Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan sirkulerer jeg luften i et hus?

Anbefalte innlegg

La opp

Komfyr 20A

Vaskemaskin 16

Oppvaskmaskin + stikkontakter på kjøkken 16

Gang, bad,stue og soverom 16

Lys kjøkken og soverom nr 2 16

Problemet er Gang, bad,stue og soverom 16

Der er det varmekabler, lys, plasmatv med tilbehør, steriobenk,

panelovn, pc osv

3800w på hver kurs men siden jeg nå bor i blokk så kan jeg ikke bruke så mye om naboen bruker så mye .

Alle hovedsikkringene er 5 ganger så mange A som hovedsikkringen i kjelleren.

Skal bli deilig å flytte til eget hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller send de med rette montøren med en gang.

da lærer lærlingen ingen verdens ting

Åjoda. Man ikke gjøre feil for å lære noe. At man må gjøre ting på gamlemåten for å lære noe er bare tull!

Det er den personen som har lærlingen med seg som "bestemmer" hva lærlingen lærer.

Lenke til kommentar
tilbake on topic
Det er 16mm slålrør ja med 3 ledninger i.

Kan kanskje få inn en til men da må jeg trekke om alt.

trekke med en til? det jeg mente var å bytte kablene fra 2,5 til 4 eller 6mm2 og bytte til 20 eller 25A dette går dog ikke hvis det er vanlige stikkontakter på kursen.

Kan enkelt trekke to kurser i samme rør.
Lenke til kommentar

Regner med at ventilasjonsanlegg står høyt i kurs da.

Men du skulle hatt deg egen kurs enten på badet eller stua for problemkursen vil nok forbli et problem på vinteren.

Alternativet er å forlenge kursen på kjøkkenet inn i stua for å få en panelovn over på kjøkkenkursen for den tåler det nok bedre.

PlasmaTV, stereobenk og PC utstyr er ikke det som belaster kursen så mye, det er det varme som gjør.

Lenke til kommentar
Åjoda. Man ikke gjøre feil for å lære noe. At man må gjøre ting på gamlemåten for å lære noe er bare tull!

Det er den personen som har lærlingen med seg som "bestemmer" hva lærlingen lærer.

man må ikke gjøre feil for å lære noe nei, men min erfaring er at det er veldig vanskelig å forklare hvordan man skal legge et rør sånn at det blir lett å trekke gjennom det.

det er mye lettere å erfare selv enn å bli forklart praktiske ting, det er jo også hele poenget med lærlingeordningen.

Lenke til kommentar

Det fungerer jo greit å ha med seg en lærlig når man legger skjultanlegg og viser hvordan det skal gjøres i hjørner og slikt.

Men det å måtte trekke skjultanlegget man selv har lagt er også en god måte å lære på, var slik jeg oppdaget hva man ikke gjør.

Lenke til kommentar

man må ikke gjøre feil for å lære noe nei, men min erfaring er at det er veldig vanskelig å forklare hvordan man skal legge et rør sånn at det blir lett å trekke gjennom det.

det er mye lettere å erfare selv enn å bli forklart praktiske ting, det er jo også hele poenget med lærlingeordningen.

Da tror jeg du har vært med en elektriker som er utrolig dårlig til å lære fra seg/forklare.

Lenke til kommentar

Sagen er vel den at man kan forklare det både opp og i mente men det er vanskelig å forstå hvorfor når man aldri har trukket skjultanlegg før.

Det er jo tross alt hull gjennom selv om det er en kvass bøy på røret.

Selv tuppen på fjæra er jo elastisk og det er nylon mot plast som skulle gli meget godt.

Jeg husker i allefal hvordan jeg selv tengte når jeg la mitt første skjultanlegg.

For min del måtte det læres den harde veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...