ZealD Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Heisann! Kjæresten min har et problem som jeg syntes hørtes veldig snodig ut, og rett og slett ulovlig, så kanskje noen her inne kan svare meg Situasjonen: Kjæresten min er 18 år og jobber på en Mix butikk på østlandet. Denne butikken er nå midlertidig stengt fordi de er på leit etter nye eiere. På dette grunnlag sa sjefen til henne at hun ikke fikk lønn for det hun har jobbet i Januar og heller ikke Feriepenger hun har spart opp i løpet av året. Sjefen sa at det var konsekvensene for at de som eide mix skulle legge ned firmaet sitt. Høres ikke dette helt absurd og ulovlig ut? Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Feriepengene til ansatte står "lagret" på en egen konto akkurat som MVA, og om ikke arbeidsgiver har dette på plass har arbeidsgiver brutt en lov eller forskrift. Om hun bare har jobbet denne måneden har kanskje ikke disse pengene blitt satt til side, men fortsatt: hun har helt klart krav på lønning og feriepenger, ingen kan si noe annet. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det bør nok stemme. Dersom man f.eks velger å si opp en jobb skal man få utbetalt det en har opptjent i feriepenger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Dette har de ikke lov til. De ansatte har førsteprioritet i konkursbo, så det finnes nok midler. Lenke til kommentar
enkompis Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 lønns og garantifonnet:) Lenke til kommentar
hobol Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 fagforening mat Hvis hun ikke var medlem i Handel & Kontor, så gjør de absolutt ingenting. De har ikke råd til å hjelpe mennesker som ikke er medlemmer. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Nå er det mer enn bare LO da Men ja, det er selvfølgelig riktig det du sier at du ikke har backup fra en fagforening hvis ikke du har vært medlem :=) Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hun må bare ta kontakt med NAV så vil de hjelpe henne å få ut penger igjennom lønnsgarantifondet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå