Bruker-93156 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Som de fleste sikkert har fått med seg så har jeg muligheten til å starte som lærling hos Studio G i Trondheim. Plassen innebærer at jeg slutter skolen, og tar opp 3 fag som privatist for å få studiekompetanse. Har vært der i dag, å fått smak på hva lab-arbeid inneholder. Det jeg lurer på er, hvordan er mulighetene for å klare å leve av fotografering? Med studiekompetanse kan jeg gjøre det samme som jeg gjør om jeg fortsetter VGS, så jeg har alle mulighetene åpne selv om jeg tar plassen. Noen som har tips eller kommentarer? Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Om du har tid å krefter til å ta de fagene du eventuellt mangler som privatist, så er det jo en god ide, og ein god mulighet til å kjenne hva fotografer jobber med, hvordan de jobber osv. Som jeg så, så var det vel 3 fag? Det burde gå fint å ta som privatist. Om du slutter skolen (tar fagene som privatist), jobber som lærling hos ein fotograf, men allikevel får studiekompetanse, så har du jo godt grunnlag til å videreutdanne deg i etterkant. Så.. Hvorfor ikke prøve seg?? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg er litt redd, redd for å slutte skolen, redd for hvordan hverdagen skal bli uten det sosiale på skolen. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Viktig poeng du trekker frem, hva gjelder det sosiale man har på skolen. Man har selvfølgelig muligheten for å møte venner utenom, men det er lett å føle seg som en "outsider". Det jeg stusser på er mulighetene man faktisk har som fotograf, og hvilket lønnstrinn man legger seg på. Ken Rockwells tips til hvordan man skal skaffe mye penger, er rett og slett å ikke bli fotograf. Men det er det amerikanske markedet da... Vet dog ikke hvordan det er i Norge. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det jeg stusser på er mulighetene man faktisk har som fotograf, og hvilket lønnstrinn man legger seg på. Ken Rockwells tips til hvordan man skal skaffe mye penger, er rett og slett å ikke bli fotograf. Men det er det amerikanske markedet da... Vet dog ikke hvordan det er i Norge.Tror nok det er mulig å tjene til smør på brødet, men veldig fett er det nok ikke. Og jeg tviler på at det tar seg opp fremover, med DSLR i hvert et hjem. Selvfølgelig vil det alltid være behov for noen som kan bruke dem også, men markedet vil nok tilpasse seg det faktum at det finnes flere som kan. Det blir nok i større grad en hobbyvirksomhet for mange, og de som livnærer seg som rene fotografer, blir mer som kunstnere å regne. Men ønsker man å stå litt på flere ben, og ta oppdrag innen forskjellige områder, er selvfølgelig muligheten for å klare seg til stede. Pressefoto er nok der det er lettest, men også bryllup og studio lar seg gjøre å få til å gå rundt, med litt arbeid. Noen steder har de jo ikke slikt lenger, så er man villig til å flytte litt på seg, kan også mulighetene øke. En liten digresjon til slutt: Jeg jobber jo i en fotobutikk, og vi fremkaller/printer bilder for en del fotografer i byen. Det er faktisk ganske fascinerende hvor dårlig håndverk en fotograf kan tillate seg, og likevel ta betalt for jobben, fordi de kaller seg 'fotograf'. Noe er direkte skremmende, og vi har jo nylig sett ett eksempel på bursdagsbildene til tronarvingen vår. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 De har jeg ikke sett, link? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Tronearvingen vår. Huff, det lesebildet var det noe pop-up aktig preg over... :!: Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvis du sikter til det første bildet, hvor hun har finlandshette, så ja. Et fryktelig dårlig bilde. Fotografen burde jo bedt henne om å ta av seg lua i det minste. Tar litt av tråden din, men gir en pekepinn på hvorfor Norge trenger dyktige fotografer Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Nå ville jeg ha sagt at det kommer an på hvilke 3 fag det er snakk om at du må ta som privatist. Enkelte fag går greit, andre er mye vanskeligere å få til. Samtidig (jeg kjenner jo ikke deg, så jeg vet ikke noe om det) kommer det jo an på hvor motivert og selvdisiplinert du er når det kommer til lesingen både god tid i forkant og opp mot eksamen. Jeg kjenner en del som har 'sluttet' for og begynne i arbeid, og andre som gjerne har strøket ett fag fra videregående, evt ikke har spes. studiekompetanse... Felles for alle disse er vel egentlig at de ikke kommer seg 'videre'. De skal ta eksamen, melder seg opp, klarer ikke lese og stryker eller møter ikke opp til eksamen. Nå er det faktisk slik i Norge at det er blitt mer og mer viktig å ha ett eller annet å vise til av utdanning. Uten vitnemål fra videregående (og det er ikke allverden av verdi egentlig siden det stort sett er underforstått at du da må/skal ta utdanning på høyskole/univesitetsnivå) eller et fagbrev stiller man særdeles svakt i dagens samfunn, dette selv om det mangler arbeidskraft. Men nå er det jo for å begynne som lærlig, så da ender du vel opp med fagbrev etter 4 år. Da er du jo 'fotograf' i den forstand, og det som jeg har sett av det du har lagt ut i BK holder jo stort sett en relativt høy kvalitet, så du kan nok klare deg som det. Hadde det vært mulig så bør du fullføre dette skoleåret hvertfall, også heller starte som lærling til sommeren. Det sosiale går seg til, men det vil kreve mer av deg. Du må nok forvente at du må være med aktiv med å oppsøke vennene for å holde vennskapet på tilnærmet samme nivå. Dette da det som oftest er lettest for folk, gjerne ubevisst, å søke til de de ser om dagen, så for resten av vennene dine vil det da si de som de fremdeles går på skole med. For din del vil det gjerne være de du jobber med, men jeg antar at det kanskje vil være en betydelig aldersforskjell som gjør at sosialt samvær utenfor jobben gjerne ikke er så aktuellt. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Nå ville jeg ha sagt at det kommer an på hvilke 3 fag det er snakk om at du må ta som privatist. Enkelte fag går greit, andre er mye vanskeligere å få til. Samtidig (jeg kjenner jo ikke deg, så jeg vet ikke noe om det) kommer det jo an på hvor motivert og selvdisiplinert du er når det kommer til lesingen både god tid i forkant og opp mot eksamen. Det er Norsk, Nyere Historie og Matematikk. Matte og historie skal jeg nok klare helt fint, norsk derimot setter jeg av 2 år til... Jeg skal jo ikke lese hver kveld Nå er det faktisk slik i Norge at det er blitt mer og mer viktig å ha ett eller annet å vise til av utdanning. Uten vitnemål fra videregående (og det er ikke allverden av verdi egentlig siden det stort sett er underforstått at du da må/skal ta utdanning på høyskole/univesitetsnivå) eller et fagbrev stiller man særdeles svakt i dagens samfunn, dette selv om det mangler arbeidskraft. Jeg får Svennebrev (Fagbrev) etter 3-4 år, samtidig som jeg får studiekompetanse når jeg fullfører de 3 andre fagene. Men nå er det jo for å begynne som lærlig, så da ender du vel opp med fagbrev etter 4 år. Da er du jo 'fotograf' i den forstand, og det som jeg har sett av det du har lagt ut i BK holder jo stort sett en relativt høy kvalitet, så du kan nok klare deg som det. Hadde det vært mulig så bør du fullføre dette skoleåret hvertfall, også heller starte som lærling til sommeren. Takk for det! Det er meningen å fullføre skoleåret, å starte rett på når skolen er ferdig. Det sosiale går seg til, men det vil kreve mer av deg. Du må nok forvente at du må være med aktiv med å oppsøke vennene for å holde vennskapet på tilnærmet samme nivå. Dette da det som oftest er lettest for folk, gjerne ubevisst, å søke til de de ser om dagen, så for resten av vennene dine vil det da si de som de fremdeles går på skole med. For din del vil det gjerne være de du jobber med, men jeg antar at det kanskje vil være en betydelig aldersforskjell som gjør at sosialt samvær utenfor jobben gjerne ikke er så aktuellt. Mvh, Beej80 Ja blir vel jeg som må trå til der ja. Lenke til kommentar
fox Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Stå på! Skal du satse på det? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 "For din del vil det gjerne være de du jobber med, men jeg antar at det kanskje vil være en betydelig aldersforskjell som gjør at sosialt samvær utenfor jobben gjerne ikke er så aktuellt." Tja, vi er vel ca 10 lærlinger(litt spredt overalt, though) da, og det er nok noen i rett aldersgruppe Lenke til kommentar
GLN Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Det er penger i fotografering, men da må du satse høyt, ikke blir noe fotograf i lokalavisen. Men av de bildene du har tatt, tross alt alderen så har du et stort potsensial. Får du riktig opplæring og du satser 90% på foto kan du nå langt, men akuratt det å slutte på skolen skal jeg ikke utale meg om. Men for all del, liker du foto og vil satse på det så grip sjansen. Det er bedre og gå på en jobb der du vil like deg de neste 20årene enn en jobb der du går bare for pengene. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Sikkert ikke helt passende sted og poste, men henvender meg tross alt til trådstarter så Hva skjedde med webporteføljen din Marius? Jeg kommenterte litt i tråden du oppretta, men så aldri noe resultat av planene dine. Gitt den opp? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Ja, HTML er ikke min greie... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå