Gå til innhold

I-land som utnytter u-land

Anbefalte innlegg

Dem har jo gjeld for de dem fikk støtte en gang?

Hvor er invisteringene blitt av ? ak-47?

70 uland har fått slettet gjelden sin, men på den andre siden så

klarer dem ikke bygge opp noe når i landene utnytter.

halvert.

Er bra mange I-land som også har mye gjeld. Viste du at USA har en gjeld på 400 000 USD per husholdning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noen enklere forklaring at vi har stat som i sammarbeid med bank gjør sitt beste for å kave til seg mest mulig ressurser for minst mulig av landets kapital, og afrikanske land har ikke samme forståelse for økonomi som vi I land har, hvis alle hadde hatt lik forståelse ville vi hatt en noenlunde rettferdig fordeling land imellom, men problemene ville framdeles vært der, vi kan ikke skape rettferdighet ved hjelp av penger.

Lenke til kommentar
De industrialiserte landene har 25 prosent av verdens befolkning, forbruker 70 prosent av verdens årlige energiproduksjon

Dette blir bare tull. For hvor stor andel av verdens energiproduksjon har de? Jo, 70%! Det er ikke f.eks Norge sin skyld at Zimbabwe eller Somalia ikke har et bedre el-nettverk og bedre kraftproduksjon!

75 prosent av metallproduksjonen

Hva bruker de metall til i fattige land, utenom Kalasnikover?

85 prosent av tømmerproduksjonen

Hva skal man med importert tømmer i land hvor man kan gå ut i skogen og hogge gratis?

og 60 prosent av maten.

Afrika, et av verdens mest fruktbare kontinent, KUNNE ha hatt en stor del av verdens matvareproduksjon. HVEM sin skyld er det at jorda i Afrika ligger brakk?

Jo, det er folk som Mugabe, folk på venstresiden, folk som jager farmere, og folk som vil gi uhjelp, og folk som skaper tollbarrierer... altså hovedsakelig den samme venstresiden som kommer med alle "buhu" argumentene om hvor urettferdig fordeling det er på ressursene.

Folk som bor ute og spiser uhjelp trenger ikke tømmer, metall, kraft eller å produsere noe som helst.

Vel , jeg vil egentlig kalle det moderne slaveri.

Når alternativet i disse lutfattige landene er sultedød, sykdom, kriminalitet osv. så er det kanskje ikke så dumt å jobbe på Nike-fabrikken til 10kr timen?

Globalisering UTJEVNER forskjeller MYE raskere enn noe uhjelpspjatt (som har hatt motsatt virkning) noen gang har hatt.

Lenke til kommentar
De industrialiserte landene har 25 prosent av verdens befolkning, forbruker 70 prosent av verdens årlige energiproduksjon

Dette blir bare tull. For hvor stor andel av verdens energiproduksjon har de? Jo, 70%! Det er ikke f.eks Norge sin skyld at Zimbabwe eller Somalia ikke har et bedre el-nettverk og bedre kraftproduksjon!

er det vanlige mannen i gaten sin skyld da?

75 prosent av metallproduksjonen

Hva bruker de metall til i fattige land, utenom Kalasnikover?

bli litt mer seriøs da

85 prosent av tømmerproduksjonen

Hva skal man med importert tømmer i land hvor man kan gå ut i skogen og hogge gratis?

mange steder er det ikke mer ved igjen, eller skog er privat område, det var en kenyansk kvinne som vant fredspris grunnet dette

og 60 prosent av maten.

Afrika, et av verdens mest fruktbare kontinent, KUNNE ha hatt en stor del av verdens matvareproduksjon. HVEM sin skyld er det at jorda i Afrika ligger brakk?

Jo, det er folk som Mugabe, folk på venstresiden, folk som jager farmere, og folk som vil gi uhjelp, og folk som skaper tollbarrierer... altså hovedsakelig den samme venstresiden som kommer med alle "buhu" argumentene om hvor urettferdig fordeling det er på ressursene.

Men vi har jo skapt bevist et marked i vesten slik at råvarene deres blir overflod og ikke blir solgt til en god pris, og grunnen til at de jagde farmerne skal ikke mye logisk tenking for å finne ut, dessuten må mugabe bli støttet med en form for valutta for å oppretholde sitt regime, dessverre er det ofte I land som støtter diktatur i land.

Folk som bor ute og spiser uhjelp trenger ikke tømmer, metall, kraft eller å produsere noe som helst.

Trenger vi døgnåpen bensinstasjon, et helt grantre i papir bare for å gå på driteren, ny mobil hver 6 mnd. O.l.

Vel , jeg vil egentlig kalle det moderne slaveri.

Når alternativet i disse lutfattige landene er sultedød, sykdom, kriminalitet osv. så er det kanskje ikke så dumt å jobbe på Nike-fabrikken til 10kr timen?

Du har vel ikke vært utenfor ditt eget fylke har du?

Globalisering UTJEVNER forskjeller MYE raskere enn noe uhjelpspjatt (som har hatt motsatt virkning) noen gang har hatt.

Globaliseringen er vår vestlige måte å si at vestlig kultur overtar all annen kultur, det du egentlig sier er at Kapitalismen er mye bedre enn "uhjelpsplatt" som jeg personlig ikke liker måten blir gjort på slik som mange andre, Hvis du vil skylde på Afrika for deres levestandard i dag, så må du begynne remse opp hva Vesten IKKE har gjort der nede av forsjellig dritt.

Lenke til kommentar
Globaliseringen er vår vestlige måte å si at vestlig kultur overtar all annen kultur,

Det synes jeg ikke, i Vesten har vi da fått mange forskjellige kulturimpulser fra andre verdensdeler, blant annet gjennom muligheten til å reise. "Kulturovertagelse" blir gjort på frivillig basis, mao: Ingen tvinger en afrikansk gutt til å se på Friends og gå med Levis. "Kulturovertagelse" er også opphauset her i vesten: Ungdommene i de verdensdelene jeg har besøkt har alltid hatt særskilte kulturtrekk som er annerledes fra Vesten og som ikke syntes å stå i noen fare?

Man kan jo også argumentere for at tradisjonell norsk kultur (lusekofte og felespill) har blitt erstattet av sæggebukse, hiphop, unorske hempkjeder og palestinaskjerf.

det du egentlig sier er at Kapitalismen er mye bedre enn "uhjelpsplatt" som jeg personlig ikke liker måten blir gjort på slik som mange andre, Hvis du vil skylde på Afrika for deres levestandard i dag, så må du begynne remse opp hva Vesten IKKE har gjort der nede av forsjellig dritt.

Her er vi inne på noe interessant - hva mener du at Vesten skulle ha gjort i Afrika?

Lenke til kommentar
den listen er så lang at jeg ikke vil bruke så lang tid på svaret.

Du skjønner at det er vanskelig å ha en diskusjon rundt "jeg gidder ikke presentere argumentet mitt" prinsippet?

Men en ting de kunne gjort var å holde seg unna.

Solgt de traktorer istedenfor våpen ville og ha hjulpet veldig

I lolled.

"De" fraskrives altså alt ansvar for våpenkjøp i et slikt tilfelle? Tror du vestlige traktorprodusenter har en spesiell motforestilling mot kunder fra det afrikanske kontinent?

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

halvert.

Er bra mange I-land som også har mye gjeld. Viste du at USA har en gjeld på 400 000 USD per husholdning?

Dette er deres egen feil. Om de ikke hadde latt federal reserve ta kontroll over landets økonomi, så hadde de sluppet dette. Det som er så synd er at det er USAs skattebetalere som må betale regningen. Sjekk :money i min signatur, eller spør for flere kilder.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Afrika er denne videoen ganske interessant angående mange myter om kontinentet. Det viser at det er stor fremgang der. På den annen side tror jeg verden ville blitt ganske kjedelig om alle kulturer hadde blitt transformert til den vestlige kulturen.

er en annen interessant video om det. Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Skal ikke skrive noe om hvordan I-land utnytter U-land, men vil bare kommentere at de aller fleste i vestelige I-land tror folkene i U-land har det mye værre enn de egenklig har det.

Dette er selvføgelig mye pga. media som hele tiden pepprer oss med bilder av sultene barn, ol. og aldri noe positivt eller noe om hvordan hverdagen for en gjennomsnitts borger er der (kunn de som har det værst).

Her er et klipp som viser litt om hvordan disse U-landene egenklig har det og om naiviteten og svartmalingen til I-landene i forrhold til dette

TED: Myths About the Developing World:

Jeg annbefaler på det sterkeste og se disse youtube klippene for og få et bedre perspektiv på dette :)

(forresten er det veldig mange gode foredrag på TED)

Og her er forresten programmet han bruker så du kan prøve det selv og se hvordan U-landene egenklig ligger ann:

http://www.gapminder.org/

EDIT uuuppps postet hvisst samme videoen som han rett før meg. Det var ikke meningen, men jeg drev og skrev mens teflonpanne postet

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Når det gjelder Afrika er denne videoen ganske interessant angående mange myter om kontinentet. Det viser at det er stor fremgang der. På den annen side tror jeg verden ville blitt ganske kjedelig om alle kulturer hadde blitt transformert til den vestlige kulturen.
er en annen interessant video om det.

Ja, det hadde vært litt kjedelig med den samme kulturen overalt, men det er den veien det går med globaliseringen. Det vil alltid være forskjeller, men forskjellene vil bli mindre og mindre.

Lenke til kommentar

halvert.

Dette er deres egen feil. Om de ikke hadde latt federal reserve ta kontroll over landets økonomi, så hadde de sluppet dette. Det som er så synd er at det er USAs skattebetalere som må betale regningen. Sjekk :money i min signatur, eller spør for flere kilder.

Poenget mitt var ikke hvorfor de har lån, men at de har det.

Lenke til kommentar
Globaliseringen er vår vestlige måte å si at vestlig kultur overtar all annen kultur

Hvorfor skal det hele tiden hevdes, uten bevis, at vår kultur er utelukkende vestlig, og at den alltid går på bekostning av fremmede kulturer, og at dette er noe negativt?

Jeg vil heller komme med følgende motpåstander:

-Den "vestlige" kulturen, har innflytelser ifra HELE verden, og er derfor en "verdenskultur".

-Noen kulturer ER bedre enn andre. Rettsdemokrati ER bedre enn diktatur.

-Folk må selv få velge hvordan de ønsker å leve. Når "vestlig kultur" er så populær i andre deler av verden så er det fordi det er den beste kulturen som har utviklet seg til nå. Det er faktisk ikke slik at alle verdens kulturer MÅ leve videre, eller at alle kulturene engang har livets rett. Det må bli SLUTT på kulturrelativisimen.

Lenke til kommentar
Hm, antydes det at Afrika kan takke seg selv for sin elendighet?

Vanskelig å skylde på vesten for all den sinnssyke og mislykkede politikken som er blitt ført i Afrika.

Etiopia er stolte over å være det eneste landet. Likevel er det et av verdens fattigste land. En firedobling av befolkningen på 50 år, og en et befolkningsgjennomsnitt på ca. 16 år taler for seg selv.

Selv med sin unike historie, er Etiopia likevel ganske typisk. I 1974 tok den marxist-leninistiske Mengistu makten. Fremskritt skulle presses frem, og folkemord, ikke minst på statens intellektuelle, ble selvsagt resultatet. Mengistu satt med makten fram til 1987, og lever nå i Zimbabwe -- beskyttet av den stormannsgale Robert Mugabe. Vender ham tilbake til hjemlandet venter en livstidsdom.

Det må nevnes at Italia okkuperte Etiopia noen år før krigen. Infrastruktur som italienerne bygde, blant annet et stort nettverk av veier, står enda.

Etiopia har en enorm u-landsgjeld -- stort sett opprettet under samme Mengistu. Samtidig har landet mottat økonomisk støtte like lenge. Under Mengistu stort sett av Sovjet, Cuba ol. Senere som u-hjelp. U-landsgjelden ble halvvert i 1998, og har siden holdt seg stabil. Men i motsetning til det som blir hevdet tidligere i denne tråden (selv om det er generelt om hele Afrika), har Etiopia mottat latterlig mye mer i bistand enn de har betalt i gjeld de siste årene.

Lenke til kommentar

Confessions of an Economic Hit Man er en bok som beskriver hvordan iland lurer uland til å ta opp store lån til store utbyggingsprosjekter som ikke er i ulandets interesse.

Veldig kort beskrevet ble ulandene lurt av "uavhengige eksperter" fra amerikanske selskap til å utføre store infrastruktur- og andre prosjekter som egentlig ikke var i nasjonens interesse. Landene fikk lån av verdensbanken til å bygge prosjektene som viste seg å ikke være lønnsomme (bortsett for de amerikanske selskapene som fikk i oppdrag å bygge dem). Når ulandene ikke kunne betale den gjelden de hadde påtatt seg, begynte USA å stille krav for å se bort i fra gjelden.

Boken viser også hvordan USA destabiliserte land som ikke fulgte en politikk som USA var enig i. Metoder her var snikmord, korrupsjon og spionasje.

Lenke til kommentar
Confessions of an Economic Hit Man er en bok som beskriver hvordan iland lurer uland til å ta opp store lån til store utbyggingsprosjekter som ikke er i ulandets interesse.

Og hvor stor rolle har det spilt i ulandenes fattigdom? Jeg vil tro omtrentlig ingen, da de både misligholder sine lån, samt får sin gjeld slettet i hytt og pine. Kanskje jeg skulle ta opp en masse lån og flytte til Afrika?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...