Gå til innhold

Forslag til billig manuell blitz

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe en ekstra blitz til bruk av-kamera ved portrett/produktfoto. Fra før har jeg en sigma 500DG super og en gammel sak med manuelle instillinger på.

Jeg ønsker en billigst mulig blitz som jeg kan stille styrke manuelt på. Gjerne optisk trigger, men kan godt leve uten ettersom jeg har nok hot-shoe triggere.

Lurte på om noen hadde forslag til hva jeg kan kjøpe.

Finnes det for.ex noen som selger gamle blitzer brukt i trondheimsområdet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Vivitar 285HV (Må være HV for å være "digitalkamerasikker".

Dette er en gammel arbeidshest som blir anbefalt bl.a. på www.strobist.com.

Review finner du her (Vivitar 285HV).

Denne blitsen koster 89,95$ fra bhphotovideo.com (Usa).

Kombinerer du det med en Wein Peanut Photo Slave så trigger den på lyset fra en annen blits (koster 18$).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

ebay er en mulighet selvsagt. Jeg har faktisk en gammel vivitar 283 også - men den regner jeg ikke med som innstillbar - med mindre jeg kobler på et potmeter selv direkte i hullene foran. Men jeg kan ikke skjønne at jeg kan få til det på en praktisk måte.

aner noen om vivitar 285hv egentlig har muligheter for å sette hel-manuell power eller har den samme kvasiautomatikken som de gamle har ?

At den er digitalsikker har ikke noe å si for min del - ettersom jeg kommer til å bruke den med peanøtt-slaver læll :-)

Vurderer også Canon 430 da den er mye mer solid enn sigmaen jeg har fra før - men til den prisen er det jo utrolig kjipt at den ikke kan fungere som optisk slave uten å sette den på en slik slave-dings

Lenke til kommentar

Paster fra linken med review'en jeg gav.

Setting manual mode is easy and straightforward -- just turn the Vari-Power module to M for full-power manual. You can also directly set 1/2, 1/4 and 1/16 power. In manual mode, you can use the calculator dial to determine which aperture to use based on the distance; focus your subject, note the distance, find that distance on the calculator dial and set your camera to that aperture.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...