Ozelot Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Heisann! Jeg sitter og grubler på hva jeg kan gjøre med bilen, og har tenkt litt på det med å oppgradere ledningsnettet slik at jeg kan ha kraftigere pærer, og mulighet for å bruke omformeren som jeg har liggende i bilen som er på 300 watt ~(som kobles til sigarettenneren). Kan jeg bare begynne og kjøpe inn større kabler og mekke til, eller finnes det regler som forbyr meg å gøre slikt? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 maks 55/60 W frontlys tror ikke du trenger å gjøre noe for å bruke 300W omformeren din Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 maks 55/60 W frontlys Tenkte mer på kupèlys og sigarettenner jeg da tror ikke du trenger å gjøre noe for å bruke 300W omformeren din Ikke? Så det går fint an å trekke 300 watt gjennon sigarettenneren mener du? Trodde den var begrenset til ca 5 A på de fleste biler jeg Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 maks 55/60 W frontlys Tenkte mer på kupèlys og sigarettenner jeg da Så det går fint an å trekke 300 watt gjennon sigarettenneren mener du? Trodde den var begrenset til ca 5 A på de fleste biler jeg 5A høres litt lite ut, men det er neppe mer enn en 10/15A sikring, sannsynligvis delt med flere andre forbrukere på samme sikring. For å kunne trekke 300W trenger du minimum en 25A sikring, helst 30A. Til en 30A kurs trenger du 6mm2 kabel inntil ca. 2,5meter kabellengde, 10mm2 mellom 2,5 og 5meter, og 16mm2 mellom 5 og 7meter. Lengre kabel enn det trenger du helt sikkert ikke... Strøm henter du enten fra batteriet, startmotoren, eller om du finner et ledig uttak i sikringsboksen som er dimensjonert for 25/30A er jo det det aller enkleste... Må du hente strøm fra batteri/startmotor må du montere en hengesikring eller sikringsboks nærmest mulig startmotor/batteri slik at mest mulig av kabellengden er sikret i tilfelle den blir utsatt for gnaging på isolasjon og påfølgende kortslutning. Anbefaler å la original sigarettenner være i fred og heller montere et eget uttak for omformeren, med en plugg som takler 30A -sigarettennerkontakter kan være litt vaklevorne og upålitelige. Kan også være greit å koble denne kontakten over et rele som styres fra tenningslåsen.. Eneste reglene du kan komme i konflikt med er vel at brytere etc. må være montert på en slik måte/plass at de ikke utgjør en fare for fører/passasjer ved en kollisjon, ellers kan man gjøre omtrent hva man vil innen bilelektro, så lenge man ikke kommer i konflikt med reglene for hva slags lys en bil skal/kan ha. Og nei, kupelys er så vidt jeg vet ikke omfattet av det regelverket.. Men tenk over dette: har du kasko/delkasko med brannskadedekning, kan nok forsikringsselskapet bli litt vanskelige hvis det blir brann i noe som er ettermontert av en ukyndig... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 det jeg mente med mitt første inlegg var at sjangsen for at du faktisk kontinuitelig bruker hele 300W gjennom den omformeren din er heller tynn, så tenk litt på hva du skal bruke den til, hvis du skal bruke mye strøm bør du nok gjøre noe med det ja, men hvis du bare skal ha den til småtteri som f.eks en laptop eller ps2 tipper jeg det vil gå veldig bra å ikke gjøre noe med det. ang. kupèlys disse blir svært varme på de fleste biler, uten at jeg vet hva slags bil du har, så vil nok derfor neppe være noen god idè å bytte til større pærer, det du derrimot kan gjøre er å installere noen ekstralys, 12V downlight for montering i kjøkkeninnredning (ekstremt lavtbyggende) går ofte ann å felle rett inn i "headliner'eren" du vil da også kunne få lyset der du savner det, og ikke bare litt mer lys fra de pungtene du allerede har! Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvis du vil ha bedre kupelys foreslår jeg at du kjøper en 12 volts lysrørlampe og monterer i stedet for "eller i tillegg til" det originale lyset. Jeg har en i bagasjerommet mitt, og det er en annen verden sammenlignet meg den originale lampen. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Hvis du vil ha bedre kupelys foreslår jeg at du kjøper en 12 volts lysrørlampe og monterer i stedet for "eller i tillegg til" det originale lyset. Jeg har en i bagasjerommet mitt, og det er en annen verden sammenlignet meg den originale lampen. Hmm..hvordan er det med motsatt polaritet på slike ting? Kjøpte en ledbasert pære som erstatning for glødetråd, men fordi polariteten blir snudd i bryteren(ikke spør, renault som har designet bilen) så kunne jeg ikke bruke denne. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hvis du vil ha bedre kupelys foreslår jeg at du kjøper en 12 volts lysrørlampe og monterer i stedet for "eller i tillegg til" det originale lyset. Jeg har en i bagasjerommet mitt, og det er en annen verden sammenlignet meg den originale lampen. Hmm..hvordan er det med motsatt polaritet på slike ting? Kjøpte en ledbasert pære som erstatning for glødetråd, men fordi polariteten blir snudd i bryteren(ikke spør, renault som har designet bilen) så kunne jeg ikke bruke denne. De lysrørlampene må nok kobler med pluss og minus riktig. Det går naturligvis an å sette en likeretter i dem sånn at det går for det samme, men da får man fort spenningstap på rundt 1 volt (som jo er litt i denne sammenhengen) og dermed også svakere lys. Lysrørlamper er jo dessuten kjent for å lyse litt svakt når de er kalde, og oppvarmingstiden vil kanskje bli lengre. Min lampe, som er koblet rett på ledningen til bagasjeromslyset, gir godt lys "med en gang" selv om det er mange kuldegrader. Dessuten tenner den øyeblikkelig, uten noe blinking som man kjenner fra vanlige lysrørlamper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå