Stigma Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Hey, Jeg har satt sammen en del ny hardware, og jeg sitter å tenker på hva som er mest hennsiktmessig å installere som OS (nei, Linux er ikke en kandidat det er en gaming maskin). Jeg har holdt meg til 32-bit XP så langt mest pga. det ikke har vært behov for noe mer, og jeg har ikke trengt mer RAM. Har selvfølgelig 64bit CPU. Nå har jeg dog fått et SLI oppsett med skjermkort som til sammen trekker 1,5gig av de 4gig som winXP32 kan allokere, så jeg sitter igjen med bare å kunne bruke 2,5gig av mine 4 som systemminne. Da lurer jeg på - er det på tide å bytte til 64-bit? Jeg er kritisk til Vista pga. dårlig ytelse i spill der, og jeg ser ikke så voldsomt store behovet for DX10 enda. Det jeg lurer mest på er om det er noen nevneverdige problemer som XP-64bit har som ikke XP-32bit har, spesiellt i forhold til kompatabilitet for programmer og spill. Jeg nesten bare mainstream komponenter, så drivere skal ikke være et stort problem å finne i 64-bit format. Kan noen som har winXP64 gi meg noen erfaringer? Hvis det ER en del problemer på winXP64, så jeg jeg liksågodt hoppe rett til Vista64 når jeg på sikt bestemmer meg at det er på tide å bytte. hvis jeg måtte oppleve voksesmerter så gidder jeg ikke å opplevere det på et OS som tross alt er så gammelt som XP EDIT: Pris og sånnt er ikke en faktor, i og med at jeg kan velge fritt via et softwareprogram som vi har gjennom høyskolen. -Stigma Endret 31. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 jeg har ikke winxp64, jeg hadde det, det er rett og slett UBRUKELIG, liker bedre windows Me programvarestøtten er dårlig, driverstøtten er enda dårligere, begynner å bli en stund siden nå, så husker ikke noe mer eksakt, men det var definitivt mer. Vista 64 derrimot kan jeg godt anbefale! driverstøtten er (i alle fall for tålelig ny hardware) god. det er dessverre fortsatt programmer som ikke støtter (er støttet av) 64bits OS, men de blir færre og færre, og hvis dette primært skal være en gamer tror jeg ikke det blir noe stort problem. Jeg har i alle fall funnet gode erstattninger for de programmene jeg fikk problemer med Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Hmm, ok ,høres ut som det i grunn står mellom gamle 32bitXP og 64bitVista da. Får tygge litt på om det en verdt ytelsestapet som man ser på mange spill i Vista for å få tilgang på eksta 1,5gig av minnet mitt. Takk for feedback. -Stigma Lenke til kommentar
pxK Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Har selv lurte masse på det her men siden netshop hadde kjempe tilbud på ram her en helg så kjøpte jeg hele 6gb av en eller annen grunn og vista 64bit i samme slengen, og syns ikke det er så meget stor ytelse tap i vista, de fleste spill funker bra selv med alt på full i oppløsningen 1680x 1050. Har som regel 60fps hele tiden (har v-sync på) i spill som: Bioshock, Gears of war, UT3, Stalker, Half life2 serien, TF2, COD 4 og ja tilog med gothic 3. Har ikke ellers hatt fått teste ut andre spill så langt, Men alt i alt er jeg meget fornøyd med vista 64bit Noen sier kanskje at vista er kranglete osv men de siste oppdatering har fikset de fleste bugs og problemer i vista, + SP1 (som er rett rundt hjørne) til vista fikser også en hel del problemer som var i vista når den først kom ut. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Kjører XP 64bit og kjenner meg virkelig ikke igjen i det SirAmp snakker om. Jeg har funnet flere programmer som ikke blir støttet i Vista enn i XP64bit. Ellers så er det mye mer stabilt enn 32bit. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Hmmm... ikke helt samkjørt svar her altså =P Jeg tar gjerne imot flere erfaringer om andre har det. Jeg tror det kanskje blir til at jeg holder meg til 32bitXP om jeg kan klare meg med "bare" 2,5gig RAM intill videre, og så gir Vista64bit et forsøk når service pack 1 er ute. -Stigma Lenke til kommentar
TCi Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Jeg er kritisk til Vista pga. dårlig ytelse i spill der, og jeg ser ikke så voldsomt store behovet for DX10 enda. Det er nå særs lite forskjell mellom XP og Vista med spill nå. I enkelte tester er også Vista noe raskere. DX10 er ennå ung, og den dårlige ytelsen kommer hovedsaklig av dårlige drivere fra produsentene. Jeg har skrevet en liten sak om dette temaet på min Vista-blogg. Håper den kan gi noen svar: http://x-byted.net/2008/01/30/hvilken-vers...2bit-vs-64-bit/ edit: Er til Vista, men det burde gjelde for begge. Endret 31. januar 2008 av TCi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå