Gå til innhold

Har jeg gjort ting riktig? Athlon X2 4200+ / Asus A8N32-SLI Deluxe

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt ny på overklokking og trenger derfor litt hjelp.

Har lest så mye jeg gidder, men det er fortsatt en del ting jeg ikke er helt sikker på.

Grunnen til at jeg vil klokke er for å få bedre ytelse i Crysis.

Jeg har et 8800gtx, men får dårligere ytelse enn en kompis som har det samme, sikkert på grunn av min gamle cpu.

min data:

Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939 >> link

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 >> link

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR >> link

Hiper Type-R 580W strømforskyning >> link

geforce 8800 gtx som jeg ikke husker merket på (hvordan sjekker jeg det forresten??)

Tenkte jeg kunne poste bilde fra cpu-z så kan dere se hvordan jeg har klokket og kommentere om jeg har gjort noen feil...

cpuz1.gif

cpuz1mem.gif

Som dere ser har jeg klokket til prosessoren fra 2,2 til 2,75 med multiplier på 11, jeg har satt ht multiplier til 4x for å beholde htlink på 1000 og klokket rammen ned til 166 slik at den havner på ca 200.

Høres det rett ut?

Er det riktig å stille rammen lavere slik at den havner på stock når jeg klokker opp cpu fsb?

Bør jeg klokke minnet også?? Må jeg da stille timings opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde å teste med OCCT nå og den crasher.

Hvordan vet jeg om den crasher pga volt eller fsb?

Jeg har klokket mye med dette hovedkortet, og jeg må si, jeg brukte noen dager før jeg fant ut at det var noen feil med det... Den viser ikke korrekt volt... eller rettere sagt, den gir mer volt på enhver volt til cpu du stiller med vilje, så om du vil ha 1.425, setter du 1.4v istedet, da vil kortet gi deg 1.425, bare å sjekke det stemmer, og om du vil ha enda mer stabil strøm setter du på "overvoltage option" på, da gir kortet 0.2v mer enn hovedvolt... så om du DA vil ha 1.425v setter du overvolt on og vanlig volt til cpu på 1.2... dette kortet kjører prosessoren usannsynlig varm i forhold til ultra-d som jeg bruker nå også.

Er en del feil når det kommer til minneinnstillingene også, bios-update hjalp IKKE på dette. Er med de to innstillingene som har med nanosekunder å gjøre, uten at jeg husker dette helt i farta, men 9ns gir 11 uansett... Du er nødt til å fininstille minnet om du skal klokke med dette kortet, sett minnet ned til 166mhz fra bios, og slapp av, det følger mhz du klokker på hovedkortet, bare asynkront med prosessor, ikke synkront som 200 vil sørge for at det gjør. Resten må du lese deg til selv, finn ut hvilket minne du har osv.

Jeg foreslår alltid dette.... finn ut max FSB på hovedkortet, Asus A8N32-SLI Deluxe ga meg maks stabilt rundt 275, noe jeg finner helt LATTERLIG siden det var et ganske dyrt hovedkort da, finn så ut max hva prosessoren din klarer. Så finner du ut hva minnet ditt max klarer.

Max FSB finner du ut slik... skru ned multiplier på cpu, og skru opp FSB til det ikke klarer å boote lenger... reset cmos og skru ned igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...