Comma Chameleon Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 At du snakker stygt om læreren din privat med dine venner er din sak. Når du prater stygt om læreren din på internett så er det offentlig, uansett hvor privat du tror facebook er. Tror du det er fritt frem for å trakkasere og mobbe kollegaer offentlig i arbeidslivet siden det ikke skjer på arbeidsplassen? Selvsagt ikke. Det er ikke poenget. Poenget er at skolen tar affære og utviser meg, dette er privat. Facebook har ingenting med skolen å gjøre. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Vel, hvis jeg legger meg langflat vil jeg tro straffen blir den suspensjonen jeg har fått idag og kanskje noe på adferd-karakteren tror jeg. Men bare det er alt for mye for meg når jeg går vg2. Det er viktig skole, og at de da blander inn hva jeg gjør på fritiden i der og straffer meg via det synes jeg er galt. Dessuten var det ikke så ille at det burde ta tak i på den måten. Jeg kan med stor sikkerhet si at minimum 90% av elevene har sagt noe stygt om en lærer. Skal de da kaste alle ut? Jeg vil ikke at det skal stå noen plass at jeg ble suspendert pga det der. At du snakker stygt om læreren din privat med dine venner er din sak. Når du prater stygt om læreren din på internett så er det offentlig, uansett hvor privat du tror facebook er. Tror du det er fritt frem for å trakkasere og mobbe kollegaer offentlig i arbeidslivet siden det ikke skjer på arbeidsplassen? Selvsagt ikke. Jeg reagerte litt på innholdet her. Det som har skjedd i denne saken treffer neppe det som folkelig kalles trakkasering, ordets rette betyding eller hensikt. Sånn set heller ikke med mobbing. som regel må det skje flere ganger eller være ledd i noe annet, eventuelt virkelig ille. Den kommentaren er uheldig, men i settingen som den presenteres som så makter jeg ikke å se din begrunnelse for ordvalg. Jeg undres likevel om det kan regnes som en ærekrenkelse, men det går jeg ikke inn på. Uansett, jf opplæringsloven §3-8 så har skolen adgang ved alvorlige eller gjentatte brudd mot skolens reglement å utvise en elev for inntil 5 dager. En skulle likevel likt å se hva forarbeidene kaller "alvorlig". Den kommentaren fremstår ikke å være noe ment slik skolen tar det slik jeg leser konteksten, og jeg sliter således med å se det så alvorlig at den treffer under den bestemmelsen. Endret 1. februar 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gikk læreren med på at bildet legges ut da? Hvis ikke har du gjort noe ulovlig der Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gikk læreren med på at bildet legges ut da?Hvis ikke har du gjort noe ulovlig der nå var det ikke han som fotograferte, men som la igjen en uheldig/upassende kommentar, det kan således ikke gjør han ansvarlig for bilde.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Åja, sorry leste litt fort Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gikk læreren med på at bildet legges ut da?Hvis ikke har du gjort noe ulovlig der Trådstarter la ikke ut bildet, han bare la inn en kommentar til bilde. Slik jeg ser det er det vedkommende som har tatt bildet og lagt det ut på nettet som er den som skulle refses her. Jeg kan ikke se at trådstarter har gjort noe galt. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Vil ikke forvaltningsloven også gjelde her? Folkehøgskolene er for en stor del finansiert med offentlige tilskudd, jf. § 17. Det kan derfor hevdes at beslutninger om inntak og om bortvisning av elever gjelder disponering av offentlige midler på en slik måte at de må klassifiseres som enkeltvedtak i relasjon til fvl. § 2. Dette vil innebære at forvaltningsloven kommer til anvendelse på slike beslutninger i forhold til den enkelte søker, jf. fvl. § 1. En slik oppfatning stemmer overens med folkehøgskoleloven § 4, som sier at departementet er klageinstans i andre «forvaltningssaker» enn disiplinærsaker etter § 11 (der skolens styre er klageinstans). Kilde: Regjeringen.no Slik eg les dette, analogisk i forhold til vanleg kommunal skule, vil eg gå ut i frå at forvaltningslova kan gjelde for dette tilfelle. Til opplysning: skulelovgjevinga gjer heller ikkje generelt sett unntak frå reglane i forvaltningslova. Endret 1. februar 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Vil ikke forvaltningsloven også gjelde her? Folkehøgskolene er for en stor del finansiert med offentlige tilskudd, jf. § 17. Det kan derfor hevdes at beslutninger om inntak og om bortvisning av elever gjelder disponering av offentlige midler på en slik måte at de må klassifiseres som enkeltvedtak i relasjon til fvl. § 2. Dette vil innebære at forvaltningsloven kommer til anvendelse på slike beslutninger i forhold til den enkelte søker, jf. fvl. § 1. En slik oppfatning stemmer overens med folkehøgskoleloven § 4, som sier at departementet er klageinstans i andre «forvaltningssaker» enn disiplinærsaker etter § 11 (der skolens styre er klageinstans). Kilde: Regjeringen.no Slik eg les dette, antitetisk i forhold til vanleg kommunal skule, vil eg gå ut i frå at forvaltningslova kan gjelde for dette tilfelle. Til opplysning: skulelovgjevinga gjer heller ikkje generelt sett unntak frå reglane i forvaltningslova. Kanskje vi burde finne ut om det er vgs eller fhs/hs som trådstarter går på. Jeg satt med inntrykk av vgs nemlig, og det er forskjellige regler. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ja det veit eg. Poenget var at når eg las det uttdraget, kor det vert hevda fvl. gjeld for folkehøgskular, så må det i alle fall gjelde for vanlege kommunale skular. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Men bare det er alt for mye for meg når jeg går vg2. Bare for å klarne opp. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Men bare det er alt for mye for meg når jeg går vg2. Bare for å klarne opp. Takk, da var det riktig. Argumentet for hvorvidt dette er en feilaktig utvisning eller korrekt utvisning vil således bero på tolkningsgraden av alvorlig. Er den ikke ansett som alvorlig har ikke skolen adgang til å utvise eleven. Det virker også noe søkt at det eleven sier blir tatt ut av kontekst slik at det kun er "fornærmede" som får si sin mening. En kan nærmest undres om personen sånn sett får være dommer i sin egen sak. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Er ikke trakasering på nett ganske så alvorlig da. Det "barn" ser på som uskyldig morro er nødvendigvis ikke det. BTW. det var Aivio som satte bildet i kontekst. Synes skolen gjorde det eneste rette her for det skal ikke sees på med milde øyne at gud og hvermann kan laste opp bilder på nett og bedrive simpel mobbing på det viset. Hadde jeg vært rektor der hadde intet mindre en høyesterett fått meg til å snu i det standpunktet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Er ikke trakasering på nett ganske så alvorlig da.Det "barn" ser på som uskyldig morro er nødvendigvis ikke det. BTW. det var Aivio som satte bildet i kontekst. Synes skolen gjorde det eneste rette her for det skal ikke sees på med milde øyne at gud og hvermann kan laste opp bilder på nett og bedrive simpel mobbing på det viset. Hadde jeg vært rektor der hadde intet mindre en høyesterett fått meg til å snu i det standpunktet. Vel, om du leser ordets rett forstand, feks caplex, så ser du at det er en rimelig malplassert bruk av ordet i denne saken. Slik jeg oppfatter saken passer ikke ordet inn her. Du må også se opplastningen av bildet og kommentaren som to forskjellige saker, for det to forskjellige personer som har gjort det, og læreren var ikke motivet i bildet, snarere uheldigvis ved siden av. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Trakasering[/url] ']Trakassering er en handling som setter et individ på et lavere nivå enn de andre, og som er uønsket av individet selv. Trakassering kan gå på ting som alder, kjønn, rase, funksjonshemninger, religion, nasjonalitet, og en hvilken som helst personkarakteristikk av individet, og kan være enten en isolert eller gjentagende hendelse. Jeg ser opplasting og kommentering som 2 saker og det er kommentaren som gjør dette til trakasering. Endret 1. februar 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Trakasering[/url] ]Trakassering er en handling som setter et individ på et lavere nivå enn de andre, og som er uønsket av individet selv. Trakassering kan gå på ting som alder, kjønn, rase, funksjonshemninger, religion, nasjonalitet, og en hvilken som helst personkarakteristikk av individet, og kan være enten en isolert eller gjentagende hendelse. mens caplex sier: trakassere (av fr. tracasser, til traquer, drive klappjakt på), plage, sjikanere, utsette for ubehageligheter. — trakasseri(er), plagsomheter, sjikanerier. Nå, jeg har litt mer tiltro til caplex enn wikipedia, men det er nå meg. Med dette i bakhodet så ser jeg enda ikke tankegangen om at trådstarter har bedrevet noe slikt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Og da vet du hvor ubehagelig lærerinnen fikk det når hun såg bildet i kontekst. Anser det som nok for å kunne bruke trakaseringsstempelet her jeg. Men poenget er at man ikke kan bruke nettet til å henge ut folk som man normalt sladrer venner mellom. På nett blir plutselig alt offentlig, noe tomme ord ut i luften ikke blir. Endret 1. februar 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Og da vet du hvor ubehagelig lærerinnen fikk det når hun såg bildet i kontekst.Anser det som nok for å kunne bruke trakaseringsstempelet her jeg. Men poenget er at man ikke kan bruke nettet til å henge ut folk som man normalt sladrer venner mellom. På nett blir plutselig alt offentlig, noe tomme ord ut i luften ikke blir. Så et bilde der læreren ikke! er motivet men kommer forbi ved en tilfeldighet, altså ikke bilde av henne, med en påfølgende kommentar er noe du setter i kontekst til å være bevisste handlinger fra starten av`? Logikken din er noe tynn der, slik jeg oppfattet teksten er trådstarter alene om kommentarene og bildet var ikke en gang tiltenkt å ha med læreren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ikke fra starten av men i det øyeblikket kommentaren kom på plass, ja. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Har lest det som står her, men en ting er det som ikke er avklart. Dette har skjedd på fritiden, og har ingenting med skolen å gjøre, annet enn at bildet ble tatt i timen. Da bør ikke skolen kunne gjøre noe med dette, og hun burde kommet som privatperson og sagt ifra. Er det noen regler som forhindrer skolen å utvise en elev pga noe som skjer på fritiden uten skolesammenheng? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Poenget er at skolen tar affære og utviser meg, dette er privat. Facebook har ingenting med skolen å gjøre. Jeg er igrunnen ganske så enig med trådstarter her. Han er utvist for en hendelse som skjer utenfor skolens område, utenom skoletiden og uten "skoleinnhold". Han har altså kommentert et bilde på internett. At bildet er av en lærer på skolen er vel ikke av betydning. Det må i så fall bli en sak mellom læreren og trådstarter. At skolen blander seg inn og blir part i saken ved å straffe trådstarter er uhørt, syntes jeg. Vel kan man argumentere med at det (kanskje, hvis man drar det langt nok) er umoralsk og kanskje lovstridig på generelt grunnlag, men hvordan strider handlingen mot skolereglementet? For det er jo ut fra skolereglementet at trådstarter er bortvist, ikke sant?Det er, som det tidligere er blitt påpekt, opplæringslovens §§ 2-9 og 2-10 som er aktuelle. De sier: § 2-9. Ordensreglement og liknande Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast. .......................................................................................... ................................................... Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. Vi ser da at det er reglementet som er utgangspunktet og danner basis for straffereaksjoner, blant annet bortvisning, og slettes ikke moralnormer. Grunner for bortvisning, som anses som en alvorlig straff, er alvorlig eller gjentatt brudd på ordensreglementet. § 2-10. Bortvising Kommunen kan fastsetje i ordensreglementet at elevar på årstrinna 8-10 som alvorleg eller fleire gonger bryt reglementet, kan visast bort frå undervisninga i inntil tre dagar, og at elevar på årstrinna 1-7 kan visast bort frå undervisninga for enkelttimar eller for resten av dagen. Rektor sjølv vedtek bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Før det blir gjort vedtak, skal ein ha vurdert å bruke andre hjelpe- eller refsingstiltak. Foreldra til elevar på årstrinna 1-7 skal varslast før det blir sett i verk bortvising for resten av dagen. Spørsmålet blir da slettes ikke om trådstarter kanskje er å bebreide eller om han skulle tenkt mer moralsk. Spørsmålet er kort og godt om hvilket reglementsparagraf som han har brutt for å bli bortvist og kanskje ytterligere straffet. Hvis han ikke har brutt reglementet, så skal han heller ikke straffes. Man straffer ikke mennesker etter forgodtbefinenede eller etter paragrafer som man produserer underveis. Dette er nemlig kjernen i legalitetsprinsippet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå