Gå til innhold

Driver Intel med "lureri"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De greier sikkert å produsere nok. Jeg har siklet litt på en slik selv og det virker ikke som om noen av nettbutikkene har hatt så hinsides mange på lager. Tviler på at en gigant som Intel lanserer en ny prosessorserie for så å uheldigvis bli "fri" etter et par uker. De har vel heller sluppet noen få for å skape blest og "behov" slik at de kan skru opp prisene etterhvert.

 

Eller hvordan er det? Er det sinnsykt mange der ute som har fått skaffet seg en slik en?

Lenke til kommentar

Jeg måtte i alle fall lete før jeg fant en butikk som hadde E8400 inne i går. Alle de store nettbutikkene er tomme for denne prosessoren. Jeg endte opp med å bestille fra DigitalImpuls som hadde 9 på lager i går ettermiddag. Nå er det tomt der også ser jeg, og Komplett venter ikke å få inn flere før 29.2 (ubekreftet).

Lenke til kommentar

Leveringsproblemer i første fase av en ny "serie" CPU-er er helt vanlig. Dette uansett om det er ny arkitektur eller ny produksjonsteknologi (Penryn er primært ny produksjonsteknologi). Forsåvidt også nå det gjelder GPU-er.

 

Situasjonen var nesten identisk da Core 2 kom. Og AMD har hatt akkurat det samme ved lanseringen av K10 Opteron.

 

Årsaken er som oftest flere forhold:

  • Bergrenset produksjonkapasitet på den nye teknologien, som skyldes.
  • Man starter vanligvis produksjon på 1 FAB, og oppgraderer nye FAB-er suksessivt når første FAB fungerer. Derfor kan det godt hende at Intel ikke kan produsere mer enn 10 - 20 % av totalt antall CPU-er på 45 nm.
  • Innkjøringsproblemer - det tar som oftest flere måneder før all problemer er løst. Noe som gir lavere produksjon. Det er spekulert i at Intel har hatt betydelige innkjøringsproblemer på 45 nm.
  • Produksjonsmiks mellom ulike segmenter. Intel kan ha prioritert 45 nm Xeon foran desktopversjoner. Det er sterke økonomiske insitamenter for dette.
  • Strukturert inn- og utfasing av produktserier. Dette er som oftest definert av hva som økonomisk er mest fornuftig. I den sammenheng er det viktig å være klar over at 80 - 90 % av kjøpere ikke bryr seg om 65 nm kontra 45 nm. Derfor gjøres all omlegging av produksjonteknologi og inn- utfasing av produktserier på grunnlag av hva som vurderes å gi best økonomisk resultat. Dette stemmer ikke nødvendigvis med den kortsiktige etterspørselen i enkelte segmenter i markedet, men gir trolig Intel best totaløkonomi. Konkurransen med andre aktører vil påvirke hvordan denne gjøres.

Derfor er det langt fra sikkert at de holder tilbake, Penryn (server/dekstop) produksjonen kan godt være alt det de klarer, men at Intel grunnet svak konkurranse har valgt en strategi med langsom overgang til 45 nm for å optimalisere økonomien på 65 nm produksjonteknologi.

 

Og klart, i gitte tilfeller holder man bevist tilbake/reduserer produksjon - men det er faktisk relativt sjelden.

 

Men "lureri" er det ikke. Alle husker vel Wii, PS3, PS2, Xbox sine leveringsproblemer da de ble lansert. De var jo i realiteten langt større, og det tok vel for enkelte av de måneder før normal levering. Samme gjaldt iPhone i USA.

 

Så dette er nok "helt" normalt

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...