Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fininstille (Tune?) en subwoofer / forsterker.

Effectiv

Anbefalte innlegg

Hey! Jeg lurte litt på om noen hadde noen erfaringer / anbefalinger for å fininstille bassen.

Har Dynabel BF0756 i 1 x600 watt til subwoofer. Subben er Dynabel Dy9412 i en 30,4 liters lukket kasse i 18 eller 19 mm MDF plater. Jeg føler at de 600 wattene ikke er der. Virker som om at det er mere 300 watt .. En venn som har hatt samme subbene på en annen forsterker og det spilte sinnsykt mye bedre på 600 watt. Han er litt høytalerkyndig så han kan litt om dette tydelighvis. Det han fortalte var at jeg måtte prøve å stille inn forsterker slik at høytaleren beveget seg minst, men hadde mest mulig bass. Jeg føler at dette blir helt feil i mitt hode, men han vant 1 plass på EMMA på maxpowertreffet så jeg får prøve å stole på han :p hehe. Men tilbake til det jeg lurer på :p Noen som vet ossn jeg fintuner alt dette på den måten? Stille på gain, bassboost, følsomhet og Low pass filter eller ? :) Har lowpassfilter på ca 50-60 hz. så den spiller alt under. Mellombassene tar alt over.

Mvh Effectiv :) (Håper at noen forsto dette her :p Når jeg leser igjenom det selv ga det lite mening :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke noe fasit på hvordan du stiller inn en forsterker og sub.. kommer jo ann på typen bil osv.. jeg prøvde anlegget mitt i en stasjonsvogn som jo er åpen fra bagasjen og frem, trengte ikke stille noe på gain i det hele tatt.. satt den inn i min seat cordoba, som har et "lukka" bagasjerom, og måtte stille opp gainen rimelig mye for å i det hele tatt kjenne at bassen tok.. enda den i stasjonsvogna fikk hele bilen til å riste.. Så du må jo nesten bare finne ut av det selv.. Hvis anlegget er nytt, ikke sett hz helt ned til 40-60 med en gang, da dette kan ødelegge elementet..

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Bor i bergen jeg ;) Har en Ford explorer 92 modell, så den har temmelig åpent bagasjeromløsning kan man si :)

Jeg får veldig mye bass osv, men jeg kan ikke spille så høyt som jeg håpet (ikke at jeg bare er ute etter å spille høyt, men kompisn min sa at vis jeg fikk den rett-instillt ville den spille både bedre og høyere, med mindre "ekskursjon" ( bevegelse i elementet). Etter det jeg forsto så er det bevegelsene av elementet som trekker mest strøm (logisk på sin måte :) hehe. ). Jeg merker det fort på cvene på rommet når jeg spiller 20hz og under, at forsterker sliter med å yte nok ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...