Gå til innhold

Nettcafé - levedyktig eller passé?

Anbefalte innlegg

Litt ordrim mitt på natten...

Hjernen surrer og jeg får ikke sove. Er for tiden i København og her har jeg kommet over en nettcafé som heter Boomtown. Boomtown er et sted der man kan leie en maskin og spille. I tillegg selges litt spill, hardware og lett bevertning. Det som forundrer meg er at en slik geskjeft kan få hjulene til å gå rundt i 2008. Og ikke nok med det, de har ikke mindre enn 100 maskiner tilgjengelig og hver eneste gang jeg har vært innom er det minst 20-30 stykker som spiller (helt vanlige kvelder i uken).

Det fantes jo noen slike caféer i Norge tidligere, men i hvertfall i Bergen finnes det ingen slike nå. Hovedgrunnen er jo at Internett har blitt allemannseie og behovet for å gå et sted for å spille mot andre har forsvunnet. Men i verdens mest vannrike land (Norge) er det jo stor business å selge vann på flaske. De siste dagene har jeg grublet litt over om det faktisk er mulig å få en slik bedrift til å gå rundt. Jeg har noen idéer om hvordan en slik kafé skal være, men ønsker ikke å gå ut med det nå. Spørsmålet til dere er om dere tror det er liv laga for nettcaféer i Norge i 2008. Hvorfor og hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg ser det er disse cafe`ene for

Reisende som vil sjekke nett

Studenter som har flyttet til byen og ikke fått opp nett

eller har bra nok nett/pc

Slå ihjel tid om man må vente i byen osv

Med dagens adsl priser og hardware priser ser jeg ikke for meg

mange brukere av regelmessig spilling for 35kr/t.

Spacebar driver i trondheim, sitter nå alltid 10-20 stykker der

Spacebar har byttet lokaler nå men de hadde i alle fall 3 pcer til reidende

og 40 pcer til spillere med skinnstoler.

Endret av War
Lenke til kommentar

I Haugesund var det hvertfall to slike for et par år siden, men jeg har flyttet så jeg vet ikke hvordan det står til for tiden. Det var snakk om spillokaler og ikke slike War nevner for reisende o.l.

Den ene hadde t.o.m skinnstoler, premium utstyr og ikke mer enn ~8 maskiner på muligens 25 kvadratmeter i det rommet jeg har vært i.

Lenke til kommentar

Spacebar her i Trondheim virker rimelig oppegående ja, og det er nok som War sier pga den store mengden studenter. Jeg satt der selv titt og stadig da jeg ventet på å få internett opp i den første leiligheten i byen. I byer uten den store ungdomstrafikken tror jeg det er vrient å holde det gående, Norge har så bra tilgang på internett at det er nesten en abnormalitet å ikke ha det. I Kina derimot gjør de enormt med business, men det er jo et helt annet marked.

Lenke til kommentar

Jeg mener at internettcaféer er live laga fortsatt. Det blir som å sammenligne hvorfor man går på kino når man har TV hjemme...

Positive aspekter:

- Sosialt

- Bevertning

- Teste nye spill online (for vurdering av kjøp)

- Tidsfordriv før evt. kollektivtransport som passer deg går i riktig retning

- Raskere internett enn hjemme (?)

- Vedlikehold og drift av utstyr er ting du selv slipper å bruke tid på

Forslag til lønnsom internettkafé (gamer-orientert)

- Kraftig internettlinje (dimensjonert etter antall maskiner som skal være på nett samtidig)

- 16 (eller flere) gamerPCer med et utvalg spill (samme utvalget på alle slik at kundene kan spille sammen / mot hverandre)

- 8 Xbox 360 / 8 PS3. Kan fungere på samme TV slik at kunden kan velge mellom Xbox eller 360

- Enkel servering med egen del av kaféen til spise/drikkeområde (med utsikt til spilleskjermer)

- 1 Storskjerm / Projektor med lokal multiplayer (etter samme konsept som de gamle arcademaskinene). Type Guitar Hero / Rock Band / annet som kan passe

Priser og kostnader for dette har jeg ingen formening om, men jeg ser for meg at noe slikt kan være interessant for en målgruppe på 14-20 år...

Lenke til kommentar
Spacebar her i Trondheim virker rimelig oppegående ja, og det er nok som War sier pga den store mengden studenter. Jeg satt der selv titt og stadig da jeg ventet på å få internett opp i den første leiligheten i byen. I byer uten den store ungdomstrafikken tror jeg det er vrient å holde det gående, Norge har så bra tilgang på internett at det er nesten en abnormalitet å ikke ha det. I Kina derimot gjør de enormt med business, men det er jo et helt annet marked.

Jeg tenker det samme, men allikevel gikk denne nettcafeen i københavn tilsynelatende bra. Regner med at Danmark ikke har dårligere dekning på bredbånd enn Norge. Selvfølgelig hvis det eneste produktet man selger er spilletid vil det nå ikke gå, men hvis man kombinerer dette med andre ting og skaper en atmosfære som gjør at gamere har lyst til å gå der for å ha det sosialt, vil det ikke være liv laga da? Den absolutt største ulempen med at alle har nettilgang er at man blir fysisk isolert ifra andre gamere. Den gangen LAN-parties var stort var det jo fordi det sosiale gav en ekstra dimensjon til spillingen.

Lenke til kommentar
Priser og kostnader for dette har jeg ingen formening om, men jeg ser for meg at noe slikt kan være interessant for en målgruppe på 14-20 år...

Takk for godt svar. Tror kanskje du er litt defensiv mtp målgruppen. I København er det mange på nevnte cafe som er klart over 20 år og det er vel her pengene ligger. Unge voksne som har vokst opp med spilling og har egne penger.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg valgte nå innhold etter målgruppe. Det er godt mulig at samme innholdet fungerer på eldre målgrupper, men jeg tenkte i første omgang på de som er tvunget til ventetid før de kommer seg hjem.

Utover det har du kanskje kveldsdrift / helgedrift hvor en annen målgruppe er mer aktuell ;)

Lenke til kommentar

Nå hadde(har?) jo Boomtown et meget habilt CS-lag, og det samme gjaldt for Spacebar, og den merkevareassosiasjonen tror jeg ikke skal undervurderes. Husker det var stas å sitte på Spacebar i tidene da "de store gutta" satt og spilte seriøst, men om dette kan linkes til nåtiden vet jeg ikke. Likevel: Er man en liten gjeng på bytur, kjeder seg litt og har lyst til å spille, er det bare å smette innom, sette seg ned og spille med/mot hverandre. Når man etterhvert vokser fra LAN-tiden(gitt at man gjør det selvsagt;)) og samtidig får litt mer penger å rutte med, er slike nettcafeer en enkel måte å sette seg ned med gutta og ta noen runder internt. Ikke noe knoting med nettverk eller å få ting til å fungere generellt, bare enkel "klick and play" for samtlige.

Lenke til kommentar
Litt ordrim mitt på natten...

Hjernen surrer og jeg får ikke sove. Er for tiden i København og her har jeg kommet over en nettcafé som heter Boomtown. Boomtown er et sted der man kan leie en maskin og spille. I tillegg selges litt spill, hardware og lett bevertning. Det som forundrer meg er at en slik geskjeft kan få hjulene til å gå rundt i 2008. Og ikke nok med det, de har ikke mindre enn 100 maskiner tilgjengelig og hver eneste gang jeg har vært innom er det minst 20-30 stykker som spiller (helt vanlige kvelder i uken).

Det fantes jo noen slike caféer i Norge tidligere, men i hvertfall i Bergen finnes det ingen slike nå. Hovedgrunnen er jo at Internett har blitt allemannseie og behovet for å gå et sted for å spille mot andre har forsvunnet. Men i verdens mest vannrike land (Norge) er det jo stor business å selge vann på flaske. De siste dagene har jeg grublet litt over om det faktisk er mulig å få en slik bedrift til å gå rundt. Jeg har noen idéer om hvordan en slik kafé skal være, men ønsker ikke å gå ut med det nå. Spørsmålet til dere er om dere tror det er liv laga for nettcaféer i Norge i 2008. Hvorfor og hvorfor ikke?

Det finnes en lignende cafè i Stavanger sentrum. Jeg har også alltid lurt på hvorfor folk gidder å betale et betydelig beløp i timen for å spille/chatte når en kunne gjort det gratis hjemme..? Den i Stavanger har også vanligvis en god del kunder.

Lenke til kommentar

Samme gjelder vel også sjappa som heter IT-Palasset på Majorstua (ja, jeg vet det heter MajorstuEN, men jeg nekter å føye meg.. )her i Oslo, og der virker det å gå rimelig bra. Ikke så mange maskiner der (20 + et par til kontorarbeid osv.), men det er alltid en del folk som sitter der og spiller, støtt og stadig.

Jeg skjønner det i og for seg godt, da de fleste av dem virker å være relativt hverdagslige spillere som har lyst på litt enkel og tidkvelende moro, og da er jo sånne steder idelle. :-)

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det er disse cafe`ene for

Reisende som vil sjekke nett

Studenter som har flyttet til byen og ikke fått opp nett

eller har bra nok nett/pc

Slå ihjel tid om man må vente i byen osv

Med dagens adsl priser og hardware priser ser jeg ikke for meg

mange brukere av regelmessig spilling for 35kr/t.

Spacebar driver i trondheim, sitter nå alltid 10-20 stykker der

Spacebar har byttet lokaler nå men de hadde i alle fall 3 pcer til reidende

og 40 pcer til spillere med skinnstoler og 19" lcd skjermer

Vet du hvor de nye lokalene til Spacebar er? :)

Vell tror at internett-cafeer vil være interessante for mange ennå. Er jo mer sosialt og morsommere når man sitter sammen og spiller. Slipper å ha med data selv og sånt og.

Lenke til kommentar

For å få et slikt sted til å fungere, tror jeg god profilering har alt å si. Man må fortelle folk hvorfor det er bedre å sitte på nettcafèen i stedet for hjemme i sofaen for å spille. Bare begrepet internettcafè er en bremsekloss, det er et gammeldags begrep fra den tiden det var internett som stod i sentrum på disse stedene. Nå bør det være spilling, sosial omgang, komfort og kanskje enkel servering som skal stå i sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...