Gå til innhold

Bruk av mann eller menn

rozon

Anbefalte innlegg

Havnet i en liten debatt på jobben i dag der vi ofte bruker setninger som for eksempel "sende ut 4 mann" og "4 mann crew". Å bruke 'mann' virker mer fornuftig enn å bruke 'menn'. Hva blir rett grammatikk, og hvorfor?

Hvis det skulle være av betydning så holder jeg med de som vil bruke 'fire mann', for 'fire menn' høres bakvendt ut for meg. Håper noen kan oppklare dette og kanskje bedre min grammatikk litt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Havnet i en liten debatt på jobben i dag der vi ofte bruker setninger som for eksempel "sende ut 4 mann" og "4 mann crew". Å bruke 'mann' virker mer fornuftig enn å bruke 'menn'. Hva blir rett grammatikk, og hvorfor?

Hvis det skulle være av betydning så holder jeg med de som vil bruke 'fire mann', for 'fire menn' høres bakvendt ut for meg. Håper noen kan oppklare dette og kanskje bedre min grammatikk litt. :)

Mann= entall

Menn= flertall

sende ut 4 menn høres helt riktig ut for meg, men det andre høres ikke helt galt ut det heller :p

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Hvorfor heter det da "Politiet satte inn 30 mann ...". Burde ikke ordet bøyes "menn"?

Svar:

Uttrykk som "30 mann" har det vi kaller kollektiv bruk av entall, dvs. at vi bruker entall om en samling av ensartede ting eller individ. Slike uttrykk er helt ordinær språkbruk (jf. "20 fot", "mye stor fisk"), men de er nok stivnet, slik at en kan ikke bruke hvilke substantiv som helst på denne måten.

kilde: språkrådet (link)

edit: det var mange interessante spørsmål på den siden... anbefaler dere å lese litt ;)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...