IcedInsanity Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Sist eg vasket,akruatt før den beg å sentrifugere så hørtes det ut som noen rev opp en borelås(du vet lyden) og nå når maskinen er av og eg tar trommelen rundt selv så høres det ut som trommelen skraper borti noe..nesten som den er borti småstein eller noe....Hva har skjedd? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Kan være hjullager for vasketrommelen. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Kommer eg til det selv,eller må noe kyndige fikse det?eller er det billigere å kjøpe ny? Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Kommer eg til det selv,eller må noe kyndige fikse det?eller er det billigere å kjøpe ny?Njaa.... Skal du sette bort arbeidet til andre. tror jeg like greit du kan kjøpe ny. Er du vant til å mekke litt selv, så sett i gang! Dette skulle ikke være spesiellt vanskelig, men regn med å måtte demontere nesten hele maskinen.Har en gammel vaskemaskin som er over 20 år nå. Har byttet pumper og lager og.... gudene vet hva. Men den fungerer, og hvorfor skal man kjøpe ny da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Om du går for å åpne maskian så er det tusen skruer og ekle klips og russiske lingsjenger du må forsere for å få opp dritten. Men personlig foretrwekker jeg å skru opp for om ikke annet å finne ut hva som var feil uavhengig om man kan fikse det selv eller ikke. Så er du en handyman så er det bare å sette i gang. Kan være alt fra grus i maskina til lager som lager godlyd. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Har en gammel vaskemaskin som er over 20 år nå. Har byttet pumper og lager og.... gudene vet hva. Men den fungerer, og hvorfor skal man kjøpe ny da? For å spare klærne og få lavere utgifter til strøm pr vask. Regner også med de nye bruker mindre vann og vaskepulver, så da sparer man jo miljøet også. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Har en gammel vaskemaskin som er over 20 år nå. Har byttet pumper og lager og.... gudene vet hva. Men den fungerer, og hvorfor skal man kjøpe ny da? For å spare klærne og få lavere utgifter til strøm pr vask. Regner også med de nye bruker mindre vann og vaskepulver, så da sparer man jo miljøet også. Men hvor mange tusen vask tar det å "tjene inn" en nye en hvis man regner med utslippene i forbindelse med produksjon av en ny og skroting av den gamle? Jeg går ut ifra at en ny varer MYE kortere enn den han har nå, det må også regnes med. Maskinen til besteforeldrene mine har vart i snart 40 år uten at det har vært rørt en skrue. Når det gjelder problemet med maskinen til "Diesel_", så kan det være noe som har kommet gjennom et av hullene i trommelen eller rundt trommelkanten. Det kan være ting som mynter, fyrstikker, nøkler, skruer og lignende ting. Det går an å vippe maskinen rundt og høre om det er noe løst inni der. Husk evt. å ta ut lofilteret først så vannet renner ut i kontrollerte former FØR du begynner å håndtere med den. Transportsikringene kan også være lurt å sette på først. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Gjør det noe om eg vasker med den nå? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei. Om du har reparert den så gjør det ingenting om du vasker med den! Om du ikke har reparert den vil skadene bare bli større og du kan risikere at maskinen ikke er reparerbar om du bruker den mere. (ville du brukt en bil der ett av hjulene "skrapte" borti karroseriet?) Good Luck. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Tok sjangsen å fyrte den igang eg..skraper når den er på ett visst punkt i sirkelen,MEN så skrapte det en gang,og nå har den ikke laget noen lyd mere...noe som lå nedi der eller? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 BH-spiler har en tendens til å falle ut og forårsake mye morsomt med vaskemaskiner har jeg latt meg fortelle av noen som reparerer vaskemaskiner. Men hva har dette spm. egentlig å gjøre under Elektronikk her på forumet å gjøre? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Søkte å så at det lå flere tråder ang vaskemaskiner her,så da postet eg her eg også..mulig det er feil sted... Lenke til kommentar
AcRoX Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Kan også være børstene på motoren som begynner å bli slitte. Dette er samme som som er i dynamoer på biler. Har skiftet børster på 2 vaskemaskiner før, en relativ enkel jobb. Men som sagt er det jo trangt og masse klips og annet dritt. Ikke veldig stort problem dersom man har skrudd litt før. Disse børstene koster fra 300-600kr alt etter hvilket merke det er. Husker jeg også fikk sånn en "skummel" lyd når den skulle begynne å sentrifugere. Det kommer av at det er dårlig kontakt mellom børstene og hjulet de ligger inn til. Det er en slitasje del og kan forekomme etter bare noen år hvis maskinen er brukt hyppig. Sier ikke det er dette som er problemet ditt, men at det kan være det Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det med børstene er en god mulighet. De kan lage periodiske lyder når de nesten er utslitt. Lyden ligner ofte på den som kommer fra en skralle når man vrir den "tilbake". Hvis det er feilen vil motoren stoppe til slutt, men jeg ville byttet børstene med en gang om de begynner å lage lyd, for når det er lyd er det som oftest dårlig kontakt, noe som fører til kraftig gnistdannelse som igjen fører til dårlig effektivitet og til slutt brent kommutator. Som nevnt over her er det ganske enkelt, men litt fiklete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå