Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan koble med koblingsboks?

Anbefalte innlegg

Skal koble 220v fra en eksisterende kabel gjennom en koblingsboks til en stikk kontakt under kjøkkenskap, samt til spotter uten jord.

Noen som kan forklare? Er det bare å sette brun mot brun og blå mot blå og skru til skruen?

n544376721_624384_3708.jpg

n544376721_624385_4168.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette må gjøres av en autorisert installatør (elektrikerbedrift)

det at du til og med må spørre om koblingen, som fakisk er det aller letteste delen av hele "jobben" og kan gjøres av en hvilkensomhelst dust med skrutrekker, understreker bare dette poenget.

det er mange fordeler med å få gjort det proffesjonelt:

det blir lovlig

det blir pent

du slipper å få strøm

du slipper brannfare

ikke det at det gjør det ulovlig eller noe, men hva skal du egentlig med en IP44 boks? hvis det er snakk om et kjøkken hjemme, er kravet bare IP20, ikke det at det vil gjøre noe, men en IP20 boks vil være mindre og penere.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

For det første, ligg unna 230V anlegget i huset ditt.

Hverken forsikringsselskapet eller eltilsynet blir glad for dette.

Du sier du skal ha spotter uten jord, er du sikker på at de er er dobbeltisolerte?

Nå er det i tillegg starten på året og ikke alle elektrofirmaer har ordrebøkene fulle så det er bare å ta fatt på telefonrunden først som sist.

Lenke til kommentar

man bør uansett legge kabel med jord opp (og eventuelt bare lage en "surr" inne i lampa (evt kople den i blind), for da har du jordledning hvis du i ettertid skal ha en lampe som trenger jord...

den tegningen som Ditech har laget, er igrunn ganske grei. Du kopler lik farge til hverandre (alle i samme farge skal inn i samme hull.).

Og som det nevnes, bør du finne ut om lysskinna trenger jord.

NB!!! husk at dette ikke er anbefalt dersom du ikke er fagkyndig!

Lenke til kommentar

I forhold til startposten her, så skal man da altså sette like kabler i samme hullet og trekke til? det er ingen strømskinne over til motsatt side av boksen slik at det blir kortslutning?

Da blir det altså 3 blå i samme hull og 3 brune i samme hull, og 2 gule i samme hull slik at stikk kontakten fungerer som den skal. Det betyr at halvparten av koblingsboksen er i bruk? eller tar jeg feil nå? Altså kun ene siden av boksen?

Lenke til kommentar

Er det lysskinne fra ikea kan du banne på at den skal ha jord men da gjennom egen kabel som plugges i og puttes i en stikkontakt.

Ikea har meget lite belysning som skal kobles direkte nemlig.

Og du skal legge kabel til stikken.

Ja da må sørge for at kabelen har rett diemensjon og at kabelen gir høy nok kortslutningsstrøm på kontakten til å momentanutløse vernet ved kortslutning.

Men hvemsomhelst kan jo legge opp strøm selv så hva bekymrer jeg meg for. :nei:

Lenke til kommentar
I forhold til startposten her, så skal man da altså sette like kabler i samme hullet og trekke til? det er ingen strømskinne over til motsatt side av boksen slik at det blir kortslutning?

Da blir det altså 3 blå i samme hull og 3 brune i samme hull, og 2 gule i samme hull slik at stikk kontakten fungerer som den skal. Det betyr at halvparten av koblingsboksen er i bruk? eller tar jeg feil nå? Altså kun ene siden av boksen?

stemmer det... ingen av hullene har kontakt med hverandre, og ja: halve boksen vil bli i ubruk.Det er derfor unødvendig å buke en så stor boks.

edit: blir vel noe leknende denne tegninga da? De 6 prikkene tilsvarer koplingsboksen, y-ene er stikkontakta, og de to kryssene er lyset.

I stikkontakta, skal blå ledning koples i N, og brun i den andre (er vel p eller no).

post-79688-1201887128_thumb.jpg

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Er det lysskinne fra ikea kan du banne på at den skal ha jord men da gjennom egen kabel som plugges i og puttes i en stikkontakt.

Ikea har meget lite belysning som skal kobles direkte nemlig.

Og du skal legge kabel til stikken.

Ja da må sørge for at kabelen har rett diemensjon og at kabelen gir høy nok kortslutningsstrøm på kontakten til å momentanutløse vernet ved kortslutning.

Men hvemsomhelst kan jo legge opp strøm selv så hva bekymrer jeg meg for. :nei:

for ikke å snakke om kabelens strømføringsevne, kabelens brukområde (beveglelig eller fast installasjon) isolasjonsresistans og kontinuitet i utjevningsforbindelser

Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som kommer hjem til deg etter at eltilsynet har vært på besøk, for da hjelper det ikke om du står aldri så mye på hodet eller hva det nå er du gjør for da MÅ elektriker utbedre feilene og rapportere inn til tilsynet.

Er ingen tvil hvor tilsynet har vært på besøk og da spesielt i boretslag, der bruker det å være mye snadder.

Plutselig blir det en hel haug med små opprettingsjobber i same området, slikt er alltid gøy.

Lenke til kommentar

Ja, når man ikke kan noe som elementært, så hold deg unna!!

Jeg er ingen utdannet elektrikker, men elektronikk ingeniør. Jeg har selv gjort diverse småtteri, men da veit jeg også hva som kreves og hvordan. Dessuten handler jeg alt på elektroskandia gjennom jobben, så jeg vet jeg får godkjente kvalitetsprodukter.

Ja, i teorien her så er det bare å koble like farger til hver sin sukkebit, men så er det da også rimelig greit at jord, forblir jord og ikke "fase".

Altså, den boksen der vil se amatørmessig ut, og ville aldri blitt montert av en elektrikker. Skaff deg en liten normal koblingsboks til innebruk. Skaff deg også en ordentlig PR kabel med riktig dimmensjon (1.5 eller 2.5), samt stålklammer og den til å slå de klammerene inn.

Og avisoler ikke mer enn nødvendig! Ei heller for lite.

Men, på den andre siden har jeg også opplevd slurv fra elektrikkere, og da bedt dem komme tilbake å rette på det.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...