Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvordan er det mulig å bare velge bort noe de ikke liker? Kanskje tror de egentlig på det,men de velger å si at de ikke tror på det for å unngå forklaringsproblemer. - Hvordan kan du nyte evigheten i Himmelen vel vitende om at dine nærmeste lider i Helvete? - Nei, jeg tror ikke på Helvete, bare Himmelen. Er det derfor? Selv mener jeg at når man først tar det irrasjonelle steget og faktisk tror på den største bullshitboka som noen gang er skrevet, så er det mest rasjonelt å tro på alt. Fornuft i ufornuft, om dere skjønner. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Den er nå ikke så bs, du regner selv årstall etter den. Men enig, skal man tro på den (da nye testamentet og ikke gamle) Så kan man ikke luke bort visse deler. Jødene trur ikke at jesus har kommet enda så de lever etter og tror på gammle testamentet. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Det beste er å overse alt som er jævlig, det er en ganske vanlig ting å gjøre for alle mennesker. Selv om man ender opp som en ignorant idiot, så er det bare andre enden av skalaen. Har snakket en del med arrogante realfag studenter (bank i bordet), de er like blinde... [riget modus]videnskaben[/riget modus] Endret 1. februar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Jødene trur ikke at jesus har kommet enda så de lever etter og tror på gammle testamentet. Lever de etter den, altså? Faen ikke rart det er kaos i Midtøsten. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jødene trur ikke at jesus har kommet enda så de lever etter og tror på gammle testamentet. Lever de etter den, altså? Faen ikke rart det er kaos i Midtøsten. Kanskje en grunn til at jødene har vært hatet til alle tider. Lenke til kommentar
StockDama Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Helvete er tatt fra Gehenna, som var en søppeldynge utenfor jerusalem...så joda, helvete fantes, bare ikke med djevler og sovel og hele pakka. Bare masse søppel.. Lenke til kommentar
316 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Er man kristen, er det en forutsetning at man tror på Helvete. De som ikke gjør det, har misforstått noe en eller annen plass. Vi som kristne har som oppdrag å sørge for at vi drar med oss folk til himmelen, altså, slik at vi slipper problemet med at våre nærmeste ikke kommer til himmelen. Men hele bildet med hvordan himmel og helvete er, har gjennom historien blit forvrengt gjennom menneskets ønsker eller frykter. Himmelen er ikke en plass med svovel og djevler, men et sted uten Gud. Det står ingenting i bibelen om hvordan helvete ser ut. Heller ikke himmelen. Himmelen er ikke nødvendigvis å sitte på skyer i himmelen og se ned. Nei. Det står rett og slett ikke så mye om hvordan det nye livet vil bli. Men mange teologer tolker det som om vi skal ta del i en ny verden. Hvordan den ser ut, hvordan det føles ut og hvordan det er, kan ingen vite. Sett bort fra Gud da Helvete er tatt fra Gehenna, som var en søppeldynge utenfor jerusalem...så joda, helvete fantes, bare ikke med djevler og sovel og hele pakka. Bare masse søppel.. Gehenna står nevnt i Bibelen som et bilde på et Gudsforlatt sted (helvete). Lenke til kommentar
Puppet Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Står det svart på hvit at helvete finnes i bibelen? Har hørt fra andre at det kun er tillegg den katolske kirken la til i middelalderen for å skremme folk til å tro (mulig at jeg tar feil). Legger merke til at mange på youtube og andre steder mener moderat-kristen er et "feil" ståsted, men fatter ikke helt hvorfor. Ingenting i denne verden er 100% sikkert så hvorfor skulle bibelen være det? Fordi den sier det? Det at noe er "feil" betyr ikke at alt er det, alt annet i denne verden kan tolkes og tenke rasjonelt rundt hvorfor skulle man ikke kunne det om bibelen? Lenke til kommentar
316 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Står det svart på hvit at helvete finnes i bibelen? Har hørt fra andre at det kun er tillegg den katolske kirken la til i middelalderen for å skremme folk til å tro (mulig at jeg tar feil). Legger merke til at mange på youtube og andre steder mener moderat-kristen er et "feil" ståsted, men fatter ikke helt hvorfor. Ingenting i denne verden er 100% sikkert så hvorfor skulle bibelen være det? Fordi den sier det? Det at noe er "feil" betyr ikke at alt er det, alt annet i denne verden kan tolkes og tenke rasjonelt rundt hvorfor skulle man ikke kunne det om bibelen? Ja, det er sant. Helvete finnes i bibelen. Jeg fant et flott bibelvers som handler litt om oss kristne i møte med verden (ikke kristne). Det står i Matteus evangeliet kapittel 10, og inneholder litt om helvete. Men helvete blir også beskrevet i andre ord som fortapelse. Men søker man på orden helvete på bibelen.no, får man 12 treff. 26 Vær ikke redde for dem! For ingen ting er tildekket som ikke skal bli avdekket, og ingen ting skjult som ikke skal bli kjent. 27 Det jeg sier dere i mørket, skal dere tale i lyset; det dere får hvisket i øret, skal dere rope ut fra takene. 28 Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete. Søker man på fortapelse, får man 11 treff. Her er noen bibelvers som kristendommens største misjonær Paulus sier i et brev til Filipperne. Kapittel 1. Det handler for så vidt om at kristne må kjempe for evangeliet med Jesus' sinnelag. 27 Se bare til at dere fører et liv som er Kristi evangelium verdig. Enten jeg kommer og ser dere, eller er borte, så la meg få høre at dere står sammen i én ånd, kjemper med ett sinn for troen på evangeliet 28 og ikke på noen måte lar dere skremme av motstanderne. Dette er et tegn fra Gud, et tegn som varsler fortapelse for dem, men frelse for dere. 29 For Kristi skyld fikk dere den nåde ikke bare å tro på ham, men også å lide for ham. 30 Dere står i den samme kampen som dere før har sett meg kjempe, og nå hører dere at jeg fremdeles står i den. Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 316 er inne på noe. De som tror på Helvete som et evig liv i smerte har misforstått. Bibelen er helt klar på hva som skjer når dommen sies: Noen får et evig liv sammen med Gud, og resten vil død den annen død. Se Åp.20. Om noen har flere spørsmål, så er jeg klar til å gi svar fra Bibelen. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det bildet folk flest har av kristendommen i dag, er svært lite detaljert beskrevet i bibelen. Det som stort sett skjer, er at man gjør ting billedlig for at det skal bli lettere å forstå. Artige illustrasjoner utvider jo bibelens målgruppe til de grader. Mange som kaller seg kristne, har ikke engang lest bibelen, de har bare blitt gjenfortalt hva som står i den med bilder. Engler er små barn med harper og vakre vinger, kun iført et lite bånd rundt livet eller hvite kjortler. Gud er en høy, skjeggete mann i hvite klær som kan gå på skyer. Det med at helvete er et så grusomt sted med flammer og demoner som river ut hjertet på deg mens du lever, er mer en moderne vri. Ingen tror vel helt og holdent at Helvete er som beskrevet på South Park? Eller himmelen, for den saks skyld. Kjenner til folk som tror at himmel og helvete overdrives og latterliggjøres i vestlige media for å sverte kristendommen og legge opp til at ateister og evolusjonister i lange baner skal kunne kritisere for at det er så simpelt og usannsynlig og umulig osv., og at det hele er startet av en gjeng mektige jøder i USA. Tror ikke noe på det selv, men jeg skjønner godt at noen har tenkt seg fram til den muligheten, for det er jo sånn det er. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Kjenner til folk som tror at himmel og helvete overdrives og latterliggjøres i vestlige media for å sverte kristendommen og legge opp til at ateister og evolusjonister i lange baner skal kunne kritisere for at det er så simpelt og usannsynlig og umulig osv., og at det hele er startet av en gjeng mektige jøder i USA. Tror ikke noe på det selv, men jeg skjønner godt at noen har tenkt seg fram til den muligheten, for det er jo sånn det er. Litt dumt av jødene å "finne" på sånt i og med at en ateist ikke TROR det finnes noen guder, altså heller ikke den jødene måtte finne på å tro på, så DEN konspirasjons teorien tror jeg du skal la være å lufte for mye, tror faktisk du kan skrinlegge den helt jeg ... Hva evolusjonister angår er vel de fleste av dem også ateister, evolusjon er jo selve beviset på at det ikke finnes noen gud selv om flere kristne grupperinger gjør et siste skrikende forsøk på å "sy" gud inn i evolusjonen er dette bare tull. Hvorfor i all verden kom de ikke med den forklaringen med en gang da hvis de visste så mye? Tror de alle aller fleste i norge i dag som flyr rundt og kaller seg "kristne" er det kun i navnet. Jeg har snakket med flere som egentlig ikke tror på en dritt, det "tror" bare fordi de ikke har giddet å sett nærmere på hvorfor de tror på eventyret, det er sånn de er opplært. De er sugar enige i at det er et eventyr...(!!!).... Og når jeg spør hva som er vitsen med å ha en sånn kvasi tro er som regel svaret: "Hva skal jeg tro på da?". Altså ikke gjennom tenkt i det hele tatt. Så har du motparten, de som tror som bare faan men heller ikke de kan svare annet enn at de tror på gud fordi det er sånn eller lignende hjernedøde svar. Og så fornærmet de blir! De får et utrykk i ansiktet som skulle tilsi at jeg hadde stukket baken opp i ansiktet deres og dratt til side skinkene... Ofte blir de fornermet bare ved spørsmålet, jeg "krenker" dem på et eller annet vis bare ved å stille spørsmål om det finnes noen gud og det også sier meg at de ikke har tenkt skikkelig over det, de er kristen amøber som henger der de er fordi de ikke gidder å tenke over det. Nå har jo paven gått ut og demetert helvette så får vi se da hvor mange som tørr å slippe det personelige hjerne fengselet de kaller religion.... Med mindre de er så svake at de ikke tørr å tenke selv og tror så godt om seg selv at de tror at de vil leve evig.... Lenke til kommentar
Puppet Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det var da fælt da. Enten så kan man ikke tenke, eller så er man svak hvis man er kristen. Igjen hvorfor skulle man ta bibelen som 100% nøyaktig når ingenting annet er det? Et annet poeng er poetisk logikk, et bilde eller en sammenligning er *sant* like mye selv om det kun er et bilde og ikke er *sant* hvis man tolker det med matematisk-rasjonell logikk. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvordan er det mulig å bare velge bort noe de ikke liker? Kanskje tror de egentlig på det,men de velger å si at de ikke tror på det for å unngå forklaringsproblemer. - Hvordan kan du nyte evigheten i Himmelen vel vitende om at dine nærmeste lider i Helvete? - Nei, jeg tror ikke på Helvete, bare Himmelen. Er det derfor? Selv mener jeg at når man først tar det irrasjonelle steget og faktisk tror på den største bullshitboka som noen gang er skrevet, så er det mest rasjonelt å tro på alt. Fornuft i ufornuft, om dere skjønner. Kristne som sier de ikke trur på hellvette er latterlige.. de er ikke kristne med andre ord, for hellvette er like stor del av kristendommen som himlen! Bedre å bare være klok å tro på jorda og menneskene og være litt normal i hue etter min mening da! Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 Er man kristen, er det en forutsetning at man tror på Helvete. De som ikke gjør det, har misforstått noe en eller annen plass. Og selv om du tror Helvete finnes, sier du at det hadde vært kult om Kristendommen har rett? Du må være utrolig ond... 316 er inne på noe.De som tror på Helvete som et evig liv i smerte har misforstått. Bibelen er helt klar på hva som skjer når dommen sies: Noen får et evig liv sammen med Gud, og resten vil død den annen død. Se Åp.20. Om noen har flere spørsmål, så er jeg klar til å gi svar fra Bibelen. Hva er den annen død? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Om noen har flere spørsmål, så er jeg klar til å gi svar fra Bibelen. Fint, så kan jeg svare deg fra Harry Potter bøkene! Dette blir gøy dere.... Det var da fælt da. Enten så kan man ikke tenke, eller så er man svak hvis man er kristen. Rar da? Dekker det bedre? Kan du komme med en mer logisk forklaring er jeg lutter øre.... Det er sånn jeg ser det. Syntes at all religion er en forferdelig rar og ufornuftig ting å sette sin lit til og jeg har dessverre ikke noe mer dekkende over hva jeg syntes troende er.... Men vær så snill og ikke la det hindre deg i å gi meg noe bedre og mer dekkende.... Religion evolverer. De "bytter" ut ting som ikke passer med ting som passer bedre og til mer moderne vi blir til hyppigere byttes det ser det ut til. Og nå er altså helvette "borte", eller ihvertfall definert på en annen og langt snillere måte en før, da alle som ikke trodde på gud havnet der, enkelt og greit og uten skånsel!! Det er ikke lenger enn 25 år siden presten sa dette til meg når jeg sto til konfirmasjon. Den gangen kunne vi se langt etter å "plukke og bruke" det vi likte i bibelen slik de fleste ser ut til å gjøre i dag. Da måtte vi pent ta det som sto i bibelen for god fisk, alt sammen, eller brenne foran helvettes grusomme masovner for evig tid! (Mulig at vi hadde en himmel los som var loco, en av den gode "gamle" sorten, men dette var det vi ble fortalt i en alder av fjorten...) Idag kan de samme kristne forkaste alt de ikke liker... så kan en jo spørre seg logikken bak dette? Noen som ser det samme mønsteret som meg? En form for et siste sukk fra middelalder religionen her til lands? Det neste er vel at du ikke "trenger" å komme til himmelen hvis du ikke vil, eller du kan få prøve først å se om du liker det.... Dette tar jeg som et godt tegn på at lureriet snart er slutt og det er BRA!!!! Endret 4. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 316 er inne på noe.De som tror på Helvete som et evig liv i smerte har misforstått. Bibelen er helt klar på hva som skjer når dommen sies: Noen får et evig liv sammen med Gud, og resten vil død den annen død. Se Åp.20. Om noen har flere spørsmål, så er jeg klar til å gi svar fra Bibelen. Markus 9:43 - 43 Om hånden din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er bedre for deg å gå inn til livet med bare én hånd enn å ha begge hender og komme til helvete, 44 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner†. 45 Og om foten din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete, 46 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner†. 47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, 48 der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. 49 For hvert menneske skal saltes med ild, *og ethvert offer skal saltes med salt.† 50 Salt er en god ting. Men hvis saltet mister sin kraft, hvordan kan dere da gjøre det salt igjen? Ha salt i dere selv og hold fred med hverandre!» Matteus 8:11 - 12 11 Det sier jeg dere: Mange skal komme fra øst og fra vest og sitte til bords med Abraham og Isak og Jakob i himmelriket. 12 Men rikets barn skal kastes ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.» 13 Til offiseren sa Jesus: «Gå. Det skal skje, slik du trodde!» Og tjenestegutten ble frisk i samme stund. Matteus 13:41-50 41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. 43 Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør! 47 Endelig er himmelriket likt en dragnot som ble satt i sjøen og fanget fisk av alle slag. 48 Da den var full, dro fiskerne den opp på stranden. De satte seg ned og samlet de gode fiskene i kar, men kastet ut de ubrukelige. 49 Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige 50 og kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. Matteus 25:29 - 46 29 For den som har, skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. 30 Og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.'...41 Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' 44 Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' 45 Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Om noen har fler godnyheter fra bibelen å komme med, så har jeg fem ganger så mange bibelsteder som sier det motsatte. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Helvetet og himmelen, i nåværende former, er ting hentet fra apokryfe bøker, og ikke direkte fra Bibelen. I Bibelen har man både evig fortapelse, og kroppens oppstandelse på dommens dag. Ikke noe himmel og helvete i den forstand vi kjenner det. Jødene trur ikke at jesus har kommet enda så de lever etter og tror på gammle testamentet. Lever de etter den, altså? Faen ikke rart det er kaos i Midtøsten. Kanskje en grunn til at jødene har vært hatet til alle tider. Tull og oppspinn. Jødedom, Kristendom, og Islam tror alle på det Gamle Testamentet, men ingen følger Moselovene, altså det Gamle Testamentets lovsett. Jødene har blant annet Talmud og mange andre Toraher, som definerer deres religiøse lovsett. Og selvom mange fanatiske Kristne velger å plukke fra ekle lover fra Det Gamle Testamentet med støtte i at Jesus sa at "ikke et komma i loven skal forandres", så er det vel mer sannsynlig at Jesus refererte til noen av de nyere jødiske lovene som Kristendommen ikke bryr seg med. Jesus var tross alt jøde. En jødisk lærer, som i følge noe jødisk tradisjon skal ha vært Jesu læremester, påstod, i følge en historie, at han kunne resitere hele de hellige skriftenes mening mens han stod på ett ben. For å bevise sitt poeng balanserte han på ett ben, mens han sa noe sånt som "Gjør ikke mot andre det du ikke vil de skal gjøre mot deg". Selvfølgelig, det er mye kjipt i jødedommen, som i alle religioner, men den har ikke vært Gamle-Testamentet-kjip på godt over 2500 år. Lenke til kommentar
Techniza Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 tror du blindt på bibelen så ender du kanskje opp slik http://youtube.com/watch?v=l9Mta3zdavM Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Et inntrykk jeg sitter igjen med er at mange kristne mener at å tro er nok, og at helvete er hvor alle ikke-kristne havner til slutt. Er ikke enig i hva Biskop Olav Skjevesland skriver i Dagbladet: Den norske kirke holder Den augsburgske konfesjon (1530) som et viktig bekjennelsesskrift fra reformasjonstiden. I artikkel 17 her fordømmes de som mener at «det skal være en ende på de fordømte menneskers og djevlers straffer». Her føres et barskt språk i datidens stil, men det saklige poeng for reformatorene var å avvise den såkalte «pokatastasis-læren», som går ut på at alle ting til slutt skal gjenopprettes, jf. Apostlenes gjerninger 3,21. Denne lære er kjent både fra Oldkirken og reformasjonstidens svermeriske gjendøpere, men har knapt fullgod dekning i Skriften. Den forkastes fordi den opphever tanken om dommen som en siste atskillelse. Apokatastasis-læren tømmer dommen for viktig innhold samtidig som Jesu betydning for menneskers frelse taper betydning. En annen viktig grunn til avvisningen av apokatastasis-læren som en slags alt-går-bra-til-slutt-teologi, er at den ikke lar seg forene med selve kjernepunktet i reformatorenes kristendomsforståelse, nemlig at mennesker kjennes rettferdige for Gud ved troen i kraft av Jesu soningsdød og oppstandelse. Denne lære om rettferdiggjørelse ved tro alene har fått sitt klassiske uttrykk i art. 4 i den samme Augsburgske bekjennelse. Frelse er frelse til livet her og evig. Og frelse er frelse fra fortapelse. Hva var poenget med Jesu fødsel, lidelse, død og oppstandelse dersom utgangspunktet er at alt ender godt, uansett? Uansett menneskers holdning til Guds gjerning i Jesus Kristus? Hele artikkelen finner man her. For å si det slik (som en kristen sa til meg): En tro uten handling er en død tro. Er tro alene nok? Nei, men det er nå min tolkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå