CrossfireX Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hei! Er i gang med å bygge en ny AMD/ATI gaming rig, og begynner nå å få på plass en del komponenter. Hovedkortet er et Asus M3A32-MVP Deluxe med en Athlon 64 X2 6400+ Black Edition CPU (i påvente av Phenon FX tilsv). Har i tillegg gått til anskaffelse av 4GB OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper - Crossfire Certified Edition. Neste post på innkjøpsprogrammet er CPU kjøler, og øverst på ønskelista står en Zalman CNPS9700 NT. Jeg har fått med meg at dette er ei "gigantisk" vifte, som krever en del plass. Vifta skal i følge Zalman og Asus passe til hovedkortet, og jeg benytter et CM Stacker 832-kabinett, så det er heller ikke noe problem. Imidlertid er jeg noe bekymret for at jeg kan få problemer i forhold til minnebrikkene. OCZ Reaper serien har jo en "kjøleribbe" over selve minnebrikka, og jeg er redd for at dette vil "kræsje" med monteringen av en Zalman CNPS9700 NT. Noen som har noen erfaringer med kombinasjon Zalman CNPS9700 NT og OCZ Reaper? Gode råd og innspill mottas med takk?! Lenke til kommentar
Gamer77 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei. Måtte bare skrive et innlegg da jeg så at du har om ikke oppsettet så hvertfall akkurat de samme komponentene i pcen som det jeg har. HK funker fint med mange bra funksjoner. Oppsettet mitt fungerte prikkfritt i en to ukers til. Kjører 3870 Sapphire x 2 i CF og har 4gb OCZ ram og zalman cpu vifta som fungerer fint. BE 6400+ ikke noe å utsette på. Bleveldig lite plass i Aztec nine hundred kabinett. Installerte vista32 på en eldre men ubrukt maxtor hd når jeg satte den sammen. Dette oppsettet fungerer fremdeles men har noe problem m spill. I det siste har maskinen blitt ustabilt og jeg hatt problemer med å få den opp/finne problemet. Kjøpte derfor en WD raptorX150 for å se om det løste noe. Nope. Får ikke installert vista engang. Sendt på rep. De skjønte ikke hva som var problemet. Selv om jeg nå får opp mange fine feilmeldinger ved oppstart tror jeg det er pga. psuen som er en stealtXstream 600w. Tok ut en av grafikk kortene og nå starter maskinen smooth (på den gamle hd, vel og merke). Vurderer å kjøpe vista64 for å se om denne installeres bra. Har gold typen ram og ikke reaper men det burde gå fint med tanke på vifta tror jeg. Med to harddisker og CF vurderer jeg 850+ psu, hva tror du? G77 Lenke til kommentar
CrossfireX Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Hei! ...og takk for svar! Hadde nesten gitt opp på denne tråden da jeg regnet med at problemstillingen min var noe sær for de fleste Wow! To 3870X2 i CFX!!! Da ma du kunne få noen sinnsyke FPS. Planlegger selv innkjøp av 2 stk 3870X2, men tenkte jeg skulle drøye det 2-3 uker i påvente av at ATI lanserer de offisielle CFX-driverne. Er og spent på hvilke 3870X2 modeller som blir presentert på Cebit-messen i Tyskland om knappe to uker. I følge ryktebørsen vil flere produsenter her lansere overklokkede 3870X2 med GDDR4-minne. Så jeg drøyer med skjermkort en liten stund til. Har du forsøkt å overklokke din BE 6400+? I så fall mottas tips og BIOS-innstillinger med takk?! Her er forøvrig en link til hvordan man OC'er en BE 6400+: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=49420 Kjører selv Raptor i mitt oppsett. 2 X 36GB WD Raptor i RAID 0 som operativ-/systemdisk og 2 X 150GB RaptorX i RAID 0 til øvrige spill og programvare. Må bare si at jeg er happy med hastighetene på Raptorene mine. Eneste minuset er at de kanskje støyer litt, men det merker man ikke i kampens hete!!!! Ellers så har jeg allerede bestilt en Zalman CNPS9700, men valgte LED-utgaven og ikke NT utgaven. NT-utgaven har jo NVIDIA-logoen påført i tillegg til grønt LED-lys. Som hardcore AMD/ATI-fanatiker to the bitter end så kan jeg jo ikke putte noe som det står NVIDIA på inn i maskinen min Så får vi heller ta sjansen på at CPU-vifta ikke kræsjer med OCZ Reaper'ene mine! Kabinettet er en Cooler Master Stacker 832 (bigtower+), så jeg håper at det skal være nok plass til 2 stk 3870X2. Høres nok muligens ut som PSU'n din kan være litt i svakeste laget for et slik oppsett ja. Hvis PSU'n er litt gammel så kan du generellt regne med at den svekkes med ca 10% ytelse pr år. 2 stk 3870X2 drar vel fort alene en 400-500 watt tenker jeg og i tillegg så kommer CPU'n med opptil 125 watt i tillegg til øvrige komponenter. Kjører selv en Thermaltake Toughpower 1200 watt som virker meget bra. NB! Skal du kjøpe nu PSU så finner du en oversikt over CF-sertifiserte PSU'er her: http://ati.amd.com/technology/crossfire/buildyourown2.html Ellers så er planen å kjøre BE 6400+ til AMD en gang mot slutten av året eller i 2009 kommer med 45nm Phenon med klokkefrekvens på forhåpentligvis 3GHz+. Så inntil videre så får vi bare finne oss i å leve i skyggen av Intel-gutta! Lykke til! Lenke til kommentar
Gamer77 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei! ...og takk for svar! Hadde nesten gitt opp på denne tråden da jeg regnet med at problemstillingen min var noe sær for de fleste Wow! To 3870X2 i CFX!!! Da ma du kunne få noen sinnsyke FPS. Planlegger selv innkjøp av 2 stk 3870X2, men tenkte jeg skulle drøye det 2-3 uker i påvente av at ATI lanserer de offisielle CFX-driverne. Er og spent på hvilke 3870X2 modeller som blir presentert på Cebit-messen i Tyskland om knappe to uker. I følge ryktebørsen vil flere produsenter her lansere overklokkede 3870X2 med GDDR4-minne. Så jeg drøyer med skjermkort en liten stund til. Har du forsøkt å overklokke din BE 6400+? I så fall mottas tips og BIOS-innstillinger med takk?! Her er forøvrig en link til hvordan man OC'er en BE 6400+: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=49420 Kjører selv Raptor i mitt oppsett. 2 X 36GB WD Raptor i RAID 0 som operativ-/systemdisk og 2 X 150GB RaptorX i RAID 0 til øvrige spill og programvare. Må bare si at jeg er happy med hastighetene på Raptorene mine. Eneste minuset er at de kanskje støyer litt, men det merker man ikke i kampens hete!!!! Ellers så har jeg allerede bestilt en Zalman CNPS9700, men valgte LED-utgaven og ikke NT utgaven. NT-utgaven har jo NVIDIA-logoen påført i tillegg til grønt LED-lys. Som hardcore AMD/ATI-fanatiker to the bitter end så kan jeg jo ikke putte noe som det står NVIDIA på inn i maskinen min Så får vi heller ta sjansen på at CPU-vifta ikke kræsjer med OCZ Reaper'ene mine! Kabinettet er en Cooler Master Stacker 832 (bigtower+), så jeg håper at det skal være nok plass til 2 stk 3870X2. Høres nok muligens ut som PSU'n din kan være litt i svakeste laget for et slik oppsett ja. Hvis PSU'n er litt gammel så kan du generellt regne med at den svekkes med ca 10% ytelse pr år. 2 stk 3870X2 drar vel fort alene en 400-500 watt tenker jeg og i tillegg så kommer CPU'n med opptil 125 watt i tillegg til øvrige komponenter. Kjører selv en Thermaltake Toughpower 1200 watt som virker meget bra. NB! Skal du kjøpe nu PSU så finner du en oversikt over CF-sertifiserte PSU'er her: http://ati.amd.com/technology/crossfire/buildyourown2.html Ellers så er planen å kjøre BE 6400+ til AMD en gang mot slutten av året eller i 2009 kommer med 45nm Phenon med klokkefrekvens på forhåpentligvis 3GHz+. Så inntil videre så får vi bare finne oss i å leve i skyggen av Intel-gutta! Lykke til! Takk for tipset og linkene. CF oppsettet fungerte bra. Hadde rundt 13k i 3dmark06 rett etter jeg startet vista32. Da hadde jeg ikke trikset med noen settings. Kjøpte mitt hk ASUS M3A32-MVP Deluxe/WiFi Socket AM2+ med tanke på å bytte BE når den tid kommer. Regner det nesten helt sikker det er psu som er for svak, kan ta ut et grafikk kort og maskinen kjører bra. Men nå skal butikken ta inn hele systemet for å sjekke. Psu er en ny stealthXstream 600w og de reklamerer for så vidt med cf oppsett. Spørsmålet er vel om de ikke mener 3850. Den som venter får se, uansett er det en fordel med stabil spenning til delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå