Gå til innhold

Kan jeg søke meg inn på skole i andre deler av Norge?

Rescue me

Anbefalte innlegg

Bor for tiden i Tromsø, men gidder rett og slett ikke bo her og har lyst til å flytte sørover for å gå på vidregåendeskole. Sosiallæreren har sakt at det ikke er mulig utenom hvis det er landslinjer. Finnes det ingen måter uten at foreldrene mine må skrive under på noen form for papir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han snakker om videregående sier han.

går utifra at han da skal begynne på det og er 16? år.

Da må han vel ha underskrift fra foreldre for å kunne leie bosted. Får han bo hos venner/familie er det ikke et problem. Selv om venner/familie sikkert ikke tar han inn uten foreldrenes samtykke da.

Ang det å gå på videregående andre steder i landet. Det går helt fint hvis det er plass til deg. Bare å søke det. Eller, det gikk fint under reform94. Nå er det vel kunnskapsløftet som gjelder og jeg har ikke helt oversikt over reglene for skolebytte osv der. Skader ikke å prøve uansett.

Lenke til kommentar
Jeg driver akkurat med det samme fortiden. Men vist du skal søke en annen plass i Norge, så blir du stilt bakerst i køen for å få lov til å gå på den skolen.

Husker læreren sa det ja, men hvordan søker jeg? Hvis jeg drar inn på vigo så ser jeg bare skolene i mitt eget fylke. Hvordan ser jeg de andre?

Lenke til kommentar
Jeg driver akkurat med det samme fortiden. Men vist du skal søke en annen plass i Norge, så blir du stilt bakerst i køen for å få lov til å gå på den skolen.

Husker læreren sa det ja, men hvordan søker jeg? Hvis jeg drar inn på vigo så ser jeg bare skolene i mitt eget fylke. Hvordan ser jeg de andre?

Det vet jeg dessverre ikke, tror at brukernavnet ditt er stillt inn elns.. :p

Lenke til kommentar

Du får ikke sett andre fylker nei. Du får derfor ikke søkt utenfor fylket uten tillatelse til det (med søknad og sånt stress)

Fylket ditt må isåfall kjøpe skoleplass av et annet fylke, evnt bytte. Og det gjør dem ikke uten god grunn

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Det vet jeg dessverre ikke, tror at brukernavnet ditt er stillt inn elns.. :p

Neida. Bare liker brukeren Knewt :p .

Du får ikke sett andre fylker nei. Du får derfor ikke søkt utenfor fylket uten tillatelse til det (med søknad og sånt stress)

Fylket ditt må isåfall kjøpe skoleplass av et annet fylke, evnt bytte. Og det gjør dem ikke uten god grunn

Hvor god må grunnen være?

Lenke til kommentar
Er vidregående ja. Går i 10. klasse nå. Hvordan søker jeg andre plasser i Norge? Hvis jeg drar inn på vigo kommer bare mitt fylke sine skoler opp.

Du kan lage deg ein ny brukarkonto i eit anna fylke. Når du er inn på vigo.no, vel du berre "Jeg er ny bruker" og så skriv du inn fødselsnummer og vel fylket. Då får du tildelt brukarnamn og passord for akkurat det fylket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Søstra til en vennine av meg fikk besjed om at hun måtte melde flytting til fylket. ellers hadde hun ingen sjans.

Dette må vere i orden innen 1 mars. og en kopi må sendes til den kommunen du melder flytting til.

Driver med det samme eg og.. Ifjor søkte eg og utafor fylket men blei satt på venteliste.. men eg visste ikkje om det her med melding av flytting da.

Men for å søke i et nytt fylke . trykker du på ny bruker ellerno på vigo. og du må skrive inn fødselsnr og velge fylke.

da vil du få enda et brukernavn og pasord som du må ta vare på.

Lenke til kommentar

Jeg søkte skole i Nordland i fjor, mens jeg ennå gikk i tiende. Jeg bor i Nord-Trøndelag.

Som nevnt i andre innlegg må du skaffe deg enda et brukernavn og passord for fylket du vil søke til. Hvis du skal få like rettigheter som andre som bor i fylket du søker til, må en eller begge av dine foreldre ha meldt flytting dit, for du er ennå under 18 år, og får ikke flytte alene helt uten videre. Det er i alle fall det jeg ble fortalt og fikk erfart. At mamma jobbet i Bodø og hadde leilighet der var ikke godt nok for dem, så jeg ble plassert bakerst i køen på alle skolene jeg søkte til og fikk ikke plass i det hele tatt. Like greit egentlig, jeg går på ei kjempefin skole i N-T nå.

Dessuten anbefaler jeg deg å snakke med rådgiver på skolen din om slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...