Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skolen suspendere meg pga dette?

Comma Chameleon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er igrunnen ganske så enig med trådstarter her. Han er utvist for en hendelse som skjer utenfor skolens område, utenom skoletiden og uten "skoleinnhold".

Og då skal han vel heller ikkje "straffast" etter reglementa som gjeld på/for skulen?

For det er jo ut fra skolereglementet at trådstarter er bortvist, ikke sant?Det er, som det tidligere er blitt påpekt, opplæringslovens §§ 2-9 og 2-10 som er aktuelle.

Ja, men gjeld ikkje dette berre medan elevane er på skulen/ på reiser i skuleregi?

Lenke til kommentar
Jeg er igrunnen ganske så enig med trådstarter her. Han er utvist for en hendelse som skjer utenfor skolens område, utenom skoletiden og uten "skoleinnhold".

Og då skal han vel heller ikkje "straffast" etter reglementa som gjeld på/for skulen?

For det er jo ut fra skolereglementet at trådstarter er bortvist, ikke sant?Det er, som det tidligere er blitt påpekt, opplæringslovens §§ 2-9 og 2-10 som er aktuelle.

Ja, men gjeld ikkje dette berre medan elevane er på skulen/ på reiser i skuleregi?

Helt enig i begge innputene. Det er det som er kjernen i mitt innlegg: Skolen er ikke part i dette.

Edit: La meg nevne et nærliggende eksempel:

For mange år siden braket to kollegaer av meg sammen i et verbalt "slagsmål" i arbeidstiden. De valgte å gjøre opp sitt mellomværende utenom arbeidstid, på tørre never. Taperen klaget til arbeidsgiveren som tok affære ovenfor vinneren. Han klaget saken inn til fagforeningen som svei ørene på arbeidsgiveren. De (arbeidsgiveren) hadde ingenting med den striden å gjøre, nettopp fordi den skjedde utenom arbeidstid.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Dessverre er det i de fleste diskusjoner her i juss-delen at mange begir seg inn i en diskusjon uten å belegge sine uttalelser. I slike deler som dette synes jeg man burde få se litt mer enn bare synsing. Det ska lundestrekes at dette er min mening som bruker, og har ingenting med min rolle som brukermoderator å gjøre siden det ikke finnes slike retningslinjer. Grunnen til at jeg understreket dette var at jeg vil unngå at personer klager på mine uttalelser som jeg gjør som bruker. Mine moderator uttalelser setter jeg helst i et eget innlegg, og hvis det kommer i samme innlegg så sier jeg klart fra om dette.

Når det gjelder vedkommendes sak så stiller det seg for meg en rekke med spørsmål som må besvares, dette er både strafferettslige og forvaltningsmessige avgjørelser.

Den strafferettslige biten lar vi ligge, det er uinteressant for posten om trådstarter kan bli straffet for sine uttalelser og etter min mening også off topic. Det er ikke hva det spørr etter, og som i en enhver juridisk fremstilling som er god så nevner man kort at disse problemstillingene skal ligge.

Når det gjelder skolens anledning til å utvise trådstarter så kan man med en gang slå fast at forvaltningslovens regler gjelder, jeg tror Gaidaros gjorde en god utredningpå dette.

Dessuten vil jeg henvise til rundskriv fra utdanningsdepartementet udir 07 2005 som slår den tvilen vekk:

De mest alvorlige refsingstiltakene vil innebære at det blir fattet enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Avgjørelse om bortvisning for en eller flere dager, samt bortvisning for resten av et kurs eller tap av rett til videregående opplæring, er enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2, og saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kap III – VI gjelder.

Siden du går VG 2 så gjelder opplæringsloven § 3-7 og 3-8, og ikke reglene for grunnskolen.

Høyesterett har gjennom domskontroll med forvaltningen sat visse krav til et frvaltningsvedak, disse kan kokes kort ned (siden det er et forum og ikke oppgave) til legalitetsprinsippet og lex superior prinsippet (som er en kollisjonsregel).

Lex superior prinsippet er et kollisjonsprinsipp som går ut på at trinn høyere regel går foran den trinnlave regel, eks. grunnlov over formell lov og formell lov over forskrift.

Legalitetsprinsippet går ut på at man må ha hjemel i formell lov for å kunne fatte et vedtak, og hvis vedtaket er til ugunst for vedkommende så trenger det sterkere hjemmel enn et vedtak som er til gunst.

Vedtak om suspendering er helt klart et vedtak til ugunst som man trenger hjemmel i lov for å iverksette. I denne saken så vil man se at det er flere mangler som etter min mening er skremmende.

Det er helt klart at ordensregelment på sklole har hjemmel i lov, og således regnes som en forskrift, jfr. § 3-8.

Hvis det ble skrevet utenfor skoletid på facebook så vil kort og godt ikke opplæringsloven gjelde, og således vil kravet til hjemmel i lov forsvinne.

Sklens reglement gjelder kun i skoletid, på ekskursjoner i skolens regi og fram og tilbake til skole. Dette kom man også fram til i NOU 1995:18 s. 218:

Mer tvilsomt er det i hvilken utstrekning ordensreglementet vil kunne fastsette bindende regler for elevenes atferd i fritiden. Utgangspunktet må her være at skolen bare kan gi regler med virkning utenfor skolen så langt det kan begrunnes direkte i skolegangen. Ordensreglementet vil således kunne ha bestemmelser om elevenes atferd på vei til og fra skolen, men ikke elevenes atferd i fritiden for øvrig

Se også Bryne saken som versete i media, linker:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=303271

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article256895.ece

Subsidiært blir spørsmålet om det forelå hjemmel i lov til å kunne suspendere deg:

I § 3-8 (1) førse punktum finner man følgnde bestemmelse:

Fylkeskommunen kan fastsetje i ordensreglementet at elevar som alvorleg eller fleire gonger bryt reglementet, kan visast bort i inntil fem dagar

I siste ledd står det følgende:

Før det blir gjort vedtak om bortvising eller tap av rettar, skal ein vurdere om det er mogleg å bruke andre hjelpe- eller refsingstiltak.

Disse to satt i sammen, så er det min mening at det kanskje ikke var det første man skulle ty til. Men dette er min vurdering, og jeg har ikke innsyn i fakta i den grad skole har.

Uansett har du en rett til å bli hørt.

Når det gjelder spørsmålet om kontaktlæreren kunne utvise deg er spørsmålet greit.

Det følger av §3-8 (1) siste punktum at:

Rektor sjølv vedtek å vise bort ein elev etter leddet her etter å ha rådført seg med lærarane til eleven.

Og fra tidligere nevnte rundskriv:

Det er kun rektor som kan ta avgjørelsen om bortvisning, og myndigheten kan ikke delegeres.

Med mindre kontaktlæreren fungerte som midlertidig rektor så hadde hun ikke anledning til å suspendere deg. Dette i seg selv er en klage grunn etter forvaltningsloven.

Link til runskriv: http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=692

Det er også viktig å understreke at legalitetsprinsippet er til for å hindre myndighetsmisbruk, i dette tilfellet skolens. Med andre ord så er det ikke trådstarter som må begrunne hvorfor den sanksjonen som ble gitt ikke var berettiget, men det er skolen som må begrunne hvorfor den var berettiget til å suspendere trådstarter. En henvisning til ordensreglementet er ikke nok når det ble begått i fritiden, dette fordi a) lex superior prinsippet tilsier at opplæingsloven ikke kunne anvendes i elevenes fritid, og det samme må da gjelde ordensreglemente og b) skolen må ha hjemmel i formell lov, noe de ikke har på elevens fritid.

Det er også viktig å understreke at vedtaket også kan kanskje være i strid med Grl. § 100 om ytringsfrihet, det er også en interssant tanke som ikke er blitt nevnt. Siden også trolig amerikansk lovgivning vil virke inn (siden serverne står i USA), så vil jeg også henvise til the first amenment som inngår i Bill of Rights tilden amerikanske grunnloven. Med andre ord så kunne muligens vedtaket kanskje vært i strid med en grunnlov, og med mye mindre sikkerhet to grunnlover. Dette synes jeg er rart ingen som har skrevet hittil har berørt, da ytringsfrihet i mine øyne er ganske verdifull i samfunnet.

Det som ikke er nevnt er at skolen også kan ha kompetnse i en eventuell avtale mellom skole og foreldre/ event. elev hvis over 18 år. Men dette vil jeg ikke berøre noe dypere.

Så etter min korte redegjørelse så er det min oppfatning at du burde klage på avgjørelsen om suspensjon, slik at ikke skolen kan bruke dette mot deg når de skal fastsette fravær samt orden og oppførsel karakter.

Krev også begrunnelse fra rektor hvor skolen fant sin hjemmel til å suspendere deg, samt hvorfor vedtaket ble hgjort av en kontaktlærer og ikke rektor. Dette er en kompetanse som rektor IKKE har mulighet til å delegere nedover som nevnt. Slik at vedtaking av suspensjon skal utføres av rektor, og rektor alene.

Men ikke legg alt for mye kort på bordet, noe må man spare til klagen. Men først får man se hva møtet vil frembringe.

Merk at jeg har ikke tatt for meg en evet. strafferettslig konsekvens, da denne ikke er nteressant her etter min mening.

Lenke til kommentar

Flott innlegg KVTL.

Mye der som jeg kan bruke når jeg skal legge fram saken.

Og de kildene som har blitt påvist tidligere og de som du nevner beviser bare min mistanke om at skolen gjorde noe galt.

jeg skal forberede meg, og tenke taktisk over hva jeg skal si på mandags morgenen for å komme best mulig ut av dette

-Aivio :)

Lenke til kommentar

Viser til KVTL`s post nr. 44. WOW :wow: (hva annet kan man vel si ...)

Samtidig vil jeg vise til Ot.prp. nr. 46 (1997-98) Om lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) 20 Ordensreglement, bortvising og liknande

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/re....html?id=159001

Interessant lesing.

Denne Ot.prp. tar på en fokusert måte tak i nettopp straff og bortvisning. Blant annet blir problematikken omkring kollektiv avstraffelse belyst, selv om det er OT i forhold til denne debatten.

Mht. bortvisning sies det (legg merke til uthevningen):

Vilkåret for å vise bort ein elev er at han «... vedvarende har vist en oppførsel som i alvorlig grad går ut over orden og arbeidsro i skolen, eller når en elev i alvorlig grad forsømmer sitt arbeid eller sine plikter ...», jf. lvgo. § 16 andre leddet. Uttrykket «vedvarende» i lovregelen vil seie at enkeltståande episodar eller regelbrot ikkje gir grunnlag for bortvising. Dessutan er det berre regelbrot som er viktige for arbeidet til elevane i skolen, som kan føre til bortvising.
Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Så ifølge dette hadde skolen ingen rett til å bortvise meg fra skolen?

Nei de hadde ikke det. Både fordi du ikke gjorde noe galt i forhold til reglementet, men også fordi du ble bortvist av andre enn rektor. I Ot.prp. som jeg henviste til står det presisert at det kun er rektor som kan utvise og myndigheten kan ikke delegeres (akkurat slik KVTL skrev i sin post)

Jfr:

......i grunnskoleforskrifta skal ordensreglementet ha reglar om at rektor ved skolen skal ta avgjerd om bortvising etter at han eller ho har rådført seg med lærarane til eleven. Det er altså ikkje lov å gi andre tilsette fullmakt til å vise bort elevar.

Eneste tilnærmingen til skolereglement i dette tilfellet er i forhold til mobbing, hvis vi ser på problemet i litt videre forstand. Men mobbing utenfor skolen er jo likevel ikke skolens anliggende, like lite som eventuelt narkobruk, tyveri, rasisme, slåssing, etc... i fritiden ikke trenger å angå trådstarters oppførsel i skolesammenheng.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Da er det jeg har ment riktig. Begynner å få en solid liste med argumenter her nå.

Men en ting til. Jeg har enda ikke pratet med læreren det gjelder, og er faktisk usikker på om denne læreren er orientert om dette. For det er mulig de ikke har gjort det. Jeg har bare snakket med kontaktlærer og avdelingsleder. De er de eneste.

Har de gjort enda mer galt hvis den læreren det gjelder ikke vet om utvisningen og anmerkningen?

Det er noe jeg uten problem kan se for meg de lærerne gjøre.

Edit

Siden skolen faktisk har brutt lover og regler, kan dette taes videre slik at skolen kan bli straffet?

Jeg sater på å bruke dette slik at hele episoden blir glemt, og jeg sier unnskyldning til læreren personlig, og at merknadene ikke kommer på vitnemålet.

Men hvis skolen ikke er interessert i dette, kan jeg da true (evt. gå videre) med anmeldelse/søksmål?

Tviler på at det går så langt at det skjer, men kan bruke det som argument? :)

Endret av Aivio
Lenke til kommentar

La oss kjøre lingja helt ut. Du knipser lærerinna di i full gang med å formere seg, dritings på dassen på en pub og legger det ut på nettet. Tror du at du ikke blir banna fra skolen?

Endret av Toor
Lenke til kommentar
La oss kjøre lingja helt ut. Du knipser lærerinna di i full gang med å formere seg, dritings på dassen på en pub og legger det ut på nettet. Tror du at du ikke blir banna fra skolen?

Ehm, relevansen?

1. han la ikke ut bilde

2. det skjedde ikke i skoletid

3. skolen kan ikke gripe inn

Lenke til kommentar

Vel. Samtalen med rektor er i morgen 0815, så nå skal jeg sette meg ned og skrive ned stikkord og paragrafer som er viktig å ha med. Forberede meg litt.

Er det noen tips og slikt dere har som ikke er nevnt?

Skal holde meg saklig og høflig, men samtidig bestemt.

Edit:

Toor: Som Christian86 påpekte la jeg ikke ut bildet.

Hvis skolen skal straffe noen burde det være bildet tatt av eleven, og lagt ut uten lærerens samtykke.

Bildet er forresten fortsatt ute på facebook.

Endret av Aivio
Lenke til kommentar

Har vært hos samtale med rektor nå.

Jeg la fram saken klart, høflig og saklig. dessverre så er han veldig sta, og han mener han hadde all rett til å be lærerne utvise meg. Jeg forklarte at loven sier han gjorde noe galt og må fjerne det, men han brydde seg ikke om det og sto på sitt.

Så det jeg må gjøre nå er å sende et brev til han, som han skal lese og sende videre til fylkeskommunen (tror jeg det het). De skal da behandle saken, og bestemme hvem som har rett, da begge er sta.

Læreren dette omhandler har (faktisk) ikke fått vite om denne kommentaren. Rektoren er usikker på om han skal fortelle det til denne læreren eller om han skal skåne henne for det. Kommentaren er som sagt borte, så det hun må gjøre da er jo å få se en utskrift av siden. Han sa at han vil oppfordre henne til å anmelde dette. Hvis hun får vite det skal jeg selvfølgelig legge meg flat og beklage. Tviler på at hun blir å anmelde det, men man kan aldri være 100% sikker.

Så i kveld skal jeg skrive brevet og sende det på mail til rektoren slik at han kan videresende dette.

jeg skal henvise til lover og regler det er fortalt om her, og samtidig forklare saken best mulig, slik at fraværet blir fjerna.

Tror dette kan gå i boks og jeg får fjerna det. Rektoren hadde ingen gyldige argument, da dette er gjort på fritiden.

Flott hvis det er noe mer jeg kan nevne i brevet. Hvis ikke får jeg stå på :)

Takk for all hjelp foreløpig i alle fall.

Aivio :)

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg sier bare.. Velkommen til min Verden.. En gang ble jeg suspendert fra skolen d\resten av dagen.. Og det var første skole dag i år.. xD Grunnen var at jeg har skytet fyrverkeri på skolen.. Måtte ha møte med rektor osv.. Men det som skjedde med deg får meg til å gå helt AMOK..!!! Hater sånne dritt folk!!! De kan ikke gjøre deg en dritt om du skrev den kommentaren etter skoletid!!

Lenke til kommentar

Tja. Tatt litt ut fra de andre innleggene, her er det en del feil gjort fra skolen sin side.

1) Du fikk ikke forklare deg før de utdelte straff.

2) Den som utviste deg hadde ikke myndighet til å utvise deg

3) De satte utvisning som straff med en gang, uten å snakke med deg eller vurdere andre alternativer først, som skal gjøres da utvisning er en veldig streng straff i skolesammenheng da det går ut over undervisningen din, som du har krav på.

4) Det ble skrevet utenom skoletid

5) Litt på kanten, men dette angriper jo ytringsfriheten

Når det er sagt er jeg enig med skolen at det skal komme en reaksjon, men da ikke fra skolen sin side, men fra læreren sin side. Her forsøker skolen å leke politi og straffe utenfor det de har myndighet til, noe som jo for så vidt er ganske alvorlig i seg selv. En ting du jo kan gjøre er å gå bort til læreren å beklage, og deretter forklare saken og hva skolen har foretatt seg. Da kan flere ting skje, en av de er selvsagt at hun blir såret, men vil tro hun synes det er bedre at du sier det en at rektor kommer og sier det. Viser hvertfall at du angrer.

Deretter vil hun enten si seg enig i straffen skolen ga deg og dermed være ferdig med saken, eller hun vil også innse at skolen ikke har rett til dette og si ifra til rektor om at hun synes skolen har gjort noe de ikke har lov til, unngått å opplyse henne om en sak som angår deg og henne og ordne opp slik at rektor kanskje kan bli litt greiere å ha med å gjøre. Noe annet som kan skje er jo selvsagt at hun krever større straff osv. men det ser jeg på som veldig usannsynlig hvis hun er en noe oppegående person. En innrømmelse og beklagelse fra din side før hun fikk vite det av rektor mener jeg er veldig voksent og viser at du ser hvor alvorlig det du har gjort er og at det kan såre andre og det at du kommer før rektor selv og sier hva som har skjedd hadde hvertfall ikke ført til at jeg krevde strengere straff. Uansett er ikke den siste så veldig farlig, da du faktisk har loven i ryggen til å sørge for at den straffen aldri havner i noe papir videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...