daheri Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hei folkens! Vi har akkurat satt sammen en PC med Zalman CNPS9700LED som cpu-vifte. Det fulgte med en "dimmer" for å styre viftehastigheten. Med tanke på at jeg har bygd denne PC-en for en fyr som er helt amatør når det gjelder slike ting valgte jeg å la være å sette på dimmeren for å slippe at han føkker opp ved å skru viften helt av. Problemet er da at kjøleren bråker rimlig drøyt på maks power hele tiden. Er det noen gode forslag for å dempe den litt uten å gi eieren mulighet til å føkke opp? Gir dimmeren mulighet til å skru viften helt av eller gir den kun mulighet til å dimme ned til laveste akseptable hastighet? I så fall kunne jeg jo installere den... Eller vil det være bedre å sette på en standard "vifte-hastighets-halverer"? Det er jo viktig at hastigheten ikke blir så lav at cpu-en blir overopphetet ved hard-core-gaming. Kjører forresten vifta på en E8400 cpu og har 3 kabinettvifter (noctua 19db) som gir fin kabinettlufting. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
avRack Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Skal gå fint å montere på den viftestyringa. Klarar ikkje å skru vifta heilt av, men ned til eit ganske lavt turtall. 1200rpm trur eg det er. Ganske så stille i alle fall. Du kan jo læra han å følga med på temperaturen litt og heller skru opp vifta om cpu kjem over 60-70 grader. Og gjerne skru opp viftehastigheten før han byrjar å spela! Eg har prøvd å stilla den inn slik at den justerer seg etter temperature på hovudkortet (Asus Maximus Formula SE), men utan hell så langt. Så eg måtte montere den manuelle viftestyringa for å få nokolunde tempo på vifta:) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Zalman fanmate'n monterer du jo med tosidig teip/borrelås inne i maskinen. Så en slik påstått amatør driver vel ikke å roter inne i PC-en . Dessuten er det som sagt kun volt regulering mellom 7v - 12v så han får ikke skrudd den av (som allerede nevnt) . Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jada, den går ned i 1395RPM på meg eller noe sånt, og det skal ikke gi noe særlig høy temperatur med mindre du har en heavy overclocket Q6600.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå