Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiv (til Canon 400D)

Anbefalte innlegg

Heisann, I fare for å druknne i forespørsler om hjelp til valg avobjektiv slenger jeg meg ut i det..=)

Har som sagt lyst på et nytt objektiv til kameraet mitt;

Har et Tamron 18-250 DiII IF som jeg erstattet standard kit objektivet mitt med.. Men har lyst på et litt mer lysterkt et til innebilder osv. Har kikket en god del på dette

Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD

Men når jeg var nede på nærmeste Japan photo og prøvde den ble jeg litt usikker.. er 2,8 nok til innendørsbilder UTEN blits ? så kom inn på tanken at kanskje et objektiv med fast brennvidde hadde vært noe.

Har sett på disse :

Prisen lommeboka strekker seg til er maks 4.000,-

Kommer til å bruke objektivet til å ta ymse bilder ( portretter osv. )

Noen innspill på hva jeg burde velge ? Zoom eller et med fast brennvidde ?

Håper på svar :)

//espen

Endret av -Espen-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er kanskje ikke den rette til å svare siden jeg har både Sigma 30/1,4 og Tamron 17-50/2,8 (vel og merke til Nikon) men men.

Blenderåpning 2,8 er greit til å ta bilder innendørs i et godt opplyst rom. Jeg har f.eks. tatt en del bilder i auditorier med lysrørbelysning og det har gått greit, selv om jeg kanskje må gå litt opp i iso (400 funker som oftest). Men i f.eks. en stue med et par glødelamper blir det fort litt lite, og jeg må slenge på Sigmaen (og kanskje gå enda lenger opp i iso).

Sigmaen er et helt greit objektiv på Nikon. Den har sine optiske svakheter, men jeg vil si den er bedre enn sitt rykte, og den er vel det objektivet jeg bruker nest mest (med Tamronen på førsteplass).

På Canon kan det kanskje være greit å gå for 28mm på grunn av den litt større cropfaktoren. 35mm kan fort bli litt for trangt til å funke som allrounder på Canon, men det blir litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje ikke den rette til å svare siden jeg har både Sigma 30/1,4 og Tamron 17-50/2,8 (vel og merke til Nikon) men men.

Blenderåpning 2,8 er greit til å ta bilder innendørs i et godt opplyst rom. Jeg har f.eks. tatt en del bilder i auditorier med lysrørbelysning og det har gått greit, selv om jeg kanskje må gå litt opp i iso (400 funker som oftest). Men i f.eks. en stue med et par glødelamper blir det fort litt lite, og jeg må slenge på Sigmaen (og kanskje gå enda lenger opp i iso).

Sigmaen er et helt greit objektiv på Nikon. Den har sine optiske svakheter, men jeg vil si den er bedre enn sitt rykte, og den er vel det objektivet jeg bruker nest mest (med Tamronen på førsteplass).

På Canon kan det kanskje være greit å gå for 28mm på grunn av den litt større cropfaktoren. 35mm kan fort bli litt for trangt til å funke som allrounder på Canon, men det blir litt smak og behag.

Takker for hurtig svar !

Ja, prøvde tamronen på Japanphoto kjapt i butikken .. og da ble jeg litt "skeptisk" på om den var lysfølsom nok.. Derfor begynte jeg å titte på objektiver med fast brennvidde.

Ja kanskje et 35 blir litt for mye med tanke på 1,6 cropfaktoren. usikker jeg altså :) hehe

Lenke til kommentar
du sa

ta ymse bilder ( portretter osv.

innendørsbilder UTEN blits ?

noe sån mitt i gata

<a href="https://prisguiden.no/product.php?productId=67817" target="_blank">https://prisguiden.no/product.php?productId=67817</a>

Er nok ikke akkurat hva jeg tenkte meg da jeg allerede har en zoom linse Tamron 18-250 DiII IF

Skal ha en linse som jeg kan benytte inne

(stuefotografering,portrett, etc. )

Endret av -Espen-
Lenke til kommentar
Noen her som har erfaring med canon objektivene ?

Jeg har Canon 35mm f/2 som er en kjek liten sak. Jeg synes den blir vel trang innedørs, tror da at 28mm passer bedre. Ut ifra tester, synes jeg at Canon sin 28mm f/2.8 har for mye CA.

Hvis du sjekker PhotoZone, så er disse objektivene testet det. Andre stede med tester er SLRGear og FredMiranda. Det er også en del objetkivtester (kun Canon) på The Digital Picture.

Tom

edit: rettet opp i URL krøll

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har sett på disse :

Prisen lommeboka strekker seg til er maks 4.000,-

Jeg vurderte selv de tre der sterkt litt før jul og kom fram til at Canon 35mm f/2 er det beste av de tre. Test hos SLRgear. Jeg tenkte jeg skulle vente til PMA var over og se om Canon slapp en oppdatert utgave av det med USM men det skjedde ikke.

Uansett, etter å ha kikket mer rundt så gikk jeg bort fra alle tre da jeg har omrokkert litt på ønskelista. Nå er det Sigma 70mm som står øverst. Det skal også brukes til portretter, samt makro. Det skal gi sylskarpe bilder men er ikke perfekt det heller. Den største ulempen i mine øyne er treg autofokus, samt litt for lang brennvidde. Men det er nå uansett øverst på lista for tida.

PS. Et godt sted for å finne lavere priser enn komplett og mpx er prisguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...