Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurere router som brukes som et aksess punkt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har 3 bokser her. Den ene er router/modemet jeg har fått fra NextGentel, andre er ip telefoni boksen jeg også har fått fra NextGentel, mens den tredje er en 3Com OfficeConnect Wireless 54 Mbps 11g Cable/DSL Router (3CRWER100-75).

Jeg kjøpte 3Com routern fordi jeg fikk den billig og jeg ville ha flere enn 1 PC på nettverket + trådløst. Routern fra NextGentel (Netopia Cayman 3351) hadde bare 1 port til PC.

Jeg bruker da 3Com routern bare som et aksess punkt, kablene går sånn:

Telefon utgang -> Netopia Router -> Telefon boks -> 3Com Router -> PC & XBOX

Normalt ville det bare gått en kabel fra telefon boksen til PC-en. Kabelen fra telefon boksen går inn der hvor det går ut kabler til PC og XBOX.

Problemet jeg da har er at i det siste så har jeg merket at jeg har fått tregt nett, jeg har da sett i Nettverk i Windows Vista at det er en annen PC på nettverket mitt. Jeg har ikke satt noen kryptering eller noe ting på 3Com routern, dette er det jeg da ønsker å gjøre. Men jeg får ikke tilgang til 3Com routern fordi IP addressen til den ikke funker (192.168.1.1). Jeg får bare tilgang til min Netopia router, default gateway går til netopia routern når jeg er koblet til både med stasjonær og laptop trådløst.

Så spørsmålet er da, hvordan kobler jeg meg til min trådløse router som fungerer som et aksess punkt når IP'n til den ikke funker?

Any help appreciated.

- Kapli

btw.. jeg husker at jeg brukte en tråd her ett sted til å gjøre den trådløse routern til et aksess punkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

Fant en løsning, jeg bare skiftet til sånn fast ip isteden for å motta automatisk, også satt jeg gatewayen til 192.168.1.1 og da funka det å koble til den :)

Jeg har nå kryptert nettet mitt så det er ikke noe problem lenger, men jeg var så dum at jeg skiftet IP'n på routern :S

Som jeg sa, jeg har en Netopia router fra NextGentel som har 10.0.0.1 som default gateway og den deler ut 10.0.0.* ip addresser.

Så jeg tenkte, hvis jeg setter IP'n på den trådløse routern til 10.0.0.50 så kanskje jeg kan koble til den uten å gå inn å skifte gateway. Jeg tok feil, det kan jeg ikke. Og nå funker det heller ikke å koble til den trådløse igjen selv om jeg setter gateway til 10.0.0.50 :S

Noen som har noen ideer?

Det er ikke så veldig farlig da, jeg har jo gjort det jeg skulle på den, men hvis jeg kanskje skal skifte noe igjen så blir det irriterende :S

Lenke til kommentar

det jeg gjore var å skru av dhcp fuksjonen på min. mer trenger du ikke gjøre. da finner alle ting du kopler på den automatisk adresse på den andre rutern. bare kople den til vanlig port->vanlig port (ikke wan port) så skal det funke =)

edit: så nå at jeg hadde andra ruter ip , så den haddde samme ip range og sub-mask. i tillegg hadde jeg putta in hovedruter adresse i gateway, dns server, og sånt. det hele er ganske logisk bare du prøver å sette deg inn i ossen ting funker.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...