Gå til innhold

Overclocke Intel Core 2 Duo E6750, hjelp?:)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjekt å viote hva slags hovedkort du har, kjøleløsning, ramtype og hastighet, temp på cpu/NB er også greit å ha

samt hvor flink du er til å fikle i bios.

som regel greit å kjøre nyeste bios-versjon

Hovedkort: http://datakjeden.no/vareinfo.asp?bID=4&am...;artikkelnr=P5K SE&altvarenr=&sm=10492

Ram: http://datakjeden.no/vareinfo.asp?bID=4&am...&altvarenr=

kjøleløsning er vifta som var med cpuen, og viftene ellers i kabinettet her: http://datakjeden.no/vareinfo.asp?bID=4&am...r=&sm=10155

Jeg er ikke så flink til å fikle i biosen, men har drevet på litt med det ja:) nettopp formatert pcn å sånn da.. og delene er relativt nye:)

Lenke til kommentar

fordi eneste måte å overklokke en e6750 er å øke FSB. FSB styrer også minnehastigheten. Minent mitt kjører på 840mhz (har ddr26400 800mhz), og cpu på 3360. FSB er 420mhz.

Så du vil mest sannsynlig møte veggen ganske fort pga lav minnehastighet (hvis du ikke har vært heldig med minnebrikkene dine da).

Hvor kjapt klarer du å kjøre minnet?

Lenke til kommentar
fordi eneste måte å overklokke en e6750 er å øke FSB. FSB styrer også minnehastigheten. Minent mitt kjører på 840mhz (har ddr26400 800mhz), og cpu på 3360. FSB er 420mhz.

Så du vil mest sannsynlig møte veggen ganske fort pga lav minnehastighet (hvis du ikke har vært heldig med minnebrikkene dine da).

Hvor kjapt klarer du å kjøre minnet?

hva mener du med det da?:) hvordan sjekker jeg det?

2.67 GHz, 3,00 GB of RAM ?

Lenke til kommentar

For å finne ut om du kan overklokke så må du prøve å overklokke og se hvor langt du kommer før maskinen nekter å samarbeide mer.

restart pc, inn i bios, finne ut hvor du stiller inn frontsidebus (fsb), redusere memory divider til 1:1 (som er laveste), og begynne å øke fsb fra standard 333mhz og oppover. før eller siden vil du finne ut at PC-en nekter å starte, og da har du gått for langt.

bare sørg for god kjøling, for ved overklokking blir ting varmt.

jeg har aldri prøvd å gå over 420mhz fsb, men regner med at den går endel lenger. Har ikke behov for mer kraft for tiden. vil heller ha PC-en kjølig.

mulig du må gi rammen mer spenning (volt). du har mest sannsynlig standard 1,8V nå, må nok opp i 2,0-2,1V før du kan øke hastigheten noe særlig. bare ikke gå over 2,3 med en gang. da kan du få svidde brikker pga varme.

der har du noe å starte med ihvertfall. kanskje du må øke spenning på cpu og NB også, det finner du ut av.

Men du burde hatt litt raskere minne. den hastigheten du har brukes hovedsakelig i elkjøp-pc'r og i bærbare

Lenke til kommentar
For å finne ut om du kan overklokke så må du prøve å overklokke og se hvor langt du kommer før maskinen nekter å samarbeide mer.

restart pc, inn i bios, finne ut hvor du stiller inn frontsidebus (fsb), redusere memory divider til 1:1 (som er laveste), og begynne å øke fsb fra standard 333mhz og oppover. før eller siden vil du finne ut at PC-en nekter å starte, og da har du gått for langt.

bare sørg for god kjøling, for ved overklokking blir ting varmt.

jeg har aldri prøvd å gå over 420mhz fsb, men regner med at den går endel lenger. Har ikke behov for mer kraft for tiden. vil heller ha PC-en kjølig.

mulig du må gi rammen mer spenning (volt). du har mest sannsynlig standard 1,8V nå, må nok opp i 2,0-2,1V før du kan øke hastigheten noe særlig. bare ikke gå over 2,3 med en gang. da kan du få svidde brikker pga varme.

der har du noe å starte med ihvertfall. kanskje du må øke spenning på cpu og NB også, det finner du ut av.

Men du burde hatt litt raskere minne. den hastigheten du har brukes hovedsakelig i elkjøp-pc'r og i bærbare

finner ikke 1/1 på fsb.. den står på auto, og max er 333 MHz.. :p

Lenke til kommentar
ja, det sier seg selv at du kan ikke ha så mye på auto hvis du skal stille inn hastigheter manuelt da....

kanskje du burde lese litt av manualen til asus, der står det sikkert litt basic om å endre på innstillinger i bios.

det var med program i hovedkort CD-en..:) dær kan jeg også overclocke pci-e =) vil overclocke skjærmkortet mitt også vettu:D hva kan jeg sette det på?

skjærmkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339119

Lenke til kommentar

Ikke for å fornærme eller virke helt geek på overklokking. Men før man begynner på det er det en liten fordel å lese gjennom HK manualen og kanskje ofre ett par timer på nettet. Det er en drøss av overklokkings guider. Kjekt å få ett "ferdig" satt oppsett, men det er jo en liten fordel å ha litt snøring på hva de forskjellige innstillingene gjør og hva de betyr :)

Lenke til kommentar
det var med program i hovedkort CD-en..:) dær kan jeg også overclocke pci-e =) vil overclocke skjærmkortet mitt også vettu:D hva kan jeg sette det på?

Ikke overklokk pci-e bussen - dette gir ingen ytelsesøkning og gir bare problemer - skal du overklokke skjermkortet må du bruke et program som f.eks Atitool eller Rivatuner.

Og les noen oc-guider før du begynner - ellers går det nok ikke så bra er jeg redd ;-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ikke overklokk pci-e bussen - dette gir ingen ytelsesøkning og gir bare problemer - skal du overklokke skjermkortet må du bruke et program som f.eks Atitool eller Rivatuner.

Og les noen oc-guider før du begynner - ellers går det nok ikke så bra er jeg redd ;-)

git det mye økning viss jeg bruker de programmene og overclocker skjærmkortet mitt?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...