Gå til innhold

Problemer med dmraid/raid0

Anbefalte innlegg

Ok,

Har slitt med å få to harddisker til å fungere sammen i et Raid0 oppsett. Oppsettet er satt opp av Raid utility i hovedkortet og jeg bruker dmraid i Linux for å kunne finne dette med dmraid -ay. Jeg brukte så gparted for å partisjonere disken med et Ext3 filsystem også restartet jeg.

På oppstart får jeg flere feil av denne typen:

Buffer I/O error on device sdc1, logical block 1953535872

attempt to access beyond end of device

Er vel her jeg nevner at harddiskene i raid oppsettet er /dev/sdb og /dev/sdc. Senere når jeg åpner nautilus ser jeg at systemet har lagt merke til en 931.35GB harddisk, men at den ikke er mountet. Når jeg forsøker å mounte raid disken får jeg en lignende feilmelding:

mount: wrong fs type, bad option, bad codepage on /dev/sdc1

Ok... Jeg kjører så dmraid -ay igjen og prøver å mounte partisjonen manuelt med mount i terminal, noe som faktisk fungerer! Problemet blir jo da at jeg må skrive inn dmraid -ay og mounte manuelt hver gang maskinen starter opp, noe som ikke er så veldig idéelt. Jeg blir også veldig urolig med tanke på feilmeldingene ang. sdc1, er harddisken korrupt eller noe?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Kan si at jeg kjører Arch Linux og har lagt dmraid til i MODULES seksjonen av mkinitcpio.conf og kjørt mkinitcpio -p kernel26 etter det.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...