liker veldig godt 17-40. Føler ikke så stort behov for 70-200-objektivet, synes ikke det passet helt til mitt formål.

Beklager begrepsforenklingen, men jeg er ikke helt "der" enda - har mye å lese og lære.

Liker makro-fotografering, portretter og detaljbilder. Tar endel hagebilder, og generelt litt "artsy" bilder. I tillegg til standard familie- og turistbilder, såklart. Har brukt samme kameraet (lånt) i 1,5 år, og trivdes absolutt best med 18-40-objektivet.

Det får vi ta på sikt. Bør jeg kjøpte originalvare, dvs Canon-objektiver, eller er det helt kurant med Sigma e.l?

Takker for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Hvis du liker vidvinkel til normal best kan jeg anbefale deg å ta en titt på Tamron 17-50mm f2.8.

Skarp og lyssterkt, du får riktignok ikke like god byggekvalitet som alternativene fra Canon kan skilte med, men til en langt lavere pris.

Canon's 17-55 f2.8 IS USM er jo også fin og skarp.

Jeg har Canon 70-200 f4L, og er forsåvidt fornøyd med objektivet, men bruker det så alt for sjelden.

Skulle heller hatt en 85mm 1.8 eller 100mm f2.8 til portretter.

Lenke til kommentar

30D er ett bra kamera selv om 40D er nyere og med forbedringer. Du har valgt ett rimelig objektiv(som mange av oss andre, innenfor budsjett) som ikke yter kameraet rettferdighet. Men, kom igang og ta bilder. A lære og utvkle deg med det du har kjøpt er det viktigste. Etterhvert vil du sikker kjøpe flere objektiver( som de fleste), det er mange gode objektiver å få kjøpt brukt. For min del vet jeg mer om hva slags optikk jeg vil hå nå enn når jeg kjøpte mitt første DSLR for 3 år siden.

:) Per

Lenke til kommentar
Det får vi ta på sikt. Bør jeg kjøpte originalvare, dvs Canon-objektiver, eller er det helt kurant med Sigma e.l?

Sigma (og Tamron) er helt OK. Det kommer litt an på hvilket opbjektiv du er ute etter. Noen ganger gir de mer kvalitet for pengene, andre ganger mindre enn Canon. To gode utgangspunkt for å finne ut hva som er det beste kjøpet er: Prisguiden.no og SLRGear.com.

Selv har jeg dette Sigma-objektivet øverst på ønskelista. (Til portretter og makro). Men jeg har ventet for å se hva som kommer under fotomessa PMA nå før jeg bestemmer meg. Hadde jeg fått en sånn med ultralydmotor og bildestabilisering hadde det vært prikken over i-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...