Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Er paganism en religion, og hva tror i så fall hedninger på? Lenke til kommentar
freke Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det er et så vidt felt, at jeg tror du ikke kan finne et entydig svar på akkurat det spørsmålet. Nesten så jeg er fristet til å be deg sjekke det på wikipedia, og kalle det et "endelig" svar. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Alt som ikke er kristent? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Er paganism en religion, og hva tror i så fall hedninger på? Ordet "hedning" betydde vel opprinnelig en som ikke var Jøde. I nyere tid har det blitt brukt om ikke-kristne, eller ofte de som ikke har hørt om kristendommen. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 En hedning defineres vel som alle som ikke tror på den religionen personen som kaller en annen person hedning tror på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 En hedning er vel en som ikke tror på statsreligionen? nynorsk- og bokmålsordboka: hedning m1 (norr heiðingi, av foreld heden adj, besl med hede, fordi folk som bodde i udyrkede områder ble senest kristne) hedensk person; person som ikke tror på Gud heidning m1 (norr heiðingi; av heiden) 1 heiden (1) person misjonen mellom h-ane 2 udøypt, nyfødd barn 3 gudlaus, ukristeleg person, ateist, fritenkjar han var reinspikka h- Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 En hedning er vel en som ikke tror på statsreligionen? nynorsk- og bokmålsordboka: hedning m1 (norr heiðingi, av foreld heden adj, besl med hede, fordi folk som bodde i udyrkede områder ble senest kristne) hedensk person; person som ikke tror på Gud heidning m1 (norr heiðingi; av heiden) 1 heiden (1) person misjonen mellom h-ane 2 udøypt, nyfødd barn 3 gudlaus, ukristeleg person, ateist, fritenkjar han var reinspikka h- Som jeg sa, hedning er en heders utmerkelse! Og vi tror.... tja, hva tror vi egentlig? Who cares hva ateister tror, for det eneste vi er skjønt enige om er fravær av eventyr tro... "Som å gjete katter i flokk " har blitt sagt om ateister og det stemmer vel. Vi har en ting felles og hva alt det andre måtte være er vi skjønt enige om å drite i! Takke Feen for det Lenke til kommentar
nilox Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det er som Torswin forklarer. Tidlig kristendom var nemlig sentrert rundt byene, mens på landsbygda beholdt flesteparten de tradisjonelle naturreligionene sine. Paganus betyr en mann fra bygda såvidt jeg vet, og dermed ble det et navn på mennesker som hadde annen religion enn kristendom (pagan på engelsk). Hedning betyr det samme. En som kommer fra heden, Hedmark osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå