Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Nokia har ikke blitt nummer en fordi de har mange modeller. Tvert imot har Nokia mange modeller som et resultat av at de har vært flinke og er nummer en.

Og som du sier, når man har hatt en telefon man er fornøyd med, kjøper man gjerne samme marke igjen, og dette har tydeligvis slått positivt ut for Nokia.

Jeg hoverer absolutt ikke over at Nokia er nummer én både hva gjelder smarttelefoner og vanlige telefoner, men det er altså et faktum. Om det er positivt eller ikke, er en helt annen diskusjon.

S710bruker: ta gjerne en kikk på denne linken:

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

Så du påstår at nokia ikke var første mobilprodusent til å spy ut samme telefon i forskjellige former og varianter? Nokia var vel også ganske unik med sin deksel strategi. Og fornøyd eller ikke fornøyd, det er veldig lett å kjøpe samme merke, så lenge man ikke er totalt missfornøyd. Nokia har forøvrig vært desidert flinkest i sin markedsføring. Og begynner man å se litt nærmere på markedet, så er det ikke slik at Nokia er markedsleder over alt. Se på Skandinavia, der vil jeg tro det er Sony Ericsson som dominerer det vanlige mobiltelefonmarkedet. Og HTC raser frem på smart-telefon markedet. Sony Ericsson selger vel mer og mer UIQ-telefoner også? Leste nyss en artikkel at Smartmobiler med s60 var den julegaven som ble hyppigst byttet i USA i år. Mange var altså rett og slett missfornøyd med dem.

Så det å være markedsleder, er ikke synonymt med å ha det beste produktet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poe: Ehh...nei. Hvor ser du at jeg påstår det?

-Nokia har såklart vært flinke på mange ting, som har ført dem dit de er i dag.

-Tall som viser at SE er markedsleder i skandiavia hadde det vært interessant å se.

-De fleste produsenter øker vel salget når markedet generelt er i vekst, hvem som øker markedsandelene og hvilke markedsandeler er vel så interessant. Jeg tror ikke Nokia kommer til å ha den posisjonen de har i dag for alltid, det er bare å se på historien. Både Ericsson og Motorola har hatt svært sterke posisjoner som de senere har mistet.

Hva gjelder Windows-telefoner så skal det faktisk være flere telefoner som kjører Linux enn WM..

Og en diskusjon om hva som er best er jeg helt enig i ikke kommer til å føre frem:) Som jeg har skrevet tidligere her så er det ikke ett system som er best for alle, et mener iallfall ikke jeg:)

Lenke til kommentar

-Tall som viser at SE er markedsleder i skandiavia hadde det vært interessant å se.

Vel, i Norge selger vel SE og Nokia temmelig likt, og når du da tar med deg at Nokia selger desidert flest smarttelefoner, så er det vel innlysende at Se selger flest vanlige mobiler. I Sverige er vel SE markedsleder, uansett om man regner med smarttelefoner eller ei. Danmark har vel noe av den samme salgsstatistikken som Norge, og det betyr vel at SE selger flest vanlige mobiler. Det skulle vel ikke være så vanskelig å komme frem til?

Lenke til kommentar

Vel, i Norge selger vel SE og Nokia temmelig likt, og når du da tar med deg at Nokia selger desidert flest smarttelefoner, så er det vel innlysende at Se selger flest vanlige mobiler. I Sverige er vel SE markedsleder, uansett om man regner med smarttelefoner eller ei. Danmark har vel noe av den samme salgsstatistikken som Norge, og det betyr vel at SE selger flest vanlige mobiler. Det skulle vel ikke være så vanskelig å komme frem til?

Det var jo interessant å høre. Nokia oppgir jo ikke tall for enkeltland de opererer i. Men du kan kanskje vise til en link som viser at Nokia og SE ligger likt i Norge. Det skulle vel ikke være så vanskelig å komme frem til?:)

Lenke til kommentar

Det var jo interessant å høre. Nokia oppgir jo ikke tall for enkeltland de opererer i. Men du kan kanskje vise til en link som viser at Nokia og SE ligger likt i Norge. Det skulle vel ikke være så vanskelig å komme frem til?:)

Du vet da like godt som meg at diverse butikkjeder oppgir salgsstatistikker, og da skal det vel ikke så mye intelligens til for å skjønne at dette gjenspeiler det totale markedet. Det er tilogmed gjort analyser som anslår markedsandeler. Dere har tilogmed skrevet om tallene her på amobil. Hvorfor later du nå som om dette ikke er en realitet? Og salgstallet angående smartmobiler er det jo dere som har skrevet om. Linken du etterspør finner du sikkert i arkivet her på amobil. Hvis ikke kan du prøve å søke på mobilen.no eller itavisen.no. Men når det er sagt, er Svenske mobil.se mye flinkere til å skrive om markedsstatistikk enn det dere er. Der har de stort sett månedlige oppdateringer. Mobil.se er også mye mer nøytral i sin bedømmelse av telefoner, og der er det ikke bare Nokia sine toppmodeller som får skryt. De har skjønt at funksjoner ikke automatisk er det samme som en god telefon.

Lenke til kommentar
Hei,

Nokia har ikke blitt nummer en fordi de har mange modeller. Tvert imot har Nokia mange modeller som et resultat av at de har vært flinke og er nummer en.

Og som du sier, når man har hatt en telefon man er fornøyd med, kjøper man gjerne samme marke igjen, og dette har tydeligvis slått positivt ut for Nokia.

Jeg hoverer absolutt ikke over at Nokia er nummer én både hva gjelder smarttelefoner og vanlige telefoner, men det er altså et faktum. Om det er positivt eller ikke, er en helt annen diskusjon.

S710bruker: ta gjerne en kikk på denne linken:

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

Nokia har prøvd, og vågd. De slo seg først opp på kjekke businesstelefoner, deretter kapret de ungdommen med utskiftbare deksler og kule ringetoner og logoer.

De har ligget bra fremme med kameratelefoner, modeller med wlan, men ikke minst Series 60 OS (Symbian). Nokia har meget bra telefonbok og kalendere. Flott med Active Standby. Nokia har også flere modeller med innebygget GPS.

I en god periode var Ericsson langt fremme på teknologi, men de siste årene er lyspunktet Walkman-teknologien og RDS-radioer (da under merket Sony Ericsson).

Nokia leverer ikke mer enn de må når det gjelder design. Der er SE, Samsung og LG bedre.

Nokia er på topp når det gjelder PC-programvare. Andre har halt innpå, men Nokia er på topp.

SE-telefonene virker noe mer robuste enn Nokia. Når det gjelder feil, er Nokia på topp med klar margin. Av alle de telefonene jeg har hatt, ligger Nokia desidert høyest i feilprosent, dessverre.

Mine to favorittmerker innen mobiltelefoner er Nokia og SE. Har i dag Nokia N82 og 6110 Navigator. Fra SE har jeg W580i og W610i. Skal en stund nå satse på en av de to SE-telefonene, med 6110 som reservetelefon/GPS-telefon. N82 er på auksjon, og den er garantert å bli solgt. Synd med designet på den, men ellers er den en kanontelefon. Håper jeg ikke kommer til å angre for mye på salget.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videre påstår du at e90 skulle være enklere å bruke. Dette beror kun på at du er mer bevandret innen s60 enn du er i Windows mobil, og hadde du vært seriøs i din jobb, hadde du skjønt at dette kun er snakk om en vane. En uerfaren bruker vil finne seg mye raskere til rett i et windowsmiljø,som han kjenner fra sin pc, enn han vil gjøre i et symbian-os.

Her må jeg si meg enig med poe, skjønte ikke en dritt av S60 da jeg begynte med det og ennå lærer jeg stadig noe nytt. Synes det i utgangspuntket er rotete satt opp og på ingen måte enkelt å lære seg å bruke. Når du kan det blir det imidlertid bra å bruke :)

Lenke til kommentar
...

Må bare si meg helt enig. Dette var et innlegg fra en som tydeligvis har fulgt med i timen:) En liten kommentar ang. feilprosent bare, at dette varierer sterkt fra modell til modell. For små merker (altså ikke Nokia og SE) med få modeller har nok dette også gitt uheldige utslag når de har hatt modeller som har vært plaget med mye feil.

Poe: Jeg venter på den linken som sier at Nokia og SE har lik markedsandel i Norge jeg, hvis det er så enkelt å finne så er det sikkert ikke noe problem å legge den ut?

Endret av audunms
Lenke til kommentar
...

Må bare si meg helt enig. Dette var et innlegg fra en som tydeligvis har fulgt med i timen:) En liten kommentar ang. feilprosent bare, at dette varierer sterkt fra modell til modell. For små merker (altså ikke Nokia og SE) med få modeller har nok dette også gitt uheldige utslag når de har hatt modeller som har vært plaget med mye feil.

Poe: Jeg venter på den linken som sier at Nokia og SE har lik markedsandel i Norge jeg, hvis det er så enkelt å finne så er det sikkert ikke noe problem å legge den ut?

Du klarer å finne dette selv. Hvis ikke så kan du jo spørre de andre i redaksjonen i morgen? Jeg vet dere har hatt en artikkel om dette ei stund tilbake. Og merk at jeg skriver lik markedsandel i Norge/Sverige/Danmark.

Dere gjenga blant annet nylig en omstridt undersøkelse fra norsk Gallup som Sony Ericsson selv benektet. Der sier SE blant annet at i forhold til de totale salgstallene i Norge, så vil deres egne tall tilsi at de har ca 50% av markedet. I Sverige er det ingen som benekter at SE er markedsleder, for utenom du kanskje? Nokia sin strategi med ikke å oppgi salgstall i lokale markeder, er rett og slett markedsføring. Så lenge de er desidert størst i hele verden, så vil de gjerne skape et inntrykk av at de er størst over alt. Det er god reklame. SE har imidlertid alt å tjene på å gi ut tall i de markeder de faktisk er størst, eller på høyde med Nokia.

Lenke til kommentar

Regner med det ikke kommer noen link som viser det da :grin:

TNS Gallup sin undersøkelse viste forøvrig at 55% av befolkningen hadde en Nokia for halvannet år siden:

http://www.amobil.no/artikler/nokia_overlegne_i_norge/30602

Det betyr jo ikke at 55% av telefonene som selges er Nokia selvsagt.

Fint om du kan vise til hvor jeg har sagt at SE ikke er markedsleder i Sverige, siden jeg ikke er så glad i å bli tillagt meninger jeg ikke har.

Hvem som er størst spiller ingen rolle for meg, men det er jo greit å holde seg til fakta. Series 60 er iallfall verdens mest solgte smarttelefoner. End of story.

Lenke til kommentar
Regner med det ikke kommer noen link som viser det da :grin:

TNS Gallup sin undersøkelse viste forøvrig at 55% av befolkningen hadde en Nokia for halvannet år siden:

http://www.amobil.no/artikler/nokia_overlegne_i_norge/30602

Det betyr jo ikke at 55% av telefonene som selges er Nokia selvsagt.

Fint om du kan vise til hvor jeg har sagt at SE ikke er markedsleder i Sverige, siden jeg ikke er så glad i å bli tillagt meninger jeg ikke har.

Hvem som er størst spiller ingen rolle for meg, men det er jo greit å holde seg til fakta. Series 60 er iallfall verdens mest solgte smarttelefoner. End of story.

Ja, men det har da jeg skrevet før. Og jeg tilla deg ingen meninger, kun et spørsmål til deg. Gallup sin undersøkelse var som sagt meget omstridt, og fant du den, så fant du og artikkelen der SE opplyser sine markedsandel begrunnet i salgstall i Norge? Du finner også direkte salgstall for Sverige hvis du besøker mobil.se.

Lenke til kommentar

Helt uenig i testen!

Design

Det er ikke et kjedelig utseende, det er funskjonelt. Ikke alle vil ha bling-blig "rosa og gull" Dolche-Cabanna/Ferari/Fjortiss telefoner. Personlig mener jeg S730 er penere enn S710 (liker ikke kråkesølv). Den passer meg ypperlig.

WM6 Standard (Smartphone) har ikke mulighet for "touch"-skjerm. Da må man ha WM6 Pro (PocketPC).

Tastaturet er en vanesak, og jeg skriver nå fortere på dette enn noen annet telefon jeg har hatt. Faktisk er det ikke en byrde å skrive en epost eller to heller. T9 bruker jeg ikke lenger i det hele tatt, mye enklere med tastauret.

Hvis du vil ha "Eye Candy" i menyene, så er dette noe som går ann å skru på. Glorete Nokia menyer er jeg ikke noe glad i uansett. Mer unødvendig animasjon = mer prosessorkraft = mindre batteri. Man kan også endre "meny-systemet" etter eget ønske, da dette egentlig bare er en "start meny". Det finnes også hundrevis av tillegsprogrammer som horer opp utseende til telefonen.

Maskinvare og tilbehør

Med andre ord, i ytelse banker den alt annet med sin 400MHz Qualcomm prosessor. Hva skal du med 3D java når en kan kjøre CE-spill? Ubrukelig å teste Java, selv om den kan kjøre java kode. Sier ingenting om telefonen.

Jeg leser e-post med doc-, xls-, og pdf-vedlegg, og de åpnes umiddelbart. De er som regel ikke mange sidene lange. Kanskje det hadde vært en idè å nevne? 100 siders dokument, og forvente at det åpnes på en-to-tre, hva-i-all-verden...

Med hensyn på "testen" av overføringshastigheten over WiFi, kan du jo skru på "optimalisert for ytelse" og prøve igjen.

Det er først og fremst "sync-ing" som for mange er hovedpoenget med en WM telefon.

Underholdning

S730 har kun mono-høyttaler for avspilling av lyd. Og så?

Radio er mangelvareFM-båndet slukkes snart.

Med tanke på at S730 nektet å kjøre Java 3D-testen vår, bør du ikke ha for store forhåpninger til støtten for avanserte Java-spill.Men du kan kjøre quake i stedet...

Video og bilde Jeg har egne saker til dette. Vi leker jo tross alt ikke butikk...

Vi anbefaler ikke å kjøpe den om du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare.Den er nettopp derfor du skulle anbefale å kjøpe denne. Hva er det dere egentlig tenker?

Å sammenligne denne med den dobbelt så dyre (og store stygge) Nokia E90 er heller ikke "fair play". Og, HTC touch dual kjører WM6 Pro, det blir også feil sammenligninggrunnlag.

Min erfaring?

Jeg ler av alle andre telefoner, mens jeg snakker i Skype, laster ned epostvedlegg, surfer på vanlige internett-sider, skriver fortere en fanden, med 3G/WiFi/WhatEver, ser video, hører på musikk og spiller. Føles som en Maserati når alle andre har traktor.

Seriøst, ingen minus?

Jo, tre ting: Ikke 3.5mm lydutgang, ikke fullverson av Outlook, ingen GPS (foreløpig).

Lenke til kommentar
Helt uenig i testen!

Design

Det er ikke et kjedelig utseende, det er funskjonelt. Ikke alle vil ha bling-blig "rosa og gull" Dolche-Cabanna/Ferari/Fjortiss telefoner. Personlig mener jeg S730 er penere enn S710 (liker ikke kråkesølv). Den passer meg ypperlig.

WM6 Standard (Smartphone) har ikke mulighet for "touch"-skjerm. Da må man ha WM6 Pro (PocketPC).

Tastaturet er en vanesak, og jeg skriver nå fortere på dette enn noen annet telefon jeg har hatt. Faktisk er det ikke en byrde å skrive en epost eller to heller. T9 bruker jeg ikke lenger i det hele tatt, mye enklere med tastauret.

Hvis du vil ha "Eye Candy" i menyene, så er dette noe som går ann å skru på. Glorete Nokia menyer er jeg ikke noe glad i uansett. Mer unødvendig animasjon = mer prosessorkraft = mindre batteri. Man kan også endre "meny-systemet" etter eget ønske, da dette egentlig bare er en "start meny". Det finnes også hundrevis av tillegsprogrammer som horer opp utseende til telefonen.

Maskinvare og tilbehør

Med andre ord, i ytelse banker den alt annet med sin 400MHz Qualcomm prosessor. Hva skal du med 3D java når en kan kjøre CE-spill? Ubrukelig å teste Java, selv om den kan kjøre java kode. Sier ingenting om telefonen.

Jeg leser e-post med doc-, xls-, og pdf-vedlegg, og de åpnes umiddelbart. De er som regel ikke mange sidene lange. Kanskje det hadde vært en idè å nevne? 100 siders dokument, og forvente at det åpnes på en-to-tre, hva-i-all-verden...

Med hensyn på "testen" av overføringshastigheten over WiFi, kan du jo skru på "optimalisert for ytelse" og prøve igjen.

Det er først og fremst "sync-ing" som for mange er hovedpoenget med en WM telefon.

Underholdning

S730 har kun mono-høyttaler for avspilling av lyd. Og så?

Radio er mangelvareFM-båndet slukkes snart.

Med tanke på at S730 nektet å kjøre Java 3D-testen vår, bør du ikke ha for store forhåpninger til støtten for avanserte Java-spill.Men du kan kjøre quake i stedet...

Video og bilde Jeg har egne saker til dette. Vi leker jo tross alt ikke butikk...

Vi anbefaler ikke å kjøpe den om du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare.Den er nettopp derfor du skulle anbefale å kjøpe denne. Hva er det dere egentlig tenker?

Å sammenligne denne med den dobbelt så dyre (og store stygge) Nokia E90 er heller ikke "fair play". Og, HTC touch dual kjører WM6 Pro, det blir også feil sammenligninggrunnlag.

Min erfaring?

Jeg ler av alle andre telefoner, mens jeg snakker i Skype, laster ned epostvedlegg, surfer på vanlige internett-sider, skriver fortere en fanden, med 3G/WiFi/WhatEver, ser video, hører på musikk og spiller. Føles som en Maserati når alle andre har traktor.

Seriøst, ingen minus?

Jo, tre ting: Ikke 3.5mm lydutgang, ikke fullverson av Outlook, ingen GPS (foreløpig).

Hei,

Design: at den er blitt større enn S710 kan umulig være positivt. Bokstavtastaturet fungerer bra, det ser du også at jeg skriver. Talltastaturet (altså tastaturet foran på telefonen), er jeg derimot ikke like fornøyd med.

Eye Candy i menyene har aldri _jeg_ etterlyst:)

Maskinvare: Jeg er fullt klar over at denne har en vesentlig raskere prosessor enn S710, allikevel virker den knapt raskere på meg. Vi har tidligere skrevet om HTC-drivere som utnytter maskinvaren dårlig her på Amobil.

Java-testene på kjører vi på alle telefoner, selv om de selvsagt ikke er av like stor interesse på telefoner med smarte operativsystem.

Underholdning: Denne kategorien er nå en gang med i alle testene våre. Og da må vi skrive om hva telefonen har og ikke har, selv om det ikke teller like mye inn på totalkarakteren. Det hadde blitt litt kjedelig om hele underholdningskapittelet skulle blitt begrenset til faktaboksen og "dette skriver vi ikke om på denne telefonen for det er en profftelefon";) Eller "Denne telefonen har en mono-høyttaler, men siden det er en profftelefon teller det som en stereohøyttaler" :)

Som nevnt tidligere tester vi telefoner slik de er "ut av esken". Og igjen, det er selvsagt et pluss at du kan installere egne programmer.

Digresjon: Er FM-radio på vei ut? Og jeg som trodde at salget av DAB-radioer stupte;)

Jeg tror du må lese advarselen vår om smarttelefoner en gang til... Vi anbefaler IKKE å kjøpe den om/dersom du IKKE trenger multitasking osv.

Til din bruk passer sikkert en S730. Det gjør også mange andre telefoner. Hva gjelder konkurrenter, så er de nå en gang der. Sånn er verden, og det er ikke alltid "fair play". :)

Det kan virke som du har blinket deg ut de negative tingene vi har lagt merke til på S730, og ikke sett at de positive tingene er i flertall. Terningkast 4 er som nevnt tidligere ikke noe dårlig terningkast.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det flere enn meg som begynner å bli lei av at trådene som etterfølger en test på Amobil alltid inneholder innbitt kverulering av en ikke navngitt forumbruker med nick på tre bokstaver?

Ikke lei, litt provosert.

Det er rett og slett ufin debatt-teknikk å bruke slike personkarakteristikker som vi ser her.

Helt på kanten(og litt over) terskel for hva som er tillatt iht retningslinjer.

Det er åpenbart at mange har ett noe "religiøst" forhold til mobilen/favorittprodusenten sin.

Jeg oppfordrer alle med sterke meninger både om mobil og mobiltester til å debattere på ett mer nøytralt nivå.

Skriv gjerne:

"zzzz er en dust og kan ingenting om mobiler.. Testene hans er en vits!!" 100ggr.

Slett det.

Gjenta inntil du har roet deg ned.

Skriv så en mer saklig post hvor du holder deg unna person-karakterstikker og ufine hentydninger mot den som skriver tester.

Lenke til kommentar
Jeg oppfordrer alle med sterke meninger både om mobil og mobiltester til å debattere på ett mer nøytralt nivå.

Og ikke minst inneholde et bitte-bitte lite snev av topic?

Sliter litt med å se hva bl.a diskusjoner om Nokia VS SE, har i en HTC tråd å gjøre

Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som begynner å bli lei av at trådene som etterfølger en test på Amobil alltid inneholder innbitt kverulering av en ikke navngitt forumbruker med nick på tre bokstaver?

Det er jo ingen som tvinger deg til å lese mine poster. Og for å kverulere så må man nødvendigvis være 2. Og nå gjør jo akkurat du det samme som du kritiserer meg for. Hørt om uttrykket "å kaste stein i glasshus"?

;)

Lenke til kommentar

Og ikke minst inneholde et bitte-bitte lite snev av topic?

Sliter litt med å se hva bl.a diskusjoner om Nokia VS SE, har i en HTC tråd å gjøre

Sporet litt av, ja. Men debatten dreide seg i utgangspunktet om hvorfor HTCs730 kun fikk 4 i terningkast.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...