911fan Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Heisann! Jeg har sett igjennom mange av innleggene som har med skatt hos bedrifter å gjøre, men jeg har ikke funnet svar på spørsmålet mitt enda. Jeg lurer på om det er mulig å drive kjøp og salg over nettet (importere produkter og selge videre over nettet) som privatperson uten å opprette enkeltmannsforetak? Jeg tenker da mest på hvordan man gjør det med et evnt. overskudd og slikt når man senere skal føre inn inntekter og utgifter. Jeg har frikort på ca 40 000 og jeg lurer på om det da er mulig å kjøpe inn varer fra nettet, selge det videre, og sette profitten som inntekt under frikortet og i så fall hvordan dette gjøres? Mvh Stian Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 hvis du skal gjøre det lovlig (ikke svart) så må du opprette et enkeltmannsforetak. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Frikortet gjelder kun arbeidstinntekt. Når det kommer til kjøp og salg på nettet, kan det hende du slipper unna med at det er skattefri hobby. For at du skal kunne kalle det næring må det vise bl.a. mulighet til å gå med overskudd på sikt, ha en hvis aktivitet etc. Å selge eget inventar er skattefritt, så du må ha en viss aktivitet før det blir næring. Hvis du klarer å generere nok omsetning til at du får et overskudd på nærmere 40 000, er det nok næring, og du må som veggis sier starte et ENK: Lenke til kommentar
911fan Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Tusen takk for svar! Hvis jeg da bestemmer meg for å opprette ENK, da blir overskuddet på virksomheten lønnen min, og denne kan da gå på frikortet ikke sant? Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Tusen takk for svar! Hvis jeg da bestemmer meg for å opprette ENK, da blir overskuddet på virksomheten lønnen min, og denne kan da gå på frikortet ikke sant? Nei, overskuddet føres i en annen post på selvangivelsen og teller ikke som lønn. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det teller ikke som lønn, men som 'annen inntekt fra næringsvirksomhet' (fritt fra hukommelsen, men noe i den duren). Man har jo et bunnfradrag på omlag 60 000,- (har ikke sjekket de siste tallene nøyaktig) og i dette ligger også 'frikortet'. Og forøvrig er jo ENK gratis å opprette så det lureste er vel bare å gjøre det. Har hatt et sovende ENK i noe år og har aldri sendt inn næringsoppgave eller andre ting, og har heller ikke hørt noe fra myndighetene på det. Lenke til kommentar
911fan Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Ja det hadde vært gøy å prøve å etablere seg i et marked og se hvordan alt fungerer! Jeg trodde ENK kostet rundt 2000 kr å opprette, hvis man skal drive med kjøp og salg av varer jeg? Kanskje jeg leste feil et sted... Er det noen som har peiling på hvor mye et regnskap for et lite ENK koster? Jeg tenker da på totalkostnaden inkl alle papirer som skal leveres. Jeg har også vurdert å prøve det selv, så jeg lastet ned en næringsoppgave som man skal fylle ut, men skjønte ikke mye. Vet det finnes rettledning til disse, men det virket avansert, selvom jeg har litt erfaring fra skolegang med bedriftsøkonomi. Setter stor pris på svar Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Skal du drive varesalg må du registreres i foretaksregisteret, som koster penger. Enhetsregistrert blir du registrert i enten du vil eller ei, og det er her do får org. nr. fra. Dette er gratis. ENK trenger ikke være foretaksregistrert med mindre man skal drive varehandel. Det står mye nyttig informasjon om etablering på altinn. Bedin er nede nå, men gir utfyllende informasjon. Det samme gjør Narviktelefonene (som man logisk nok kan ringe til for råd og informasjon), som er en del av Bedin. Innovasjon Norge har også siden www.etablerer.no i samme sjanger. Du har altså masse lesestoff foran deg Lenke til kommentar
911fan Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 der ja! Tusen takk Da skal jeg sette meg ned, lese og prøve å komme inn i det meste hehe. Hyggelig å få mange gode tilbakemeldinger, det blir satt stor pris på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå