Gå til innhold

Spørsmål om gasser

Anbefalte innlegg

Hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft? Er det bare å se på molekylmassen? Nitrogenmolekylene (som utgjør mesteparten av luftgassene) har en molekylmasse på 28u. CO2 har en molekylmasse på 44u. Skulle tro det vil synke...

De fleste giftige gasser synker. Er dette fordi de består av store molekyler? Finnes det unntak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft? Er det bare å se på molekylmassen? Nitrogenmolekylene (som utgjør mesteparten av luftgassene) har en molekylmasse på 28u. CO2 har en molekylmasse på 44u. Skulle tro det vil synke...

De fleste giftige gasser synker. Er dette fordi de består av store molekyler? Finnes det unntak?

spør en kjemiker ;)

Lenke til kommentar

Jeg skrev et svar på spørsmålet om tyngden av gasser i Snedig-tråden også, men nå har du kanskje allerede fått svar på akkurat dette. Jaja, kan sitere uansett.

Og hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft? Er det bare å se på molekylmassen?

Dette kan du bedømme ved å se på molekylmassen, ja. Luften består hovedsakelig av nitrogen (M = 28) og oksygen (M = 32), så hvis et gassmolekyl er noe særlig tyngre enn disse, vil gassen synke. CO2 har en masse på 44, og synker. Fyll karbondioksid i en ballong, og du vil merke at den er "tung".

Ellers har Wikipedia fantastisk mye bra å by på. Følgende fra norsk artikkel om turbopausen:

Turbopausen markerer grensen i jordatmosfæren der turbulens slutter å dominere. Området under turbopausen er kjent som homosfæren, der kjemiske stoff og gasser er godt utblandet, og har mer eller mindre samme fordeling i høyden. Altså er den kjemiske sammensetningen til atmosfæren konstant under turbopausen. Området over turbopausen kalles heterosfæren, der molekylær diffusjon dominerer. Her vil den kjemiske sammensetninger til atmosfæren endrer seg med høyden.

Turbulens er altså årsaken til at gassene i luften foreligger i blanding - de mikses hele tiden sammen av vind og bevegelser i luften. Over turbopausen vil gassene skille seg mer slik du ser for deg, med de tunge gassene nederst og de lette øverst (evt. innerst og ytterst, hhv.).

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft.

Man ser på tettheten. Gjennomsnitt ved havoverflaten;

"Luft" (78% nitrogen, 21% oksygen + spor av andre gasser som helium, argon og CO2) - 1.2 g/L

Karbondioksid - 1.98 g/L

Grunnen til at de aller fleste giftige gasser synker er at atmosfæren består i stor grad av nitrogengass som er en meget lett (1.25 g/L) gass (sammenlignet med f.eks CL2 - 3.2 g/L, eller CCl2O (Phosgene) - 4,25 g/L).

Det skal dog nevnes at alle gasser er skadelige såfremt man inhalerer nok av det. Overskudd av nitrogengass kan f.eks fremkalle kvelning grunnet underskudd av oksygen.

Lenke til kommentar

Egentlig er det aktiviteten av stoffene som inngår i uttrykket for likevektskonstanten. Aktivitet er en ubenevnt størrelse. For stoffer i vannløsning er dette det samme tallet som konsentrasjonen i mol/l, og for gasser er det partialtrykket i atm. Aktiviteten av rene stoffer i fast eller flytende fase er 1, derfor er f.eks. likevektskonstanten for en løselighetsreaksjon (løselighetsproduktet) lik produktet av konsentrasjonene til ionene i vannløsning (opphøyd i evt. koeffisienter). På samme måte blir den likevektskonstanten du spør etter, lik produktet av partialtrykkene til de gassformige produktene.

Eksempel: hornsalt (ammoniumbikarbonat) dekomponerer til ammoniakk, vann og karbondioksid.

NH4HCO3(s) = NH3(g) + H2O(g) + CO2(g)

K = pNH3·pH2O·pCO2

(p er partialtrykket av hver gass, målt i atm.)

Edit: endret litt på en formulering der oppe.

Edit 2: la til eksempel.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Nei, det er egentlig ikke noe valg. Som jeg skrev så er konsentrasjonen av ioner i vannløsning og aktiviteten det samme tallet, bare at aktiviteten ikke har benevning. Så det er ikke to forskjellige likevektsuttrykk sånn sett. Slik jeg ser det så er det ikke veldig hensiktsmessig å dra med seg benevningene til konsentrasjon/partialtrykk, og ende opp med forskjellige benevninger for K etter hva slags reaksjon du har. K forteller uansett hvilken side en likevekt er forskjøvet mot - det er størrelsen av tallet som er viktig, ikke benevningen det får.

Edit: Kan jo presisere at partialtrykk er den størrelsen som brukes for å måle "konsentrasjonen" av gasser, så slik sett er jo uttrykket jeg skrev i forrige post et produkt av konsentrasjoner.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Det er bare å se på definisjonen av partialtrykk, som er trykket den spesifikke gassen ville hatt hvis den var alene i det gitte volumet. Hvis du tilsetter mer CO2 og holder volumet konstant, vil ikke partialtrykket av de andre gassene forandres, men partialtrykket av CO2 vil øke, slik at reaksjonen går mot venstre.

Lenke til kommentar

NH4HS (s) = H2S (g) + NH3 (s)

Reaksjonen skjer i en 100 L dunk, ved likevekt er trykket 0,75 atm og temperaturen er 348 K. Så tilføres NH3 slik at trykket blir 0,96 atm. Da finner man ved simpel algebra at partialtrykket av H2S er 0,181 atm?

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
NH4HS (s) = H2S (g) + NH3 (s)

Reaksjonen skjer i en 100 L dunk, ved likevekt er trykket 0,75 atm og temperaturen er 348 K. Så tilføres NH3 slik at trykket blir 0,96 atm. Da finner man ved simpel algebra at partialtrykket av H2S er 0,181 atm?

Jeg er ikke så sikker på at jeg skjønner hva du spør om her. Er det partialtrykket av dihydrogensulfid når likevekten igjen er innstilt du skal finne? Jeg foretok en rask beregning på papir her og fikk at dette ble 0,28 atm, men jeg vet jo ikke om det er dette du er ute etter.

Så lurer jeg også på hva løselighetsproduktet til Pb(IO3)2 er ved 25 grader C? Jeg har fått opplyst at 0,024 gram av stoffet løses i 25 grader, og beregnet produktet til 3,2E-13, men i denne tabellen står det 3,7E-13...

Jeg får det samme som deg. Det trenger ikke være feil. Denne løselighetstabellen oppgir det samme produktet ved 25 ºC til 2,6·10-13.

Edit: tall

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...