endrebjo Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 I nærheten har vi en nedlagt og forlatt lagerbygning med en svær plass utenfor. Hele området er inngjerdet, og det er kun én inngang til området. Hele sulamitten er plassert langt fra (400 m) "hovedveien", og hovedvei i dette tilfellet er i realiteten en liten sidevei i en næringspark. Siden det er i/utenfor en næringspark, er det heller ikke boligstrøk som blir plaget av støy. Det står også en rekke betongklosser der som man kan stå i sikkerhet bak. Når det blir glatt ute (f.eks snø, is eller hagl) er dette en plass som er svært godt egnet til å teste bilens egenskaper på glatt føre. Er det ulovlig å teste bilens grenser på slike plasser? Vil politiet slå hardt ned hvis de blir tipset og tar noen på fersken på slike plasser? Jeg ser litt i vegtrafikkloven, og får et lite inntrykk av at den gjelder på alle plasser som på noen som helst måte har forbindelse med vanlig vei. Betyr det at det kun er mulig å kjøre utfordrende på godkjente og lukkede baner? Selv om det er trygt å være tilskuer på denne plassen, så er jeg fullt klar over at det finnes risiko for eget liv og helse når man kjører utfordrende (selv om den i dette tilfellet er ytterst minimal). Uansett hvor man kjører. Er loven lagt opp slik som den er for å skåne oss fra oss selv, og unngå sløsing med helsepenger? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 vegtrafikkloven gjelder, litt flåsete sagt - overalt. trafikkreglene (forskrift om kjørende og gående) er mer begrenset. vtrl. § 3 sier noe om at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. den kan være relevant for det du kaller utfordrende kjøring. politiets håndhevingsinstruks har et kapittel om sladding og "burning" - der slik atferd kan medføre førerkortbeslag. jeg tror ikke dette er noe som er begrenset til sommerføre. dersom spørsmålet ditt er hva man har lov til, og ikke hva man slipper unna med, tror jeg at svaret må bli at denne type kjøretrening kun er tillatt på lukkede baner. et grunnleggende formål med trafikklovgivning er å verne trafikanter og deres omgivelser mot skade på person og eiendom. dette gjennomsyrer også lovverket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvor plassen er, hvor stor den er og hvordan det ser ut spiller ingen trille. Du kan miste førerkortet i 3mnd hvis du blir tatt på fersk gjerning. Parkeringsplasser blir fort kjedelige. Å sladde rundt i 1. og 2.gir i hastighet opp mot 50km/t blir man raskt lei av. Da er det skogsveier langt ute i gokk, mest mulig rattutslag og 3.gir med slutthastigheter på 100-110km/t som gjelder Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvor plassen er, hvor stor den er og hvordan det ser ut spiller ingen trille. Du kan miste førerkortet i 3mnd hvis du blir tatt på fersk gjerning. Parkeringsplasser blir fort kjedelige. Å sladde rundt i 1. og 2.gir i hastighet opp mot 50km/t blir man raskt lei av. Da er det skogsveier langt ute i gokk, mest mulig rattutslag og 3.gir med slutthastigheter på 100-110km/t som gjelder Hvem sladder i 1.gir? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvor plassen er, hvor stor den er og hvordan det ser ut spiller ingen trille. Du kan miste førerkortet i 3mnd hvis du blir tatt på fersk gjerning. Parkeringsplasser blir fort kjedelige. Å sladde rundt i 1. og 2.gir i hastighet opp mot 50km/t blir man raskt lei av. Da er det skogsveier langt ute i gokk, mest mulig rattutslag og 3.gir med slutthastigheter på 100-110km/t som gjelder Hvem sladder i 1.gir? ford fiesta i.i (ingeting komma ingenting) Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 På Glattkjøringsbaner? http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...=5216:0:26,3825 Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Glattkjøringsbaner ja, med førerkort, evt med kjørelærer eller ledsager, ikke alene. Glattkjøringsbaner er underlagt veitrafikkloven dem og, så kjør med sunn fornuft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå